تاریخ : 12:57 - 1399/06/22
کد خبر : 112013
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

با مصرف این غذا از کبد چرب در امان بمانید

با مصرف این غذا از کبد چرب در امان بمانید

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد افرادی که از الگوهای غذایی دارای لبنیات و سبزیجات استفاده می‌کنند کمتر با خطر ابتلا به کبد چرب غیرالکلی روبه‌رو هستند.

به گزارش کارگر آنلاین، با توجه به افزایش شیوع کبد چرب و حتی مشاهده موارد زیاد بیماری در افرادی که چاق نیستند و هنوز در دوران جوانی هستند شناخت عوامل تغذیه ای مرتبط با کبد چرب ضروری به نظر می‌آید.

گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در پژوهشی الگوهای غذایی‌ای را که موجب افزایش خطر ابتلا به کبد چرب غیرالکلی می‌شود را شناسایی کرده‌اند. آن‌ها در پژوهش خود ۲۴۴ نفر را مورد مطالعه قرار دادند. نیمی از آن‌ها در گروه کنترل بودند و نیم دیگر در گروه مداخله.

نتایج این تحقیق نشان داد که از چهار الگوی غذایی عمده که افراد از آن‌ها پیروی می‌کردند، دو الگوی غذایی یعنی الگوی غذایی معلول که شامل مصرف شیرینی‌ها، نان سفید، برنج، بیسکویت و اسنکها بود و همچنین الگوی غذایی سنتی که شامل مصرف بیشتر ادویه ها، گوشت قرمز بود با خطر بیشتر کبدچرب غیر الکی مرتبط بودند. برعکس این الگوها، استفاده از الگوی غذایی سبزیجات و لبنیات، کمتر با خطر ابتلا به کبد چرب روبه‌رو بود. یعنی در افرادی که روزانه مصرف مقدار بیشتری لبنیات و سبزیجات داشتند خطر کبدچرب غیر الکلی رو به کاهش بود.

بر اساس آن چه در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده است، این طرح تحقیقاتی توسط آناهیتا منصوری، نرگس دهقان‌سرشت، سیما جعفری راد و پژمان علوی‌نژاد انجام شده است و مقاله‌ی آن در Nutrition Journal به چاپ رسیده است.


منبع : ایسنا