یکی از معیارهای موفقیت شرکت ها، قیمت سهام و میزان رشد آن در بورس است. طبق آمار رسمی سازمان بورس قیمت سهام دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا در چند سال اخیر(از تغییر مدیران عامل تاکنون) با نوساناتی روبرو بوده است. در این بازه زمانی دو اتفاق مشابه بر سهام هر دو خودروساز رخ داد. اول اینکه در سال 1398، شاخص بورس با رشد حبابی روبرو بود که بر قیمت عموم سهام ها تاثیر مثبت داشت و دوم اینکه هر دو خودروساز در پایان 1398 و ابتدای 1399 افزایش سرمایه داده اند تا از حالت ورشکستگی خارج شوند و لذا قیمت سهام در آن بازه زمانی کاهش یافته است.
با درنظر گرفتن این دو دو اتفاق وضعیت قیمت سهام ایران خودرو و سایپا روند نسبتا متفاوتی را طی کرده است:
سوم در دوران مدیریت سلیمانی در سایپا قیمت سهام این گروه خودروسازی روند صعودی داشته و از 118 تومان به 173 تومان رسیده است؛ یعنی رشد حدود 50 درصدی. این در حالی است که در دوران مدیریت مقیمی در ایران خودرو قیمت سهام این گروه خودروسازی روند نزولی داشته و از 607 تومان به 185 تومان رسیده است؛ یعنی کاهش حدود 69 درصدی.
صنعت خودرو نیاز به مدیرانی دارد که خود را در مقابل عملکردشان مسئول و پاسخگو می دانند. مدیرانی که منفعت عمومی کشور را بر منفعت شخصی ارجح می دانند و لذا اگر نتوانند شرکت متبوع خود را به درستی اداره کنند، از مسئولیت کنار می کشند. متاسفانه در خودروسازی تنها موضوعی که به آن اهمیت داده نمی شود، حق مردم است. بده بستان های سیاسی مهم تر از حقوق مردم است. چرا که اگر این گونه نبود، با زیان انباشته هنگفت در صنعت خودرو مواجه نبودیم. چرا مدیران عاملی که منجر به زیان انباشته سنگین در خودروسازی شده اند از مردم و سهامداران عذرخواهی نمی کنند؟ از منظر اخلاقی، عرفی، قانونی و شرعی مدیران عامل در قبال عملکرد خود مسئول هستند و باید پاسخگو باشند. منطقی نیست شرکت های خودروسازی هر سال بر زیان خود بیفزایند و هیچ کس از ایشان در خصوص تضییع حقوق مردم و دولت بازخواست نکند و برعکس مدیران عامل ارتقا یابند.
منبع: خط بازار