تاریخ : 00:00 - 1399/06/30
کد خبر : 134666
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

مهمان ناخوانده‌ای در بورس به نام پالایشی‌ها

مهمان ناخوانده‌ای در بورس به نام پالایشی‌ها

شنبه‌ای که سهامداران آن را دستمایه طنز کرده بودند از راه رسید و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد در دقایق ابتدایی معاملات سهام، شاخص بورس یک درصد افت کرد. گر چه شاخص بورس تا ساعات پایانی معاملات سعی در بازگشت به روند مثبت داشت، اما بازگشایی نماد پالایشی‌ها در دقایق پایانی معاملات سر شاخص را خم کرد. کاربری به نام داوود بهرامی در واکنش به این اتفاق نوشت: در این یک دهه فعالیتم در بورس سراغ نداشتم که ناظر ساعت ۱۱ و ۵۷ دقیقه پیغام بازگشایی نماد را بدهد.

کارگر آنلاین : این گروه پالایشی شده نورچشمی و از طرفی ریسک اصلی بازار سرمایه! دیروز ناظر بازار در ساعت ۱۵ و ۳۴ دقیقه اعلام کرد که همه سفارش‌های مانده از نماد پالایشی‌ها برای روز بعد ابطال شده است. سعید ابراهیمی، کارشناس بازار سرمایه هم نوشت: شفافیت، اولین گامی است که باید سازمان در جهت بهبود بازار سرمایه بردارد. نبود شفافیت در کنار دامنه نوسان غیر معقول با توجه به رشد عمق بازار، چیزی جز بی‌اعتمادی و رشد بازارهای دلالی را نخواهد داشت. خوب است نهادهای مسوول، با همفکری سهامداران، بیشتر به بهبود کیفیت بیندیشند. کاربری هم نوشت بازگشایی نماد پالایشی‌ها در آخر وقت با هدف کنترل هیجان بازار بود. کاربری به نام آرزو نوشت: اطلاع‌رسانی دیرهنگام و افزایش شایعات که گاه موجب اشتباه در تصمیم‌گیری سهامداران می‌شود، ضعف بزرگ بورس است بارها پیش آمده، برای شایعه‌ای که احتمال رخ دادنش هست پیگیری می‌کنم و پاسخ منفی می‌شنوم، اما چند ساعت بعد اتفاق می‌افتد! اطلاعات، راز نیست که مخفی بماند. محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه پس از بازگشایی نماد پالایشی‌ها نوشت: تا پایان معاملات امروز ۲۹ شهریور چه میزان تخفیف مشمول خریداران پالایش یکم می‌شود؟ با قیمت‌های پایانی امروز، خریداران صندوق دارادوم (پالایش یکم) مشمول ۴/ ۱۶ درصد تخفیف می‌شوند.

 

رضا خانکی

فعال بازار سرمایه

یکی از دلایل نوسانات تند و ناگهانی این روزهای بازار که صف محور شده، الگوریتم‌های فعال در بازار است. با احتمال بالا چون الگوریتم‌ها در لحظه کل بازار رو کرال می‌کنه با کوچک‌ترین نوسانی در قدرت خریدار یا فروشنده (و سایر عوامل) ماشه را چکانده و موجب ایجاد ترس در بازار می‌شود. راهکار‌ مقابله با آن گسترش الگوریتم‌ها در بازار (خصوصا بازارگردان‌ها) است. اگر گزارشی از فعالیت الگوها در بازار تهیه شود و نشان دهد که چه میزان دارایی مستقیم/ غیرمستقیم توسط الگوها مدیریت می‌شود گزارش جذابی خواهد بود.

 

همایون دارابی

کارشناس بازار سرمایه

 تصمیمات درستی در حال اتخاذ است که به نفع بازار است. تبعیض نرخ نیمایی در حال حذف است و نرخ ارز نیمایی در حال نزدیکی به بازار. این یعنی پایان تنبیه صادر‌کنندگان و بهبود وضعیت صادرات غیر نفتی.

 

سیده گلناز میرسلیمانی

تحلیلگر بازار سرمایه

 اگر فضای مجازی با شوخی‌هایش به اتفاقات دامن نمی‌زد، اگر شوخی شوخی جدی نمی‌گرفتیم، دلیلی بر منفی بودن جو منفی بازار نبود، واقعا چرا؟ چرا به هیجانی عمل کردن و صف‌نشینی عادت کردیم؟


منبع : روزنامه دنیای‌اقتصاد