تاریخ : 23:03 - 1399/06/28
کد خبر : 131824
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

شنبه و یکشنبه بازارها چه می‌شوند؟ / بررسی تاثیر مکانیسم ماشه بر بازارها طی هفته بعد

شنبه و یکشنبه بازارها چه می‌شوند؟ / بررسی تاثیر مکانیسم ماشه بر بازارها طی هفته بعد

کارگر آنلاین : هرچند رئیس جمهور دو روز شنبه و یکشنبه هفته بعد را به مردم تبریک گفته اما به نظر می‌رسد با این اظهارات نگرانی خیلی از مردم نسبت به آینده اقتصاد بیشتر شده است. با این وضعیت آیا روند رو به رشد همه بازارها در هفته اخیر، در هفته بعد هم تکرار خواهد شد؟

به گزارش کارگر آنلاین ،پس از چند هفته بازدهی منفی، بالاخره شاخص کل بورس در هفته گذشته صعودی شد و ۹٫۵ درصد رشد کرد. اما با وجود این رشد، بورس نتوانست صدرنشین بازهاری مالی باشد. چراکه دلار با چهار هزار تومان افزایش قیمت ظرف یک هفته در صدر جدول بازدهی هفتگی قرار گرفت.
 
هفته آینده نیز احتمالا با اخبار مربوط به مکانیسم ماشه و شنبه و یکشنبه مورد اشاره رئیس جمهور آغاز می‌شود. آیا این اتفاق بر روند بازارها اثرگذار است؟
 
در بازار ارز مساله تحریم و نااطمینانی‌های سیاسی معمولا بی‌تاثیر نیستند اما از سوی دیگر تهدیدهای سیاست‌گذار برای کنترل قیمت نیز تاثیراتی دارد. به همین دلیل به نظر می‌رسد حداقل در اواسط هفته آینده بازار ارز از اخبار سیاسی مصون نماند و شاهد نوسان‌هایی باشد.
 
علاوه بر این، عوامل بنیادی نیز حاکی از امکان نوسان در بازار ارز است.
 
میثم رادپور، کارشناس بازار ارز درباره علت جهش قیمت در روزهای اخیر گفته است: پیش از شیوع کرونا در ایران، درآمدهای دولت به مشکل خورده بود و با شیوع این بیماری وضع بدتر شد و درآمدهای فروش شرکت‌های پتروشیمی و یا کانی‌های فلزی هم تحت تاثیر کرونا آسیب دید. از آن سمت کسری بودجه تشدید شد و تقاضا را تحریک کرد. اما به نظر من مشکل بیشتر به سمت عرضه برمی‌گردد. در گرانی ارز کاهش عرضه، وزن بیشتری داشته تا تحریک تقاضا.
 
در بازار طلا نیز به نظر می‌رسد با توجه به متاثر شدن بازار ارز از اخبار سیاسی، احتمالا بازار طلا نیز همراستا با بازار ارز شاهد نوسان‌هایی باشد. خصوصا با توجه به رشد بیش از 17 درصدی ارز در هفته قبل و رشد تک رقمی قیمت طلا در همان هفته، به نظر می‌رسد در هفته آینده روند نوسان‌های طلا از دلار بیشتر شود.
 
با این حال، رئیس اتحادیه طلای تهران است: پیش‌بینی می‌شود چنانچه روز شنبه و یکشنبه خبر خوشی در راه باشد، قیمت طلا روند کاهشی داشته باشد.
 
اما در بازار سهام وضعیت چطور پیش‌بینی می‌شود؟
 
تهدید مکانیسم ماشه، اعمال تحریم‌های جدید آمریکا و افزایش نااطمینانی‌ها ناشی از شیوع کرونا در یک سو و اخبار با سیگنال مثبت مثل آزادسازی در عرضه ارز و عرضه اولیه یک میلیون تومانی در هفته بعد در سوی دیگر چشم‌انداز بیم و امید را برای فعالان بازار سهام به همراه داشته است.
 
طبق تجربه‌های پیشین بازار سهام معمولا سهامداران نسبت به اخبار تحریم چندان واکنش منفی نشان نمی‌دهند اما با این حال ممکن است با توجه به عرضه اولیه و پایان مهلت خرید پالایشی یکم در دو روز ابتدایی هفته بازار سهم روندی مثل هفته گذشته نداشته باشد اما در روزهای بعد روند مثبت بازار، روند دو روز ابتدایی هفته را جبران کند.

منبع : تجارت نیوز