تاریخ : 04:11 - 1399/06/22
کد خبر : 110618
سرویس خبری : فرهنگی
 

قوه قضائیه پیگیر ورود پو‌ل‌های کثیف به سینما شود/ پولشویی، هنرمندان متعهد را خانه‌نشین کرده است

قوه قضائیه پیگیر ورود پو‌ل‌های کثیف به سینما شود/ پولشویی، هنرمندان متعهد را خانه‌نشین کرده است

محمد درمنش گفت: اساس این پولشویی، آدرس غلط دادن است. کل پول در گردش سینما زیر 500 میلیارد تومان است. موضوع پول شویی به نظر من رد گم کردن است.

به گزارش کارگر آنلاین ، میزگرد بررسی ورود «پول های آلوده به سینما در برنامه بامدادی «هفت با حضور داریوش باباییان و محمد درمنش از تهیه کنندگان سینما برگزار شد.

محمد درمنش در ابتدای برنامه گفت: در ارتباط با  مباحث پول های کثیف در سینما و پولشویی سعی می کنم موثق حرف بزنم. خود من از این پرونده ها در دادگاه خبر ندارم. با این دوستان هم از نزدیک کار نکرده ام. پس نه آن ها را متهم می کنم و نه از آن ها دفاع می کنم. نکات من درک خودم از چرخه اقتصادی سینما است با توجه با اتصال به سیستم اقتصادی کشور و مسائل سیاسی اجتماعی آن.

داریوش بابائیان در ادامه این میزگرد گفت: من از دل سینما ماجرا را تعریف می کنم. خیلی ها با عنوان کار فرهنگی می آیند. این مشکل نیست. اما باید مدیریت شود. بعضی ها راحت می آیند و با یک کار کل سینما را بهم می ریزند. یک شبه تجربه آدم هایی که چهل سال در سینما بوده اند را نابود می کنند و آن ها را خانه نشین می کنند. صنوف مختلف واقعا در حال لطمه خوردن هستند. وی افزود: مدیران می توانند این اتفاق را مدیریت کنند. باید جلوی ورود این پول ها را گرفت. پول خوب می تواند وارد سینما شود. اما باید منشا آن معلوم شود. هزینه فیلمسازی واقعا بالاست. بدون هیچ برگشتی.

محمد درمنش هم گفت: اساس این پول آدرس غلط دادن است. کل پول در گردش سینما زیر 500 میلیارد تومان است. موضوع پول شویی به نظر من رد گم کردن است. ارزهایی که به عنوان دولتی گرفته می شود هیچ وقت به اقتصاد کشور باز نمی گردد. یا خصوصی سازی با قیمت های پائین به کسی واگذار می شود. این موضوعات فقط در مورد سینما نیست. در کل کشور است. سمت سو برای درست شدن است. اما وجود دارد.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: این ارقام با ارقام سینما اساسا قابل مقایسه نیست. یک رقمی وارد سینما شده است. این پول ها از مجاری قانونی آمده است. اما این پول ها قبل از سینما از کجا منشا گرفته است. سینماگران در کشور حق دارند به دنبال سرمایه گذار باشند. بنیاد سینمایی فارابی دویست تا سیصد میلیون می دهند آن هم مشروط و تهیه کننده ناچار است به سراغ سرمایه گذار برود.

وی گفت: تهیه کننده وظیفه ندارد منشا پول را پیگیر شود مقامات مسئول و نهاد های ذی ربط باید این کار را انجام دهند. سینما مثل آکواریوم است. شفاف است. ما باید ببینیم این پول ها قبل از سینما در کجا بوده است و فکر نکنیم همه فساد های مالی در سینماست.

داریوش بابائیان هم اینچنین متذکر شد: این پول ها شالیزار سینما را تبدیل به برهوت کرده است. مدیریت کوتاه مدت ما مشکل دارد. یعنی تا بخواهد کاری بکند دوره اش تمام می شود. ظرفیت اکران ما محدود است. اگر یک نفر پولی را آورده آیا اجازه دارد در چندین کار سرمایه گذاری کند. این اتفاق باعث می شود همین چند نفر کل سینما را قبضه کنند. ما تهیه کنندگانی داشتیم که فیلم های پرفروشی داشته اند اما الان نمی تواند یک فیلم بسازد. مگر آنکه بازیگر مطرح نیاورد که در گیشه شکست خواهد خورد. در شرایط فعلی واقعا نمی تواند کار کند. و این باید توسط مدیران سینمایی درست شود.

محمد درمنش در تکمیا سخنان بابائیان گفت: حرف آقای بابائیان کاملا دغدغه است. من معتقدم اخلاقیات در تجارت معنا ندارد. دوست و دشمن معنا ندارد.

وی گفت: سه عنصر در ارتباط با پول های کثیف وجود دارد. ابتدا برخورد با بازیگر. ما چیزی بین اقتصاد آزاد و سوسیالیستی هستیم. در بازار آزاد در 120 فیلم ساخته شده در سال، این حق بازیگر است که رقم بالاتر را انتخاب کند. اشکال این است که ما دانشگاه سینمایی برای تربیت بازیگر نداریم. ما کمبود بازیگر داریم و این انحصار ایجاد می کند.

وی ادامه داد: در عرصه موسیقی زمانی موسیقی لس آنجلسی موسیقی را نابود کرده بود. یک تفکر درست توانست موسیقی لس آنجلسی را از رده خارج کند. ما به جای چند جوان نقش اول باید سی جوان نقش اول خوب داشته باشیم. این تقصیر وزیر ارشاد و آموزش عالی است. وجه بعدی آورنده پول است. این هم مشکل از سیستم است. بعضی ها با ادعای خدمت فرهنگی پول می آورند. در حالی که نقشه های دیگری دارند.

این تهیه کننده در پایان گفت: رسانه ملی باید وارد این مباحث شود. و امیدواریم تاثیرگذار باشد. پیگیری این پول ها باید توسط سازمان بازرسی و قوه قضائیه انجام شود. این سیستم باید توسط این نهاد ها درست شود.

 


منبع : دانشجو