تاریخ : 09:25 - 1399/06/30
کد خبر : 135225
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

برنامه منسجم درازمدت، راهکار رونق اقتصادی است

برنامه منسجم درازمدت، راهکار رونق اقتصادی است

مدیرعامل اسبق سایپا گفت: توانمندی‌های فنی و تکنیکی بالایی در کشور حتی در زمینه فناوری های‌تک (HighTech) وجود دارد، اما راهکار خروج از مشکلات اقتصادی حرکت بر مبنای برنامه‌های منسجم درازمدت است.

به گزارش کارگر آنلاین، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نشست تصویری با رئیس‌جمهوری و اعضای دولت به مناسبت هفته دولت، نکاتی را درباره مسائل مهم اقتصادی همچون تولید، سرمایه‌گذاری، ارزش پول ملی و نیز فضای مجازی یادآور شدند. ایشان در فرمایشات خود تاکید کردند که باید با جدیت کامل، موانع تولید را رفع و برای حل مشکلات همت بیشتر گماشت.

همچنین در بخش دیگری از فرمایشات خود تصریح کردند: رفع برخی موانع از جمله تحریم یا ندادن پول فروش نفت ایران، تحت اختیار دولت نیست اما بسیاری از موانع درونی است و باید با جدیت آنها را رفع کرد.

رهبر معظم انقلاب همچنین خاطرنشان کردند: استفاده از ظرفیت نهضت قطعه‌سازی که به‌خصوص در نیروهای مسلح ایجاد شده است، می‌تواند بخش قابل توجهی از نیازهای تولیدکنندگان را تأمین کند.

در این پیوند، «سعید مدنی»‌ مدیرعامل اسبق سایپا در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در سال «جهش تولید» به سر می‌بریم و در ماه‌های گذشته دولت تلاش‌های زیادی برای رونق‌بخشی به وضعیت تولید انجام داده است، این تلاش‌ها در برخی بخش‌ها نتیجه داده، اما در دیگر بخش‌ها شکننده بوده است.

وی بیان‌داشت: شرایط اقتصادی، تورم و روابط خارجی، عواملی بوده که موانعی بر سر راه تولید قرار داده است و علاوه بر شرکت‌های تحت حمایت دولت، سایر شرکت‌ها و تولیدکنندگان را متاثر کرده است.

مدنی گفت: خودروسازی‌ها نیز گرچه تحت حمایت دولت هستند، اما در سال‌های گذشته با مشکلاتی نظیر تغییرات پیاپی مدیران، نظام قیمت‌گذاری دستوری و عدم تمایل به خصوصی‌سازی مواجه بوده‌اند.

مدیرعامل اسبق سایپا یادآورشد: ‌در دولت‌های گذشته شاهد تعطیلی هشت ساله سازمان برنامه و بودجه بودیم، سازمانی که از همه وزارتخانه‌ها باید قوی‌تر و اثرگذارتر باشد، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اقدامات خوبی برای قوی تر شدن و کارآمدی این سازمان انجام شد اما همچنان نیازمند تقویت است.

مدنی تاکیدکرد:‌ اگر سازمان‌هایی که می‌توانند فضای کسب‌وکار را تلطیف کنند، به ثبات رسیده و اصلاحاتی داشته باشند، فضای جذب سرمایه در بخش تولید خوب می‌شود و نخبگان فعال‌تر می‌شوند، به شرط اینکه بدانند در یک فضای با ثبات فعالیت می‌کنند.

به گفته مدنی، نقدینگی بالای دست مردم به راحتی می‌تواند به سمت شرکت‌های تولیدی و برای انجام پروژه‌ها هدایت شود.

مدیرعامل اسبق سایپا افزود: این روزها با مشکلات ارزی و کاهش واردات مواجه‌ایم، باید تضمینی وجود داشته باشد که اگر دوباره وضعیت ارزی و فروش نفت خوب شد، با روان شدن واردات، شرکت‌های داخلی دوباره دچار بحران نشوند.

وی تاکیدکرد: ‌باید از سال‌ها پیش «اقتصاد بدون نفت» را در دستور کار خود قرار می‌دادیم و درآمد نفتی را صرف توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور می‌کردیم، موضوعی که در حد شعار باقی مانده است.

مدنی گفت: در کشور ارزش‌افزوده بالایی در نتیجه فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی ایجاد می‌شود که در مقایسه با صادرات نفت بسیار بالاتر است، اما شاهدیم درآمد حدود ۵۰ میلیارد دلاری نفت همچون «فضله موش» در یک دیگ غذا، همه محتویات آن را خراب می‌کند.

استفاده از پتانسیل نیروهای مسلح در صنعت قطعه‌سازی

این کارشناس اقتصادی درخصوص سخنان رهبری درباره استفاده از پتانسیل نیروهای مسلح در صنعت قطعه‌سازی، یادآوری‌کرد:‌ توانمندی خوبی در صنعت قطعه‌سازی وجود دارد، اما امروز بسیاری از قطعه‌سازان دچار ضعف مالی‌اند که در نتیجه حذف آنها را به دنبال داشته است.

وی تاکیدکرد:‌ با این حال باید بدانیم که بدون ارتباط با جهان، در این زمینه و برخی دیگر از زمینه‌ها چندان رشد نخواهیم کرد، زیرا شرکت‌های خودروساز و تولیدکنندگان به دلیل مشکلات نقل و انتقال پول و کالا هزینه‌هایشان افزایش یافته است.

مدنی ادامه‌داد:‌ در نتیجه امروز شاهدیم قطعه‌سازان و خودروسازان در تولید قطعات و محصولات قدیمی خود بیشتر توفیق دارند و حتی رشد می‌کنند، اما در مقایسه با سرعت رشد جهانی عقب‌اند.

وی گفت:‌ صنایع دفاع در سال‌های گذشته، در حالی که با مشکلات مالی، تیراژ و ارز مواجه نبودند، رشد خوبی داشته‌اند و امروز می‌توانند دستاوردهای خود را در اختیار صنایع داخلی قرار دهند.

مدیرعامل اسبق سایپا تاکیدکرد: صنایع دفاعی کشور به شرط فراهم کردن زمینه فرآیند تجاری‌سازی و برخوردار کردن پروژه‌ها از توجیه اقتصادی، می‌توانند سایر صنایع از جمله خودروسازی و قطعه‌سازی را از توانمندی‌های خود بهره‌مند کنند.

مدنی، به آزادسازی اقتصادی ترکیه در زمان رئیس جمهور «دمیرل» و طی کردن مسیر رشد از سوی انگلستان پس از روی کار آمدن «مارگارت تاچر» اشاره کرد و گفت: هرچند برخی از این اقدامات به دلیل عوارض اولیه‌ای که دارد، محبوبیت دولت‌ها را کاهش می‌دهد، اما باید شجاعت به خرج داد و به این سمت و سو حرکت کرد، زیرا در غیر این صورت شرایط بدتر خواهد شد.


منبع : ایرنا