صنعت لوازم خانگی از جمله صنایعی است که طی سالهای اخیر و با تشدید تحریمها توانسته به نوعی خودباوری دست یابد و تولیدات خود را از نظر کیفیت و تنوع بیش از پیش گسترش دهد. این صنعت که روزی بر پایه مونتاژ قطعات وارداتی از کشورهای دیگر به ویژه کره جنوبی میچرخید حالا توانسته با اتکا به صنعتگران داخلی و قطعات داخلی سازی شده، راه خود را از مونتاژ جدا کند و به سمت خودکفایی نسبی در تولیدات پیش رود.
* اهمیت کنترل قیمتها و جلوگیری از گران فروشی
وی با بیان اینکه اکنون این موضوع رعایت میشود و قیمتها متعارف است، افزود: دلیل رفتن شرکتهای خارجی پس از اعمال تحریمها، عدم سرمایه گذاری آنها در کشورمان بود، زیرا سرمایه گذاری را بخش خصوصی ایرانی انجام داده بود.
گردان با بیان اینکه اکنون محصولات تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی قابل رقابت با محصولات مشابه دیگر در دنیا بوده و از فناوری بالایی برخوردار است،گفت: با رفتن کُرهایها، نشانهای تجاری داخلی ایجاد شد. البته از موضوعات مهمی که در پی آن هستیم، ساخت اجزاء و قطعات لوازم خانگی نشانهای خارجی در داخل است که در این باره زمینه برای حضور سرمایهگذاران خارجی وجود دارد.
با این وجود، رضا شیوا رئیس شورای رقابت که روزهای پایانی مسئولیت خود را در دوره فعلی فعالیت شورای رقابت میگذراند، از ضرورت تعیین ضوابط و دستورالعمل قیمتگذاری برخی لوازم خانگی انحصاری در دور بعدی فعالیت این شورا خبر داده و میگوید: شورای رقابت هنوز بررسی شرایط بازار لوازم خانگی را آغاز نکرده است، اما در صورت محدودیت واردات و مشکلات تولید و عرضه این اقلام بهنظر میرسد، ورود شورای رقابت در دور جدید به بررسی موضوع انحصار در بازار لوازم خانگی ضروری است.
رئیس شورای رقابت گفت: با این روند، شورای رقابت باید دستورالعمل قیمتگذاری آن دسته از لوازم خانگی را که تولید و عرضه انحصاری آنها در اختیار یک یا چند برند است، تدوین کند.
وی تأکید کرد: تنها راه ساماندهی بازار و رسیدن به قیمت منصفانه کالاها و خدمات در بازارهای انحصاری، رشد عرضه است و شورای رقابت نیز با تعیین دستورالعمل قیمتگذاری در بازارهای انحصاری سعی در عرضه این اقلام با قیمتگذاری منصفانه دارد. بر این اساس تعیین ضوابط و دستورالعمل قیمتگذاری آن دسته از لوازم خانگی که بازاری انحصاری دارند، میتواند در دستور کار بررسی شورای رقابت قرار گیرد.
* تولید بالا، قیمت را هم رقابتی می کند
اما در این مورد جعفر قادری، نایب رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس نظری متفاوت دارد و معتقد است: قیمتگذاری محصولات لوازم خانگی، انگیزه تولید کننده را از بین میبرد، زیرا زمانی که تولیدکننده وارد بازار میشود مجبور است کیفیت خود را افزایش دهد و رقابت، تضمین کننده کیفیت است.
وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از قطعات لوازم خانگی در داخل تولید میشود، افزود: هم صنعت فولاد و هم صنایع پتروشیمی نیازهای صنایع لوازم خانگی را تأمین میکنند.
به گفته نایب رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس، اکنون ۲۵ شرکت تولید کننده یخچال و 8 شرکت تولیدکننده تلویزیون در کشور فعالند و دانشگاهها نیز وارد حوزه صنایع لوازم خانگی شدهاند.
