تاریخ : 15:13 - 1400/07/06
کد خبر : 974544
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

ورق برنگشت/ممنوعیت واردات خودرو تمام شد/آغاز افزایش قیمتها!

ورق برنگشت/ممنوعیت واردات خودرو تمام شد/آغاز افزایش قیمتها!

کارگرآنلاین|خودروهای خارجی گران شدند. علت مشخص است، هنوز تکلیف مصوبه واردات خودروها معلوم نیست. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: بازار خودرو اندکی رونق گرفته و کما اینکه خودروهای ایرانی هم گران شدند.

 یخ بازار خودرو آب شد. خریدارانی که در دو هفته گذشته از بازار خودرو عقب‌نشینی کرده بودند حالا اما برای انجام معاملات وارد بازار شدند. مصوبه آزادسازی واردات، خودروهای خارجی را در کوتاه‌مدت حدود هفت درصد ارزان کرد اما بعد از مخالفت شورای نگهبان حالا قیمت خودروهای خارجی تقریبا به حالت قبل برگشته است.

  • بعد از خودروهای خارجی، خودروهای ایرانی هم گران شدند! بررسی‌ها نشان می‌دهد امروز سه‌شنبه ( ۶ مهر ۱۴۰۰) تعداد زیادی از خودروها ایرانی روند صعودی گرفتند. قیمت پراید ۱۱۱ به ۱۵۲ میلیون تومان و قیمت پراید ۱۳۱ به ۱۳۷ میلیون تومان رسید.
  • در کنار پراید قیمت پژو ۲۰۷ و پارس روند افزایشی داشتند. قیمت پژو ۲۰۷ به ۳۲۸ میلیون تومان، ۲۰۷ اتوماتیک ۴۲۹ میلیون تومان ثبت شده است. پژو پارس ساده مدل ۱۴۰۰ به ۲۷۵ میلیون تومان رسید.

فعالان بازار خودرو می‌گویند قیمت سانتافه ۲۰۱۴ در دو هفته گذشته به قیمت یک میلیارد تومان رسیده بود اما با رد مصوبه واردات این خودرو با قیمت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان دادوستد می‌شود.

واردات خودرو منتفی نشد!
آیا واردات خودروهای خارجی برای همیشه منتفی شد؟ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو پاسخ داد: علت گرانی خودروهای ایرانی و خارجی منتفی شدن واردات خودرو نیست. بلکه بازار خودرو به بلاتکلیفی مصوبه مجلس واکنش نشان داده است.

مهدی دادفر با اشاره به وضعیت بازار خودرو توضیح داد: این مصوبه واردات خودرو دیر یا زود تصویب می‌شود. این روزها نحوه اجرا از سوی دولت، دغدغه واردکنندگان است. احتمالا این مصوبه در بهمن و اسفند جنبه اجرایی پیدا می‌کند و مردم می‌توانند از بهمن ماه از این مصوبه بهره ببرند.

او اظهار کرد: آثار مثبت مصوبه واردات خودرو را همه می‌دانند. آثار منفی هم مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین این بار این مصوبه بهتر از گذشته اجرا می‌شود و اما چنانچه این مصوبه تا پایان سال اجرا نشود، وضعیت آشفته و تبعات سنگینی برای بازار خودرو دارد.

ممنوعیت واردات خودرو جدی است؟

  • برخی واردکنندگان می‌گویند اجرای این مصوبه تاثیری به حال اقشار ضعیف جامعه ندارد اما دبیر انجمن واردکنندگان خودرو این ادعا را رد کرد و گفت: این ادعا درست نیست. با واردات خودروها با کلاس کوچک می‌توان خودروهای باکیفیتی را برای مردم فراهم کرد.
  • این روزها زمزمه تداوم ممنوعیت واردات خودرو جدی‌تر از قبل شده است. دنیای اقتصاد هم در گزارشی نوشته است:« با توجه به رفت‌وبرگشت مصوبه میان شورای نگهبان و مجلس این گمانه مطرح شده است که مصوبه یاد شده نتواند از گردنه شورای نگهبان عبور کند و تبدیل به قانون شود. بنابراین ممکن است شاهد مسدود ماندن مسیر واردات خودرو به کشور باشیم.»

حال باید منتظر ماند و دید که برنامه دولت برای آزادسازی واردات خودرو چقدر جدی می‌تواند باشد؟ آیا این بحث مطرح شده تنها جوسازی برای ترکیدن حباب قیمت خودروها بوده یا واقعا در این دوره برنامه جدیدی خواهند داشت؟


منبع : تجارت نیوز