تاریخ : 10:52 - 1399/06/26
کد خبر : 125887
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

ابتلا خارج از مدرسه بوده است!

ابتلا خارج از مدرسه بوده است!

اوایل هفته جاری بود که یک خبر کوتاه از شهرستان سلسله در استان لرستان سروصدا کرد. در این خبر به نقل از سرپرست فرمانداری سلسله از ابتلای 39 دانش‌آموز این شهرستان از ابتدای بازگشایی مدارس صحبت شده بود. روابط عمومی آموزش و پرورش استان خیلی زود دست ‌به کار تکذیب این خبر شد.

به گزارش کارگر آنلاین، چند روز پس از این انتشار در مورد نشر و تکذیب این خبر، دوباره به سراغ آموزش و پرورش استان و نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی رفتیم که هر چند آمارهای‌شان باهم نمی‌خواند اما هم آموزش و پرورش می‌گوید بر تکذیب خبر اصرار دارد و هم نماینده مردم می‌گوید که احتمال ابتلای دانش‌آموزان در مدرسه بسیار ناچیز بوده است.

پس از تکذیب خبر ابتلای 39 دانش‌آموز در مدرسه، دانشگاه علوم پزشکی لرستان در نشست فوری با آموزش و پرورش در مورد بازرسی‌های سختگیرانه از مدارس نقاط قرمز استان خبر داد.

درگاه‌پور، رییس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان در توضیح این بازرسی‌ها  می‌گوید: «همین امروز (سه‌شنبه) از مناطق قرمز استان بازدید داشته‌اند. حتی مدارسی که مطمئن بودیم تمامی پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند هم شامل این بازرسی شده‌اند و اتفاقا هیچ مورد مشکل‌داری هم در مناطق قرمز گزارش نشده.»5 شهرستان قرمز در لرستان وجود دارند که آموزش و پرورش استان اعلام کرده است که در این موارد، اولویت با آموزش غیرحضوری است. «در این منطقه البته از مدارس پرسیده‌ایم که بگویند چه تعدادی از آنها واقعا قادرند با رعایت تمامی جوانب و استانداردهایی که علوم پزشکی از ما خواسته فعالیت کنند. در ناحیه یک حدود 30 مدرسه، در ناحیه دو حدود 25 مدرسه، تعداد معدودی از مدارس در این میان توانایی کامل را داشتند چون هم پرسنل و هم دانش‌آموزان‌شان هیچ مشکلی نداشتند.» «در روستای مظفری اعضای یک خانواده مبتلا شده بودند که اگر اشتباه نکنم پدر و مادر فوت کردند.

بهیار روستا قبل از باز شدن مدارس به آموزش و پرورش مراجعه کرد و گفت که 6 دانش‌آموز مبتلا در این خانواده هست که نباید به مدرسه بیایند و الان این 6 نفر جزو همان آمار 39 دانش‌آموز مبتلا هستند.» اوضاع سلامتی و جسمی این دانش‌آموزان به گفته درگاه‌پور خوب است و دارند روند درمان را طی می‌کنند.

در مورد آموزش هم توضیح می‌دهد که اصلا در روند حضور یا چگونگی اتصال به کلاس‌های مجازی خیلی سخت گرفته نمی‌شود و بچه‌ها هر وقت بهبود پیدا کردند می‌توانند خودشان را به جریان درس برسانند. شما از فرمانداری پیگیری کردید که ببینید چه شد که از اول آمار ابتلای 39 دانش‌آموز در مدرسه به نقل از سرپرست فرمانداری منتشر شد؟ «ببینید، یک اشتباهی در دروازه‌بانی خبر رخ داده بود. این یک جلسه خاص خودشان بوده که در آن بحث ابتلای 39 دانش‌آموز مطرح شده و دیگر نیامده بودند پیگیری کنند که اینها در رده سنی دانش‌آموزی هستند اما در مدرسه که این اتفاق نیفتاده!» از قضا در متن خبری که به نقل از افشین ترکارانی، سرپرست فرمانداری شهرستان سلسله در خبرگزاری مهر منتشر شد آمده بود:«دانش‌آموزان مبتلا شده بین ۷ تا ۱۷ سال سن دارند و همه دانش‌آموزان مبتلا به کرونا در شهرستان سلسله جزو کسانی بودند که مدرسه رفته‌اند.»

