تاریخ : 12:42 - 1399/06/30
کد خبر : 136253
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

تجمع کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان برای اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل/ طرح اجرا شده سلیقه‌ای و غیرکارشناسی‌ است

تجمع کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان برای اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل/ طرح اجرا شده سلیقه‌ای و غیرکارشناسی‌ است

شماری از کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان، صبح امروز (یکشنبه ۳۰ شهریورماه) با تجمع مقابل دفتر مرکزی پالایشگاه خواستار اصلاح اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل خود شدند.

به گزارش کارگر آنلاین، صبح امروز بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران واحدهای «حمل ونقل»، «استیج بند»، «طناب بند» و شماری دیگر از کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان با حضور در مقابل دفتر مرکزی، نسبت به رویه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل خود اعتراض کردند.
 
این کارگران افزودند: در مجموع حدود ۱۶۰ کارگر در بخش حمل ونقل و بیش از ۴۰ کارگر در بخش استیج بند و حدود ۵۰ نفر نیز در واحد طناب بند پالایشگاه تحت مسئولیت چند پیمانکار مشغول کارند که به رویه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل خود در این واحد پالایشگاهی که اخیرا در حال انجام است، اعتراض دارند.
 
به گفته آنها یکسان‌سازی حقوق تا به حال در بین کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان اعمال نشده است و این مسئله باعث شده افزایش دستمزد کارگرانی که سالهاست در این واحد نفتی به کارهای سخت مشغولند، متناسب با سوابق کاری آن‌ها نباشد.
 
آن‌ها گفتند: پیش از این در سالهای گذشته چند تجمع اعتراضی به‌عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در محوطه مجتمع انجام داده‌ایم که در نتیجه آن مدیریت وعده رسیدگی به مشکلات را داد. درنهایت نمایندگانی از وزارت نفت و اداره کار و نمایندگانی از کارگران به اجرای طرحی برای طبقه‌بندی مشاغل کارگران پیمانکاری موافقت کرده‌اند که کارگاه محور نبوده بلکه بدون کارشناسی انجام شده و طرحی کلی است.
 
به ادعای این کارگران؛ در این طرح طبقه‌بندی مشاغل؛ کارگران پالایشگاه آبادان را به دو دسته ستادی و عملیاتی تقسیم کرده‌اند که قرار شده به کارگران عملیاتی در این طرح ۹۰ درصد مزایای فوق‌العاده شغل تعلق بگیرد در عین حال برای کارگران ستادی و پشتیبان نیز ۷۰ درصد (فوق‌العاده شغل) در نظر گرفته‌اند.
 
به گفته کارگران؛ بخش دیگری از ناراحتی کارگران این است که در اجرای این طرح به کارگران واحدهای حمل ونقل، استیج بند، بنا و نقاش کوره برج‌ها، طناب بندها و نیروهای تعمیرات که پیش از این نیروهای عملیاتی به حساب می‌آمدند را ستادی محسوب کرده‌اند تا فوق‌العاده شغل کمتری بپردازند.
 
آنها با بیان اینکه همچنین در این طرح آیتم‌های فوق العاده شغل از پایه به کارگران مورد نظرپرداخت می‌شود و به آن سنوات خدمت تعلق نمی‌گیرد، افزودند: اجرای این طرح اساسا اشتباه است و به جای اینکه کارگاه محور باشد کلی نوشته شده و سلیقه‌ای است. به عنوان نمونه در این طرح به راننده جرثقیل تناژ بالا با یک منشی دفتری پایه حقوق یکی داده‌اند. به منشی دفتری گروه ۱۲ داده شده در عین حال به راننده‌های جرثقیل ۱۰۰ تنی گروه ۱۲، راننده جرثقیل ۸۰ تنی گروه ۱۱، به راننده جرثقیل ۳۰ تنی هم گروه ۱۰ داده‌اند و... همینطو برای سایر کارگران واحد‌های مختلف اینگونه است.
 
کارگران پالایشگاه آبادان با بیان اینکه یکی دیگر از موارد اعتراض کارگران این است که بدون ارزش‌یابی شغلی می‌خواهند طرح را اجرا کنند، در ادامه افزودند: این درحالیست که نمایندگان کارگری حاضر در جلسات تصمیم‌گیری اجرای این طرح از طرف مسئولان سیاسی و نمایندگان مجلس معرفی شده‌اند.
 
کارگران در خاتمه می‌گویند: امیدواریم وزارت نفت در مقابل پیگیری کارگران پالایشگاه آبادان، قانون را هرچه زودتر به درستی اجرایی کند و ما نیز به حق‌مان برسیم.

منبع : ایلنا