تاریخ : 13:30 - 1399/06/29
کد خبر : 133025
سرویس خبری : فرهنگی
 

دفاع مقدس قابل مصادره نیست/ وظیفه جشنواره «مقاومت» جریان‌سازی است

دفاع مقدس قابل مصادره نیست/ وظیفه جشنواره «مقاومت» جریان‌سازی است

دفاع مقدس و مقاومت مختص هیچ گروه خاصی نیست و انجمن این داعیه را دارد که همه فیلمسازان را دعوت کند. ضمن اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند دفاع مقدس را مصادره کند. خوشبختانه انجمن نسبت به این مسئله نگاه جامعی دارد و در به روی هیچکس بسته نیست اما هرکسی قابلیت تلاش برای این سینما را ندارد.

کارگر آنلاین:  نشست رسانه ای شانزدهمین جشنواره بین‌الملل فیلم «مقاومت» با حضور مهدی عظیمی میرآبادی دبیر این رویداد امروز ۲۹ شهریورماه به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست عظیمی‌میرآبادی با ارائه گزارشی از برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره گفت: جشنواره مقاومت در دوره های پیشین تحت عنوان جشنواره دفاع مقدس یا هر عنوان دیگری برگزار می‌شد، اما با تغییر رویکرد به جشنواره فیلم مقاومت تغییر نام داد و به یک حرکت جهانی تبدیل شد. در پنج دوره گذشته آقای خزاعی این جشنواره را به جایی رساندند که حداقلی از کیفیت در آن تعریف شد و تلاش ما هم بر این بود تا کار خود را ضعیف ‌تر از آنچه تعریف و انجام شده، انجام ندهیم.

وی در ادامه افزود: این جشنواره یک اتفاق ویژه است. انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری بنیاد روایت فتح دو مسئولیت راهبردی دارد که تقویت و تثبیت سینمای دفاع مقدس به‌ عنوان سینمای تراز انقلاب و حمایت از هنرمندان سینمای انقلاب در این بین تعریف شده است. این جشنواره هم در همین راستا حرکت می کند و امیدوارم بتوانیم به خوبی عمل کنیم.

عظیمی میرآبادی بیان کرد: یکی از اقدامات برای برگزاری منظم جشنواره ایجاد دبیرخانه دایمی است. این دبیرخانه باعث شد بین فعالیت های ما فاصله نیفتد و کارها سر وقت پیگیری شود. بنای ما بر این است تا این جشنواره را به صورت دو سالانه برگزار کنیم. البته در روزهای نخست مسئله ای وجود داشت و آن هم این بود که آثاری نداریم اما هرچه پیش تر رفتیم بر تعداد آثار ارسالی افزوده شد و نزدیک به ۹ هزار اثر به دبیرخانه رسید.

عظیمی میرآبادی درباره بخش «مدافعان سلامت» گفت: در این بخش میزان آثار رسیده یک اتفاق عجیب را رقم زده است. بیش از هزار اثر از ۱۲۸ کشور به این بخش ارسال شده و این نشان از دغدغه‌ای انسانی برای مقابله با این بیماری دارد.

وی با اشاره به جذب طیف‌های مختلف فیلمسازی در انجمن انقلاب سینمای دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس و مقاومت مختص هیچ گروه خاصی نیست و انجمن این داعیه را دارد که همه فیلمسازان را دعوت کند. ضمن اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند دفاع مقدس را مصادره کند. خوشبختانه انجمن نسبت به این مسئله نگاه جامعی دارد و در به روی هیچکس بسته نیست اما هرکسی قابلیت تلاش برای این سینما را ندارد.

وی درباره ضعف تولیدات دفاع ‌مقدسی در سینمای ایران گفت: ما برای پیشرفت اهدافمان و آنچه درباره سینمای انقلاب و دفاع مقدس به ‌دنبالش هستیم باید با بخش‌های مختلفی همچون صدا و سیما، خانه سینما و ... تعامل داشته باشیم. با سازمان سینمایی هم جلسه داشتیم و قول همکاری داده اند، بخشی از حمایت‌ها را محقق کردند و شخصاً در این زمینه از رئیس سازمان سینمایی تشکر می‌کنم.

دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» درباره حمایت‌های مالی از فیلمسازان تاکید کرد: متأسفیم که چنین شرایطی برای سینماگران انقلاب وجود دارد. انجمن دفاع مقدس برای حمایت برنامه دارد اما کار جشنواره تولید نیست، بلکه وظیفه آن فضاسازی و جریان‌سازی است.

وی درباره ساخت فیلم های دفاع مقدسی با هزینه برگزاری جشنواره در ایام کرونا اظهار کرد: هزینه برگزاری این جشنواره از یک فیلم سینمایی معمولی هم کمتر است و اگر یک فیلم به ویترین سینما اضافه شود اتفاق عجیبی رخ نمی‌دهد اما همین فضایی که شکل می‌گیرد تا افراد با یکدیگر ارتباط بگیرند، اثرش می‌تواند از تولید یک فیلم سینمایی بیشتر باشد. کارکرد این جشنواره می تواند از تولید یک فیلم سینمایی بیشتر باشد.

عظیمی میرآبادی در ادامه تاکید کرد: ما ابتدا می‌خواستیم در هفته بسیج جشنواره را برگزار کنیم اما ممکن بود مخاطب آن را پس بزند. بنابراین ترجیح دادیم جشنواره در دو مقطع برگزار شود که اگر در بازه‌ای دچار مشکل شد در بازه دیگر آن را برگزار کرده باشیم.

وی در بخش دیگری توضیح داد: حجم برنامه‌های ما زیاد و از یک هفته بیشتر بود. اول می‌خواستیم در هفته بسیج جشنواره را برگزار کنیم، ولی اگر در یک هفته برگزار می‌شد ممکن بود مخاطب آن را پس بزند. بنابراین یا باید حجم برنامه را کم می‌کردیم که امکانش نبود یا باید مدت زمان را طولانی تر می‌کردیم که این گزینه به نظرمان بهتر بود. بنابراین ترجیح دادیم جشنواره در دو مقطع برگزار شود که اگر در بازه‌ای دچار مشکل شد در بازه دیگر آن را برگزار کرده باشیم.

ادامه دارد ...


منبع : قدس آنلاین