تاریخ : 11:34 - 1399/06/25
کد خبر : 122726
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

20 علامت هشداری که کبد برایتان می فرستد

20 علامت هشداری که کبد برایتان می فرستد

هنگامی که کبد شما دچار مشکل شده و عملکرد مناسبی ندارد، نشانه‌هایی می‌فرستد تا سعی کند به شما بگوید که مشکلی پیش آمده است. از آنجا که نادیده نگرفتن این علائم، هرچند جزئی، بسیار مهم است، در اینجا، 20 نشانه‌ای که کبد برای هشدار می‌فرستد، و شما باید مراقب آن‌ها باشید، آمده است. با ما همراه باشید...

به گزارش کارگر آنلاین، کبد، فعالیت‌های زیادی در جهت سلامتی شما انجام می‌دهد و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ارگان‌های بدن، مسئولیت عملکردهای متابولیکی مانند تبدیل مواد مغذی از غذاهایی که می‌خورید را دارد تا بدن شما بتواند از آن‌ها استفاده کند و همچنین اطمینان حاصل می‌کند که مواد سمی قبل از آسیب رساندن به بدن، دفع می‌شوند؛ اما هنگامی که کبد شما دچار مشکل شده و عملکرد مناسبی ندارد، نشانه‌هایی می‌فرستد تا سعی کند به شما بگوید که مشکلی پیش آمده است. از آنجا که نادیده نگرفتن این علائم، هرچند جزئی، بسیار مهم است، در اینجا، 20 نشانه‌ای که کبد برای هشدار می‌فرستد، و شما باید مراقب آن‌ها باشید، آمده است. با ما همراه باشید...

1. کم‌اشتها یا بی‌اشتها شده‌اید
شاید قبلاً میل زیادی به خوردن غذا داشتید اما اکنون اصلاً احساس گرسنگی نمی‌کنید، علت چیست؟ به گفته متخصصین، یکی از رایج‌ترین علائم آسیب کبدی، از دست دادن اشتها است که باعث می‌شود عدم گرسنگی به یک نگرانی برای شما تبدیل شود.

2. الگوی خوابتان تغییر کرده است
موارد بسیاری وجود دارد که می‌تواند الگوی خواب شما را مختل کند، اما مطالعه‌ای که در سال 2012 منتشر شد نشان داد که یک عامل اصلی سیروز کبدی، بر هم خوردن الگوی خواب شبانه، حتی برای افرادی که زیاد می‌خوابیدند، است.

3. حافظه‌تان در هشیارترین حالت خودش نیست
فراموش کردن جایی که کلیدهای اتومبیل خود را رها کرده‌اید یک چیز است، اما اگر اخیراً حافظه شما بسیار بدتر شده است، ممکن است دلیلی برای آن وجود داشته باشد. هنگامی که شما نارسایی کبدی را تجربه می‌کنید، این اندام نمی‌تواند به‌درستی سموم را از خون خارج کند و این می‌تواند منجر به ساخت و تجمع آن‌ها در مغز شود که به این وضعیت، اَنسفالوپاتی کبدی می‌گویند که متأسفانه، یکی از نتایج آن از دست دادن حافظه است.

4. همیشه خسته‌اید
آیا جدای از اینکه چه کاری انجام داده‌اید، همیشه احساس خستگی می‌کنید؟ ممکن است دلیل آن بیماری کبدی باشد. یکی از شایع‌ترین علائم آسیب کبدی خستگی مزمن است که طبق مطالعه منتشر شده، ممکن است به دلیل تغییر در انتقال عصبی در مغز رخ دهد.

5. دچار خارش پوستی شده‌اید
کلانژیت صفراوی اولیه، یک بیماری مزمن است که مجاری صفراوی موجود در کبد آسیب می‌بیند. به طور معمول علائم بسیار محسوسی ندارد؛ اما یکی از علائم اولیه آن خارش پوست است. ممکن است پوست شما فقط برای مدتی خشک باشد، اما اگر این به یک علامت همیشگی تبدیل شد، ممکن است ارزش چک کردن داشته باشد، به خصوص به دلیل اینکه خارش پوستی همچنین نشانه سیروز کبدی است.

6. متوجه زرد شدن چشم یا پوستتان می‌شوید
مشاهده اینکه سفیدی چشم یا پوستتان شروع به زرد شدن می‌کند، به طرز باورنکردنی ترسناک است، اما توضیح کاملاً خوبی برای این پدیده وجود دارد: به آن زردی گفته می‌شود که به دلیل سطح بالای بیلی‌روبین، رنگدانه‌ای که توسط کبد ترشح می‌شود و در بدن مایل به زرد است، رخ می‌دهد. اگر تغییر رنگ را مشاهده کردید، می‌تواند از علائم آسیب کبدی مختلف، از سیروز تا هپاتیت B، باشد.

7. افزایش ناگهانی وزن را تجربه می‌کنید
اگر ناگهان، بدون هیچ دلیلی، دچار افزایش وزن شدید، ممکن است علت آن وجود مشکلی در کبد باشد. این حالت می‌تواند نشانه ابتلای شما به سیروز کبدی باشد. بیماری که به آرامی ایجاد می‌شود و بافت سالم کبد را با زخم‌ها جایگزین می‌کند، جریان خون در کبد را مسدود کرده و عضو به درستی کار نمی‌کند.

