تاریخ : 16:37 - 1399/06/16
کد خبر : 100401
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

شیوع کرونا و نخستین قحطی گسترده جهانی

شیوع کرونا و نخستین قحطی گسترده جهانی

سازمان ملل متحد اعلام کرد نخستین قحطی گسترده پس از شیوع کووید ۱۹ مناطق مختلف جهان را هدف قرار خواهد داد.

کارگر آنلاین : بر این اساس، در گزارش سازمان ملل متحد آمده است: به زودی نخستین قحطی گسترده جهان همزمان با شیوع همه گیری کووید ۱۹، چهار منطقه که پیش‌تر به شدت آسیب پذیر بودند را هدف قرار خواهد داد. این چهار منطقه شامل یمن، سودان جنوبی، شمال شرق نیجریه و جمهوری دموکراتیک کنگو می‌شود. وقوع این قحطی می‌تواند جان میلیون‌ها انسان در این مناطق را به خطر بیاندازد.

مارک لوکاک، یکی از مقامات ارشد بشردوستانه سازمان ملل با صدور نامه‌ای به اعضای شورای امنیت با اعلام این خبر، بیان کرد: به دلیل بلایای طبیعی، شوک اقتصادی (به دلیل تبعات همه گیری ویروس کرونا) و بحران سیستم بهداشت عمومی که با فاجعه شیوع کووید ۱۹ در جهان همراه شده جان میلیون‌ها انسان را در این مناطق به خطر انداخته است.

این نهاد تاکید کرد: فاجعه زمانی شدت می‌گیرد که بدانیم این ۴ منطقه هم اینک فراتر از قحطی، با جنگ، خشونت فرقه‌ای و تروریسم دست به گریبان هستند. برای هر گونه کمک رسانی و توزیع کمک‌های بشردوستانه به این مناطق، کاهش تنش‌ها و توقف هر گونه درگیری ضروری است. برای مثال جنگ یمن بر شدت قحطی و گرسنگی در این کشور افزوده است. هم اینک بیش از ۸۰ درصد جمعیت یمن به کمک‌های غذایی خارجی وابسته هستند.

همچنین بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در شمال شرق نیجریه به دلیل درگیری‌ها مسلحانه به کمک‌های غذایی دسترسی ندارند. تنها در سال گذشته میلادی، ۱۵ تن از کارکنان سازمان های بشردوستانه که مسئول توزیع اقلام میان مردم این منطقه بودند به دست افراد مسلح کشته شدند.

دیوید بیسلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا که مسئول مبارزه با گرسنگی در جهان است در ماه آوریل به اعضای شورای امنیت اعلام کرد همزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان، ما در لبه پرتگاه خطر گرسنگی و قحطی در مناطق مختلف قرار داریم.

 

مقامات سازمان ملل خواستار اختصاص بودجه فوری و کمک کشور‌ها و سازمان‌های بشردوستانه برای مبارزه با خطر گرسنگی در جهان هستند. پیش‌بینی می‌شود به دلیل شیوع ویروس کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن اقتصاد جهان به ویژه اقتصاد کشور‌های جهان سوم، میزان گرسنگی در سال جاری میلادی شاهد جهش باشد.

گرسنگی در جهان به ویژه برای کودکان بسیار خطرناک است. آمار‌های جهانی نشان می‌دهد ۴۶۲ میلیون انسان در کره زمین از گرسنگی و سوء تغذیه رنج می‌برند که ۴۷ میلیون تن از آن‌ها کودکان زیر ۵ سال هستند. زمانی به تاثیرات مخرب سوء تغذیه پی خواهیم برد که بدانیم نزدیک به نیمی (۴۵ درصد) از مرگ و میر‌های کودکان زیر ۵ سال مرتبط با سوء تغذیه است.

بیشترین میزان این مرگ و میر نیز در کشور‌های با درآمد پایین و متوسط روی می‌دهد. به صورت روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ کودک زیر ۵ سال در جهان به دلیل سوء تغذیه جان خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که میلیون‌ها کودک دیگر به دلیل سوء تغذیه از جنبه جسمی و مغزی دچار آسیب می‌شوند.

انتهای پیام/


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان