تاریخ : 05:46 - 1399/06/24
کد خبر : 117968
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

لزوم اصلاح روابط کار در مناطق آزاد/ اجرای بند ۱۴۸ قانون کار استثنابردار نیست

لزوم اصلاح روابط کار در مناطق آزاد/ اجرای بند ۱۴۸ قانون کار استثنابردار نیست

یک فعال کارگری گفت: انتظار داریم دولت در قالب لایحه‌ای اصلاحاتی در مورد شرایط حاکم بر کارگران در مناطق آزاد در نظر گرفته و برای تصویب به مجلس ارائه دهد.

کارگر آنلاین :  چنگیز اصلانی (فعال کارگری و دبیر اجرایی خانه کارگر همدان) گفت: شرایط حاکم بر روابط کار در مناطق آزاد، زمینه استثمار کارگران را فراهم کرده است. در چهار گوشه کشور هر جا منطقه آزاد و ویژه اقتصادی وجود دارد، به بهانه معافیت‌های اعمال شده، شرایطی حاکم است که به تضییع حقوق کارگران منجر شده است.
 
او توضیح داد: برخی بندهای قانون کار استثنابردار نیست، چراکه حداقل حقوق قانونی و انسانی نیروی کار را مورد تاکید قرار می‌دهد. برای مثال به هیچ وجه بند ۱۴۸ قانون کار که تاکید دارد کارگران حتما باید مشمول بیمه باشند، استثنابردار نیست، همانطور که امنیت شغلی و پرداخت به موقع حقوق، اصول اولیه کار هستند.
 
اصلانی با بیان اینکه در بسیاری موارد این حقوق اولیه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رعایت نمی‌شود، گفت: شرعا و قانونا پذیرفته نیست کارگرانی که در شرایط سخت در بنادر و مناطق ویژه کار می‌کنند از این حداقل‌ها برخوردار نباشند و باید در مورد قوانین حاکم بر روابط کار در این مناطق و حسن اجرای آن بازنگری شود.
 
او تاکید کرد: انتظار داریم دولت در قالب لایحه‌ای اصلاحاتی در مورد شرایط حاکم بر کارگران در مناطق آزاد در نظر گرفته و برای تصویب به مجلس ارائه دهد.

منبع : ایلنا