تاریخ : 09:05 - 1399/06/26
کد خبر : 125443
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

بازگشت‌بـورس به روزهای‌سـبـز؟

بازگشت‌بـورس به روزهای‌سـبـز؟

شاخص هم وزن بعد از ۲۰ روز بالاخره مثبت شد ؛ به روند بورس امید داشته باشیم ؟

به گزارش کارگر آنلاین، دیروز در حالی که شاخص کل برای سومین بار در هفته جاری مثبت بود، شاخص کل هم وزن برای اولین بار از 5 شهریورماه تاکنون صعودی شد تا سهامداران شرکت های کوچک هم بعد از حدود 40 روز بتوانند نفسی بکشند.

 

دیروز شاخص کل بورس 57 هزار واحد رشد کرد تا سومین روز صعودی در هفته جاری رقم بخورد و این شاخص مهم از میانه کانال 1.6 میلیون واحد عبور کند. رشد شاخص کل در اثر حمایت های گسترده از شرکت های بزرگ رخ داده و در سوی دیگر، منجر به فشار فروش در شرکت های کوچک برای خروج از آن ها و خرید سهام شرکت های بزرگ صادراتی شده بود. موضوعی که به اثر معکوس حمایت های دولتی بر سهام شرکت های کوچک برمی گردد! گفتنی است علاوه بر حمایت های دولت، رشد نرخ ارز نیمایی نیز در بهبود چشم انداز سهام شرکت های بزرگ صادراتی موثر بوده است.

با این حال دیروز و چند روز بعد از مثبت شدن شاخص کل، شاخص کل هم وزن هم صعودی شد و صف های فروش بسیاری از نمادهای کوچک هم باز شد. موضوعی که نشان دهنده متعادل شدن کلیت بازار سرمایه است. البته همچنان سرمایه گذاران برای حضور بلندمدت و میان مدت در بورس تردید دارند چرا که بازار نسبت به حمایت ها و خریدهای لحظه ای و دفعی شرطی شده و هر اتفاقی (مثل فروش عمده حقوقی ها) می تواند تعادل بازار را به هم بزند.

دیروز حقوقی ها حدود دوهزار میلیارد تومان فروش خالص را ثبت کردند و نمادهای بزرگ خودرویی هم به صورت متعادل بازگشایی شدند اما پالایشی های بزرگ همچنان متوقف اند. نماد تاپیکو هم با بازگشایی مثبت 18 درصدی پس از مدت ها توقف، بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل بورس گذاشت.این در حالی است که همچنان حمایت های لفظی و عملی از بورس ادامه دارد. شرکت فرابورس از اختصاص 50 میلیارد تومان منابع برای بازارگردانی نماد این شرکت در بازار سرمایه خبر داد. مدیر روابط عمومی سازمان بورس نیز از راه اندازی استودیوی تلویزیونی بورس تا دو هفته آینده خبر داد. بااین حال همچنان نحوه حمایت از بورس محل مباحثه اهالی اقتصاد است. مروی یکی از کارشناسان اقتصادی که نامه 25 اقتصاددان به رئیس جمهور در خصوص رشد حبابی بورس را امضا کرده بود، با اشاره به این که سرمایه 100 سهامدار حقیقی طی رشدهای اخیر به هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت نباید با مداخله مخرب از بورس حمایت شود و توضیح داد: اگر دولت با عناوینی مانند حمایت، به حقوقی‌ها برای خرید و جمع کردن صف‌های فروش فشار بیاورد یا منابعی بیرون از بازار به آن تزریق کند، این کار سم مهلکی هم برای بورس و هم برای کل اقتصاد خواهد بود.


منبع : بولتن‌نیوز