درگاه‌پور اما معتقد است که همه این حرف و حدیث‌ها به خاطر «نوع خبرنویسی» بوده: «همان موقع گفتیم از تمام 17 نفری که تست دوم ازشان گرفته شده بود، فقط یک نفرشان رفته بود از مدرسه کتاب تحویل بگیرد، آن هم در منطقه قرمز که کمتر از 10 درصد مدارس حضوری بودند و این دانش‌آموز برای درس خواندن سر کلاس ننشسته بود.فرماندار جدید هم البته دو، سه روز بود که معارفه‌اش انجام شده بود و در این جلسه حرف زده و حالا اینکه چرا این حرف را زده و چرا بعد تکذیب کرده را دیگر باید از خودشان بپرسید.»در این مدت طبیعی است که خانواده‌های بسیاری در لرستان و به‌خصوص شهرستان سلسه دچار نگرانی‌های بسیار شده‌اند. درگاه‌پر می‌گوید: «خبر اول که رفت دیگر هر چه هم تکذیب کنی و بگویی به خدا این‌طور نبوده، یک عده یا نمی‌شنوند یا اینکه باور نمی‌کنند.

اما در کل توانستیم اوضاع را مدیریت کنیم و برای خانواده‌ها جابیندازیم که چنین خبری نبوده و ابتلای دانش‌آموزان در مدرسه رخ نداده.»آمار بالای شیوع در الشترنماینده مردم سلسله و دلفان پزشک است و عضو کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم. او می‌گوید که اصولا الشتر از زمان آغاز شیوع کرونا در کشور از جمله بالاترین نرخ‌های شیوع بیماری را به خود دیده و می‌گوید که در مقطعی «آلوده‌ترین شهر دنیا» بوده است.نقد او هم مانند بسیاری از همکارانش در مجلس شورای اسلامی بابت عجله دولت و وزارت آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس از نیمه شهریور است اما این را هم می‌گوید که به هر حال باید قبول کنیم که مدرسه‌ها باید به کارشان ادامه دهند و هر جایی هم که مدرسه حضوری باشد ریسک ابتلای بیشتر وجود دارد: «آیا کرونا با شروع کلاس‌ها تشدید می‌شود؟ بله! واقعیت امر این است که افزایش پیدا می‌کند اما اگر واقعیت امر الشتر را از زبان بخواهید: قبل از عید، بعد از قم بیشترین شیوع را در همان شهرستان داشتیم.روزانه سه ،چهار نفر کشته داشتیم.

توانستیم البته این موضوع را کنترل کنیم چون در مقطعی آلوده‌ترین شهر دنیا بود. براساس بررسی‌های ایمونولوژی که انجام دادیم در کل کشور به ازای هر 10 هزار نفر 7 درگیر بود و در الشتر 25 نفر. به کمک مسوولان و سازمان‌های مردم‌نهاد، مردم و سپاه و بسیج این اوضاع کنترل شد. حالا با وجود مراسمات مذهبی که البته خیلی جاها رعایت کردند، خیلی جاها هم رعایت نشد و تعداد موارد ابتلا که با علایم بالینی مراجعه می‌کنند، روزانه تا 40 نفر افزایش پیدا کرده است.»می‌گوید که از 15 شهریور تاکنون در میان آمارهایی که داشته‌اند، نزدیک به 40 نفر از کرونا مثبت‌ها، در سنین بین 7 تا 17 سال بوده‌اند که فقط هفت نفرشان سابقه رفتن به مدرسه داشته‌اند: «اینها کسانی بودند که بین یک تا دو روز به مدرسه رفته بودند. روز گذشته (دوشنبه) هم مجددا چند نفر بستری شدند. اما اگر بخواهیم اینها را به مدرسه ارتباط بدهیم خیلی شاید نشود این کار را کرد. اما به هر حال با فرمانداری و آموزش و پرورش صحبت کرده‌ایم تا مدارس تعطیل شوند تا وضعیت که بهتر شد ان‌شالله تصمیمات جدیدی بگیریم.»

سوالی که با صحبت‌های ابراهیمی پیش می‌آید این است که اصولا الشتر به چه دلیل باید چنین آمار بالایی از شیوع کرونا را به‌خصوص در پیک اول تجربه کند. او توضیح می‌دهد: «بحث انتخابات مطرح بود که در آنجا بیشتر جنبه محلی دارد، عده‌ای آمده بودند به شهرستان و بر اساس این دو اتفاق بعد از قم بیشترین شیوع در الشتر پیش آمد و بعد هم که شدیدترین مرکز شد.یعنی 90 درصد بیمارانی که در خرم‌آباد بستری می‌شدند هم الشتری بودند یا سابقه سفر به الشتر داشتند. در آن زمان هم سی‌سی‌یو داشتیم، نه آی‌سی‌یو داشتیم، نه سی‌تی‌اسکن داشتیم که در این مدت تلاش کردیم و الشتر را تجهیز و متخصص عفونی در آنجا مستقر کردیم. وضعیت پرستاران بهبود پیدا کرد اما باز هم نیاز به حمایت داریم تا وضعیت بهبود پیدا کند.»


منبع : سلامت نیوز