تاریخ : 13:12 - 1399/06/19
کد خبر : 104319
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

۴۸ هزار بیمار بستری از زمان شیوع کرونا تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند

۴۸ هزار بیمار بستری از زمان شیوع کرونا تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بیمه سلامت از ارائه خدمات به ۴۸ هزار بیمار کرونایی بستری در مراکز درمانی و بهداشتی کشور از زمان شیوع این ویروس از اوایل اسفند ۹۸ تاکنون خبر داد.

به گزارش کارگر آنلاین، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بیمه سلامت از ارائه خدمات به ۴۸ هزار بیمار کرونایی بستری در مراکز درمانی و بهداشتی کشور از زمان شیوع این ویروس از اوایل اسفند ۹۸ تاکنون خبر داد.
 

محمد هاشمی در رزمایش سراسری فضای مجازی بیمه سلامت ۶ استان که به صورت ویدئو کنفرانس در یزد آغاز شد با اشاره به اقدامات این سازمان نسبت به تحت پوشش قراردادن این گروه از بیماران افزود: بر اساس قانون، انجام ارزیابی برای پوشش بیمه سلامت، بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
وی اظهار کرد: بیمه افراد در شرایط عادی حداقل به یک ماه زمان نیاز دارد و پس از شیوع کرونا با توجه به این‌که مدت زمان بستری بیماران ۶ تا ۱۴ روز و حتی کوتاه‌تر بود، برای کاهش زمان بیمه این افراد تمهیداتی در نظر گرفته شد؛ زیرا برخی از آنها از قبل بیمه نبودند،باید شرایط خاص در نظر گرفته می‌شد.
هاشمی ادامه داد: با کمک وزارتخانه مدت زمان انجام ارزیابی به یک روز کاهش یافت و با توجه به شرایط خاص هر فردی که از قبل بیمه نبود، بر اساس تشخیص در صورت ابتلا به کرونا، مجاز به استفاده از خدمات بیمه سلامت شد در حالیکه در بیمارستان بستری بود.
وی دیگر اقدمات را تحت پوشش قراردادن داروهای مورد استفاده این گروه از بیماران ذکر کرد.
به گفته هاشمی علاوه بر خدمات مورد نیاز برای تشخیص و مقابله با کرونا که تحت پوشش بیمه بود از جمله سی. تی. اسکن، سی. بی. سی، پی. سی .آر و آی. سی. یو، پرداخت ۹۰ درصد هزینه‌ها با تعرفه دولتی در زمان بستری و ۷۰ درصد سرپایی هزینه‌های آزمایشگاهی، برداشتن برخی موانع مرتبط با خدمات تشخیصی و لغو محدودیت از دیگر اقدامات برای کاهش آلام مردم و مشارکت در تسریع ریشه کنی این بیماری است که انجام شد.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بیمه سلامت از پیشنهاد مراقبت از بیمار در منزل به شورای عالی بیمه و نیز تحت پوشش قرار دادن بیمه‌ نگهداری بیماران نیازمند در منزل به آی. سی. یو در چارچوب استانداردها نیز خبر داد.
به گفته وی از فواید این کار می‌توان به کم شدن هزینه‌های بستری، آزاد شدن تخت‌های آی. سی. یو و بالا بردن ظرفیت بیمارستان‌ها در پذیرش بیماران با توجه به مراجعه بالای بیماران در زمان اپیدمی بیماری ، موثر بودن فضای خانه و خانواده بر سرعت بهبود فرد بیمار است .
هاشمی همچنین از تمدید اعتبار دفترچه بیمه‌ در ۲ نوبت ، راه اندازی نسخه الکترونیکی در ۲۳۵ شهر ، اجباری شدن استحقاق سنجی به معنای احراز هویت با کد ملی از تیرماه ، حذف دفترچه کاغذی از مرداد ماه در بخش سرپایی، استقرار سامانه رسیدگی الکترونیکی به اسناد بیمارستانی، تمدید زمان پروتکل های مرتبط با داروهای پرونده ای و یا داروهای خاص در دوران اپیدمی، اعمال پروتکل های بهداشتی برای کارمندان سازمان در زمان کرونا را از دیگر فعالیت ها برشمرد.
وی به فعال کردن سامانه پاسخ گویی ۱۶۶۶ برای مشاوره های تلفنی در کم کردن مراجعه مردم به بیمارستان ها و آگاهی بخشی به آنها و کاهش استرس اشاره کرد و گفت: تشکیل گروهی متشکل از پزشکان متخصص عفونی و ریه با هدف ارائه آخرین اطلاعات مربوط به بیماری و راهنمایی کارشناسان پاسخگو در سامانه برای راهنمایی مردم ، نظارت نامحسوس بر شیوه برخورد کارشناسان در پاسخ دهی به مردم اشاره کرد.
به گفته مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بیمه سلامت ، راه اندازی بخش پاسخگویی به سووالات در سایت سازمان، ارسال ۱۲۰ میلیون پیامک‌های آموزشی برای بیمه شدگان در روزهای نخست شیوع بیماری ، ساخت کلیپ‌های آموزشی و ارائه آن در رسانه ها، از جمله دیگر اقدامات سازمان است.
رزمایش یادشده در استان یزد همزمان با استان‌های قم،مرکزی ، سمنان،گلستان،هرمزگان و خراسان شمالی آغاز شد و هدف از آن به نمایش گذاشتن توانایی های بیمه سلامت است.
همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز( سه شنبه) گفته بود که با فوت ۱۳۲ بیمار کرونایی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار افراد متوفی در کشور به ۲۲ هزار و ۵۴۲ نفر رسید و ۲۸ استان در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارد.
سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۳۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد هزار و ۲۲۶ نفر بستری شدند.
وی گفت: تاکنون ۳۳۷ هزار و ۴۱۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و سه هزار و ۷۱۳ نفر از بیماران بدحال تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون سه میلیون و ۴۳۱ هزار آزمایش تشخیصی در کشور انجام شده است.
وی با اعلام اینکه همچنان ۱۳ استان در وضعیت قرمز و ۱۵ استان در وضعیت هشدار قرار دارد، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارد.
به گفته لاری همچنین شرایط در آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در حالت هشدار است


منبع : سلامت نیوز