تاریخ : 09:35 - 1399/06/29
کد خبر : 131883
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

دپو ۷ میلیون تن کالا در بنادر جنوبی کشور/ ترخیص قطعات خودرو بدون ترخیص ارز ترجیحی و کد رهگیری

دپو ۷ میلیون تن کالا در بنادر جنوبی کشور/ ترخیص قطعات خودرو بدون ترخیص ارز ترجیحی و کد رهگیری

معاون فنی و امور گمرکی گمرک کشور از دپوی ۷ میلیون تن کالا در بنادر جنوبی کشور خبر داد گفت: قطعات خودرو با توجه به درخواست سرپرست وزارت صمت، بدون تخصیص ارز ترجیحی و بدون ارائه کد رهگیری کالا، ترخیص شده اند.

به گزارش کارگر آنلاین، مهرداد جمال ارونقی در استودیو پخش خبر 21 شبکه اول سیما افزود: علاوه بر 3 و نیم میلیون کالای اساسی، همین میزان هم کالای غیر اساسی در بنادر جنوبی کشور وجود دارد.
او از وجود 25 هزار کانتینر حاوی کالاهای اساسی و غیر اساسی دیگر هم در بنادر جنوبی کشور خبر داد.

ارونقی گفت​: در خصوص ترخیص بدون کد رهگیری کالاهای اساسی و دارای مجوز خروج از گمرک، پنج قلم کالا شامل ذرت، جو، سویا، روغن و دانه‌های روغنی به چشم می‌خورد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک کشور افزود: از میزان کل 3 و نیم میلیون تن کالای اساسی، یک و نیم میلیون تن ذرت، 239 هزار تن جو، 236 هزار تن سویا، 400 هزار تن روغن و 55 هزار تن دانه‌های روغنی در بنادر کشور دپو و نگهداری می‌شود.

او تصریح کرد:​ در فضای گمرکی کشور، تایید کد رهگیری کالا از سوی بانک مرکزی الزامی است، اما تسهیلاتی در این خصوص اتخاذ شده که طی آن، این پنج قلم کالا می‌توانند با داشتن فقط مدارک مالکیت و شناسایی ترخیص شوند.

ارونقی در خصوص ارزش مالی این پنج قلم کالای اساسی گفت: تاکنون 11 میلیون تن کالای اساسی به ارزش 6 میلیارد دلار ترخیص کرده ایم که ارزش ریالی این پنج قلم کالا باید طبق این اعداد و ارقام محاسبه گردد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک کشور گفت: تاکنون صاحبان 25 هزار تن کالا برای ترخیص کالاهای خود اقدام و نامه نگاری کرده اند، اما عده‌ای هم به دلیل عدم تامین ارز مورد نیاز از ترخیص کالا سرباز می‌زنند و ترجیح می‌دهند اول تکلیف ارز ترجیحی کالاها معین شود و سپس اقدام به ترخیص نمایند.

او در خصوص کالاهای غیر اساسی موجود در گمرک بنادر گفت: 85 درصد از 3 و نیم میلیون تن کالای غیر اساسی موجود در انبارهای بنادر شامل مواد اولیه تولیدی‌ها و مربوط به پروژه‌های ملی مانند قطعات خودرو می‌شود که این دسته از کالاها هم در انتظار تعیین تکلیف ارزهای ترجیحی هستند. البته در خصوص قطعات خودرو باید گفت: با توجه به درخواست سرپرست وزارت صمت، این اقلام بدون تخصیص ارز ترجیحی و بدون ارائه کد رهگیری کالا، ترخیص شده اند.


منبع : قدس آنلاین