قادری افزود: باید مسیری که در صنایع نظامی و هوا فضا طی شده است در بخش لوازم خانگی دنبال شود و شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی به سمت دانش بنیان شدن یا استفاده از ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان حرکت کنند. در حال حاضر شرکتهای دانش بنیان در پارکهای علم و فناوری به حوزههایی وارد شده اند که تصور آن سخت است. بنابراین صنایع لوازم خانگی با اتکا بر این شرکتها میتوانند مشکلات خود را رفع کنند.
قادری افزود: با توجه به برنامههای معاونت علمی ریاست جمهوری و قراردادهای شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی با دانشگاهها، آینده روشنی در مقابل صنعت لوازم خانگی قرار دارد.
وی گفت: با توجه به سرمایه گذاری که در بخش بالادستی صنایع لوازم خانگی انجام شده است، هر روز در صنایع پتروشیمی ردههای جدیدی از محصولات تولید میشود که به کیفیت لوازم خانگی میافزاید.
* قیمت لوازم خانگی باید کاهش یابد
محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این مورد با تاکید بر لزوم کاهش قیمت لوازم خانگی در بازار، گفت: حمایت از صنعت لوازم خانگی حمایت مطلق نیست، بلکه مشروط به حضور در بازارهای خارجی و مشارکت با تولیدکنندگان خارجی جهت به دست آوردن بازارهای منطقهای است.
وی خاطرنشان کرد: در قیمتگذاری محصولات لوازم خانگی، نگاه مجلس این است که دولت و وزارت صمت در حوزه قیمتگذاری ورود جدی داشته باشند و تولیدکنندگان باید بهای تمام شده را کاهش دهند و این قیمتهایی که در بازار وجود دارد، قطعاً باید کاهش پیدا کند.
* صرفه جویی 4 میلیارد دلاری با تولید لوازم خانگی
کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت نیز در این مورد معتقد است: تولیدکنندگان لوازم خانگی با اتکا به توان داخلی به خودباوری ملی رسیدهاند.
وی افزود: دو سال پیش حدود 2 میلیارد دلار واردات قطعات لوازم خانگی داشتیم که اکنون با افزایش عمر ساخت داخل به میانگین ۷۰ درصد، واردات قطعات لوازم خانگی به 1.4 میلیارد دلار کاهش یافته و ارزبری قطعات لوازم خانگی ۳۰ درصد رسیده است.
مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت گفت: در حالی که در سال ۹۷ حدود ۱۰ میلیون دلار صادرات لوازم خانگی داشتیم، سال گذشته به ۱۴۰ میلیون دلار رسیدیم و امسال نیز به ۲۰۰ میلیون دلار صادرات میرسیم.
وی گفت: نیاز بازار واردات کشورهای همسایه ما در لوازم خانگی سالانه ۳۷ میلیارد دلار است که برای ورود به این بازار برنامهریزی کردهایم.
مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت افزود: اکنون در برخی شرکتهای لوازم خانگی ۳۰۰ تن از نخبگان در مراکز پژوهشی آنها مشغول تحقیق و پژوهش هستند و برخی نتایج پژوهشها در آستانه بهرهبرداری است.
مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت افزود: ممنوعیت ورود لوازم خانگی خارجی به کشور ظرفیتی را برای شرکتهای داخلی ایجاد کرده است که با توان بالا محصولاتی با قیمت مناسب و کیفیت بالا تولید کنند.
در هر حال، عملکرد تولیدکنندگان در صنعت لوازم خانگی نشان می دهد که در صورت اعتماد مسئولان به این صنعت میتوان شاهد رقابتی تر شدن تولیدات آن و ارزآوری برای کشور بود.
برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژهای با عنوان «مانع گرانی و جولان لوازم خانگی بیکیفیت شوید» خواستار پیگیری این موضوع شدند.
انتهای پیام/ب