8. یا به طور غیرمنتظره‌ای وزنتان را از دست می‌دهید
در حالی که افزایش ناگهانی وزن می‌تواند یکی از علائم آسیب کبدی باشد، کاهش وزن نیز می‌تواند یک نشانه باشد. مشاهده کاهش وزن فقط نشانه سیروز کبدی نیست، همچنین یک علامت هشدار برای هپاتیت C، یک عفونت ویروسی است که منجر به التهاب کبد می‌شود.

9. کف دستتان قرمز شده است
آیا ناگهان بدون هیچ دلیلی کف دستتان قرمز شده است؟ این می‌تواند ناشی از بیماری کبد چرب غیرالکلی باشد، شرایطی که چربی زیادی را در سلول‌های کبدی ذخیره می‌کند و افرادی را هم که هرگز الکل نمی‌نوشند و یا به‌ندرت از آن مصرف می‌کنند را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

10. سینه‌هایتان رشد می‌کند
یکی از آزاردهنده‌ترین علائم هشداردهنده بیماری کبد چرب غیرالکلی، تجربه بزرگ شدن سینه‌ها در مردهاست. تصور می‌شود رشد بیش از حد بافت سینه، که ژنیکوماستی خوانده می‌شود، به دلیل عدم تعادل هورمون‌های استروژن و تستوسترون اتفاق می‌افتد.

11. متوجه تغییر شخصیتتان می‌شوید
تجربه تغییرات شخصیتی می‌تواند ترسناک باشد و گاهی اوقات ممکن است دیگران قبل از شما متوجه آن شوند. درست مانند این که انسفالوپاتی کبدی می‌تواند باعث از بین رفتن حافظه شود، تمام آن سمومی که در مغز شما جمع می‌شوند همچنین می‌توانند عملکرد ذهنی را کاهش دهند و باعث شوند مانند همیشه رفتار نکنید.

12. بدنتان به راحتی کبود می‌شود
هرچه پیرتر می‌شوید، به دلیل نازک شدن پوست، بدن شما می‌تواند راحت‌تر دچار کبودی شود؛ اما اگر واقعاً توضیحی در مورد اینکه چرا علائم کبودی بیشتری روی بدنتان ظاهر می‌شود وجود ندارد (در حالی که نسبتاً جوان هستید)، ممکن است بتوان آن را نشانه‌ای از آسیب کبدی دانست. بیماری کبدی همچنین می‌تواند تعداد دفعات کبودی را بیشتر کند.

13. دچار تورم در پاها و مچ پا می‌شوید
بیماری کبد می‌تواند به دلایل زیادی از مصرف الکل گرفته تا چاقی باشد، و یک علامت هشداردهنده شایع چیزی است که احتمالاً انتظار آن را ندارید: تورم در پاها و مچ پا. اگر دچار این علامت شده‌اید و از دلیل آن مطمئن نیستید، مراجعه به پزشک، برای اطمینان از جدی نبودن مسئله، مهم است.

14. به راحتی گیج می‌شوید
متأسفانه، انسفالوپاتی کبدی ناشی از نارسایی کبدی همچنین می‌تواند با توانایی شما در درک موضوعات مختلف، همراه شود. این وضعیت می‌تواند باعث شود شما نسبت به مواردی که به طور معمول در آن سردرگم نمی‌شدید، گیج شوید.

15. به‌ سختی تمرکز می‌کنید
بیابید واقع‌بین باشیم. همه ما گاهی دچار مشکل عدم تمرکز می‌شویم. گاهی مغزمان اصلاً نمی‌خواهد کار کند؛ اما اگر احساس می‌کنید که دائما دچار اشکال در تمرکز هستید، ممکن است دچار مشکل کبدی شده باشید.

16. بیش از حد معمول دچار درد می‌شوید
شما بیش از حد معمول فعالیت نداشته‌اید، پس چه چیزی باعث درد بدنتان می‌شود؟ یک دلیل احتمالی کولانژیت صفراوی اولیه است که جدا از ایجاد خارش در پوست، می‌تواند منجر به درد استخوان، عضله یا مفصل نیز بشود.

17. احساس نفخ می‌کنید
اگر نفخ ناشی از مصرف یک وعده غذایی بزرگ نیست، ممکن است به دلیل تجمع مایعات در شکم باشد که به آسیت معروف است. از آنجایی که تورم شکم یکی از علائم هشداردهنده آسیب کبدی است، بهتر است در هر صورت، یک قرار ملاقات با پزشک تعیین کنید.

18. ادرارتان رنگ تیره‌تری نسبت به همیشه دارد
دیدن ادرار تیره پس از رفتن به دستشویی می‌تواند کاملاً شوکه کننده باشد. این حالت یکی از نشانه‌های آسیب رسیدن به کبد است زیرا با این که که بیلی‌روبین مسئول زردی چشم یا پوست است، اما همچنین می‌تواند رنگ ادرار شما را تغییر دهد.

19. به طور مرتب دچار لرز می‌شوید
آیا دچار لرز مزمن شده‌اید و هیچ مقدار پتو نمی‌تواند آن را برطرف کند؟ این می‌تواند نشانه‌ای از کلستاز در بیماری کبدی باشد که هنگامی رخ می‌دهد که جریان صفرا در بدن کاهش یافته یا کاملاً متوقف شود.

20. چشم یا زبانتان خشک است
دلایل مختلفی برای خشکی چشم یا خشکی دهان وجود دارد، از سن شما تا داروهایی که مصرف می‌کنید. اما یک مقصر احتمالی بسیار جدی‌تر وجود دارد که کلانژیت صفراوی اولیه است و باعث ایجاد این مشکل می‌شود. خوشبختانه این یکی از علائم اولیه بیماری مزمن است.


منبع : سلامت نیوز