تاریخ : 08:37 - 1399/06/30
کد خبر : 135043
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

سهامداران بورس دست از نوسانگیری بردارند

سهامداران بورس دست از نوسانگیری بردارند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در وضعیت فعلی شرکت‌ها به لحاظ ارزندگی، ارزنده هستند و سرمایه‌گذاران اگر دست از نوسان‌گیری بکشند بازار وضعیت بهتری را پیدا می‌کند.

به گزارش کارگر آنلاین، معاملات بورس در نخستین روز هفته جاری برخلاف پیش‌بینی‌ها حرکت و بازار را با نوسان و روند منفی همراه کرد، این در حالی است که اکثر کارشناسان پیش‌بینی خود از معاملات بورس در بازار روز گذشته را صعودی اعلام کرده بودند اما به دلیل سردرگمی سهامداران، بازار طبق پیش‌بینی‌ها پیش نرفت و معاملات خود را با روند منفی آغاز کرد.

به مرور و با گذشت یک ساعت از آغاز معاملات، بازار به مدار صعودی بازگشت و باحدود هشت هزار واحد افزایش مسیر بازار را تغییر داد.

روز گذشته مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران با صدور اطلاعیه‌ای، از بازگشایی نمادهای شپنا، شتران، شبندر و شبریز که به علت افشای اطلاعات با درجه اهمیت الف متوقف شده بودند، خبر داد و اعلام کرد: معاملات این چهار نماد، بدون محدودیت دامنه نوسان انجام می‌شود.

گفتنی است سهام هر چهار نماد پالایشی در صندوق دارا دوم (پالایشی اول) قرار دارند و پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری (ETF) پالایشی امروز (یکشنبه) به پایان می‌رسد.

بازگشایی این نمادها در ساعت پایانی معاملات روز گذشته و تشکیل صف فروش در این نمادها منجر به افت دوباره بازار در ادامه روند صعودی شاخص بورس شد و این شاخص با ١٥ هزار واحد افت به کانال یک میلیون و ٦٠٠ هزار واحد بازگشت.

البته روند نزولی بازار با چندان تداومی همراه نبود و با حدود دو هزار واحد رشد دوباره به مسیر صعودی بازگشت که در نهایت شاخص بورس با بیش از چهار هزار واحد افت به معاملات روز گذشته خود پایان داد.

وجود سردرگمی در میان سهامداران

«مجید محمدعلیزاده آرانی»، کارشناس بازار سرمایه امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روند معاملات بورس در بازار روز گذشته با نوسان و کش و قوس‌های فراوانی مواجه بود، خریداران و فروشندگان در بازار سرمایه با حالتی از سردرگمی همراه بودند که این موضوع باعث شد معاملات در بازار روز گذشته در شرایط چندان متعادلی نباشد تا سهامداران بتوانند دست به تصمیم‌گیری‌های معقول و منطقی بزنند.

وی افزود: همه تصمیم‌گیری‌های انجام شده در بازار دیروز هیجانی بود و سهامداران براساس گمانی‌زنی‌های مدنظر خود اقدام به تصمیم‌گیری در این بازار کردند.

علیزاده آرانی اظهار داشت: وجود بحث دست به ماشه بودن برنامه آمریکا که برای سازمان ملل فرستاده شد باعث شد تا سهامداران احتیاط لازم برای سرمایه‌گذاری در این بازار را انجام دهند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از طرف دیگر تا حدودی سهامی که در صندوق ETF دارا دوم قرار دارند با نوسان و افت خیز شدیدی روبرو بود و بازگشایی این نمادها در پایان معاملات بازار روز گذشته سهامداران را مردد و با شک و تردید همراه کرد که شاهد تاثیر آن در بازار و افت شاخص بورس بودیم.

وی گفت: سهامداران برای بهبود وضعیت بازار باید اجازه دهند تا بازار از تب و تاب خود بیوفتد و با آرامش همراه شود زیرا اظهار نظرهای نامعقول و غیرکارشناسی، بازار را بیشتر به سمت التهاب می‌کشاند و با نوسانات شدیدی همراه می‌کند.

علیزاده آرانی اظهار داشت: بازار به لحاظ ارزندگی حباب ندارد و اگر هم وجود داشته باشد در حد تعداد محدودی از شرکت‌ها است که انگشت شمار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در هفته جاری را پیش‌بینی کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود بازار در هفته جاری و اوایل هفته آینده به سمت صعودی بازگردد و روند مثبت خود را آغاز کند.

وی افزود: در وضعیت فعلی شرکت‌ها به لحاظ ارزندگی، ارزنده هستند و سرمایه‌گذاران اگر دست از نوسان‌گیری بکشند بازار وضعیت بهتری را پیدا می‌کند.

علیزاده آرانی با اشاره به اینکه متاسفانه تا چند وقت گذشته حقیقی‌ها نوسان می‌گرفتند و حقوقی‌ها تماشا می‌کردند اما اکنون بالعکس شده است، گفت: اگر نوسان گیری کمتر شود و سهامداران اجازه دهند بازار نفسی را بکشد، به نظر می‌رسد روند مثبتی را در بازار پیش رو داشته باشیم و سرمایه‌گذاران بتوانند سرمایه خود را به بهترین بازده برسانند و از آن استفاده کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به طور طبیعی زمانی که مبلغ کلانی وارد بازار شود، بازار با تقاضای زیاد روبرو می‌شود که این موضوع می‌تواند خود یک اهرم یا پتانسیلی برای بورس باشد تا شرکت و سهامی که قابلیت رشد دارند با رشد همراه شوند.

وی به تاثیر انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: برخی معتقدند اثر آن کوتاه‌مدت خواهد بود اما در این مدت کوتاه سرمایه‌گذاران می‌توانند به مقصود خود برسند.


منبع : ایرنا