تاریخ : 21:49 - 1399/06/22
کد خبر : 113735
سرویس خبری : حوادث
 

علت فوت آیت‌الله یوسف صانعی اعلام شد

علت فوت آیت‌الله یوسف صانعی اعلام شد

آیت‌الله یوسف صانعی از اساتید حوزه علمیه در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

کارگر آنلاین :  براساس گفته یکی از مسئولان دفتر آیت‌الله صانعی، وی به بیماری سیروز کبدی مبتلا بوده و مشکلات کلیوی نیز برای او ایجاد شده بود. پنجشنبه‌شب و به‌‌دلیل شکستگی از ناحیه دست و لگن در بیمارستان نکویی قم بستری شد و برای تامین فاکتورهای مورد نیاز کبد و کلیه تحت دیالیز قرار گرفت، اما حین دیالیز درگذشت.


دانشگاه علوم پزشکی قم در اطلاعیه‌ای خاطرنشان کرد: به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند که مرحوم آیت‌الله صانعی ساعت ۲۳:۴۰ دقیقه روز پنجشنبه ۲۰ شهریورماه به علت سقوط در منزل، با شکستگی شدید لگن و ساعد چپ به بیمارستان فرقانی قم منتقل شدند.


در این اطلاعیه همچنین آمده است: ایشان دارای سابقه بیماری کلیوی و کبدی نیز بودند که بلافاصله بعد از حضور در بیمارستان مشاوره‌های ارتوپدی، داخلی، کلیه، قلب و بیهوشی برای ایشان انجام شد و اقدامات تشخیصی لازم صورت گرفته و بستری شدند.
دانشگاه علوم پزشکی قم توضیح داد: به علت مشکلات کلیوی، بنابر نظر متخصصین، مقرر شد تا دیالیز صورت گیرد، ساعت ۱۹:۲۰ دقیقه روز جمعه ۲۱ شهریورماه اقدامات مقدماتی لازم انجام و ضمن دیالیز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شدند.


در پایان این اطلاعیه آمده است: ساعت ۴:۳۰ دقیقه روز شنبه ۲۲ شهریورماه ایشان دچار ایست قلبی و ریوی شده که با انجام عملیات احیا، برگشت انجام می‌شود، ساعت ۷:۳۰ دقیقه مجددا دچار ایست قلبی می‌شوند که با وجود عملیات احیا و تلاش پی در پی کادر درمان، پاسخ داده نشده و متاسفانه دارفانی را وداع گفتند.


آیت‌الله یوسف صانعی متولد ۱۳۱۶ در نیک‌آباد اصفهان بود. پدر وی، محمدعلی صانعی، و پدر بزرگ وی، حاج ملایوسف، هر دو از روحانیون شناخته شده زمان خود بودند.


وی سال ۱۳۲۵ وارد حوزه علمیه اصفهان شد و پس از گذراندن دروس مقدماتی در سال ۱۳۳۰ برای ادامه تحصیل، به حوزه علمیه قم رفت. وی در سال‌های طلبگی از جلسه درس امام خمینی(ره)، آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله اراکی، آیت‌الله محقق داماد کسب فیض کرد.
عضویت در شورای نگهبان به عنوان یکی از ۶ فقیه این شورا و دادستانی کل کشور از جمله سوابق وی در سال‌های پس از انقلاب است. وی همچنین در اولین دوره مجلس خبرگان به عنوان نماینده مردم تهران حائز اکثریت آراء شد.


آیت‌الله صانعی از جمله اعضای مجلس خبرگان بود که سال ۶۸ و در جریان انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی، ایشان را دارای اجتهاد مسلم دانست و اعلام کرد آیت‌الله خامنه‌ای در جایگاه مرجعیت تقلید هستند.


گفته می‌شود بنا به وصیت آیت‌الله صانعی، هیچ مراسمی در ایام کرونا برای او برگزار نخواهد شد.
 


منبع : روزنامه کیهان و فارس