تاریخ : 18:24 - 1399/06/30
کد خبر : 137667
سرویس خبری : فرهنگی
 

هدیه ویژه رهبر معظم انقلاب به حاج حسین یکتا

هدیه ویژه رهبر معظم انقلاب به حاج حسین یکتا

مراسم رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب برای کتاب «مربع‌های قرمز» خاطرات شفاهی حاج حسین یکتا در جوار مزار شهدای دفاع مقدس در بهشت زهرا برگزار شد.

کارگر آنلاین:  مراسم رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب برای کتاب «مربع‌های قرمز» خاطرات شفاهی حاج حسین یکتا در جوار مزار شهدای دفاع مقدس در بهشت زهرا برگزار شد.

براساس این گزارش، سرلشگر پاسدار سیدیحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در این مراسم ضمن بیان اینکه در بهشت زهرا بیش از ۲۴ هزار شهید تدفین شده‌اند که چهار هزار تن از آنها گمنام هستند، گفت: در بهشت زهرا ۵۰۰ نفر شهید مدافع حرم و ۲۵۰ نفر از آنها گمنام هستند. بهشت زهرا ۵۰ سال قدمت دارد و یک و نیم میلیون نفر در آن مدفون شده‌اند.

وی با بیان اینکه شاید به برکت و عظمت این شهیدان یکی از درهای بهشت از اینجا باز شود، گفت: موضوع سخن در این مراسم پاسداشت ادبیات، جهاد و مقاومت و رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب است که برای کتاب «مربع‌های قرمز» تحریر کرده‌اند.

 

مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان اینکه ما، شهیدان، امام راحل‌مان و امام حاضرمان امام خامنه‌‌ای عهد و پیمان بسته‌ایم که تا با آخر در دفاع از انقلاب اسلامی کشور عزیزمان ایران، مظلومان جهان و ملت‌های اسلامی سر از پا نشناسیم، اظهار داشت: همواره روحیه جهادی و مجاهدت در راه خدا و شور شهادت را در دل‌هایمان زنده نگه می‌داریم.

سرلشکر رحیم صفوی با بیان اینکه دو روز دیگر چهلمین سالگرد تجاوز رژیم صدام به خاک ایران فرا می‌رسد، توضیح داد:‌باید بدانیم چگونه برای بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشورمان که زیر ۴۰ سال سن دارند انقلاب و جنگ را ندیده‌اند از افتخارات و حماسه‌ها خواهیم گفت. نسل آینده باید از افتخارات فرزندان قهرمان این ملت در ارتش، بسیج و سپاه مطلع شوند که چگونه ایثار و شهادت بیش از ۲۰۰ هزار شهید، ۳۰۰ هزار جانباز و ۴۰ هزار آزاده و همچین مقاومت همسران و مادران شهدا رقم خورده است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 2 میلیون نفر بسیجی داوطلب با فرمان امام به جبهه‌ها آمدند و این حضور داوطلبانه بود و همین افراد پیروزی‌های بزرگی آفریدند، توضیح داد: کشف این معارف عالی و متعالی دفاع مقدس، کشف روحیات، تفکر، اخلاق و رفتار این انسان‌های مطلوب خدا در نوشته‌ها است و آنچه درباره حماسه کربلای ایران که در راستای حماسه کربلای حسینی رقم خورده را می‌توانیم به دنیا منتقل کنیم زیرا شهدای دفاع مقدس راه کربلا را باز کردند و شهدای مدافع حرم راه قدس را باز خواهند کرد. بنابراین روح حاج قاسم‌مان آزادی قدس را به زودی محقق خواهد کرد.

این مقام مسئول در ادامه این مراسم با بیان اینکه توصیه‌ام به همرزمان خودم در ارتش و سپاه که سنی از آنها گذشته و توفیق شهادت نداشته‌اند این است با پیوستن به نهضت خاطره‌گویی و رمان‌نویسی و حضور در فضای مجازی، رسانه‌‌های صوتی و تصویری حقایق غیرقابل تصوری را که برای برخی از جوانان که از این فضاها دور بوده‌اند بگویند و بنویسند، افزود: بنده نیز 5 سالی است در حال نوشتم از دفاع مقدس هستم و آنها را منتشر می‌کنم اما از دوستانم خواهشمندم این موضوع را به عنوان رسالت برای نسل آینده بپذیرند چرا که تضمین امنیت ملی ما این است حماسه سال‌های دفاع مقدس را نه تنها به نسل خود بلکه به جبهه مقاومت منتقل کنیم.

وی با تأکید براینکه برای انتقال تجربیات و ارزش‌های دفاع مقدس رزمندگان‌مان نیازمند نویسندگان چیره‌دست همچون خانم عرفانیان هستیم، ابراز داشت: در کنار نویسندگان چیره‌دست احتیاج به خاطره‌گویان صادق و با انصاف همچون حاج حسین یکتا که مدت طولانی در جبهه حضور داشت و با ظرایف موارد را منتقل کرد داریم. 

سردار سرلشکر پاسدار رحیم صفوی با اشاره به حجم زیاد خاطرات تصریح کرد: امیدوارم نفوذ کلام صادقانه خاطره‌گویان برای بیان نقش جهاد ارتش، بسیج، مادران شهدا، همسران شهدا به زودی محقق شود و تأثیرگذار باشد که اگر نبودند مادران و همسران شهدا مگر می‌شد هشت سال در جبهه‌ها ماند.

وی در پایان این بخش چند خاطره از حضور فرزندان رهبر انقلاب در جبهه‌های جنگ تحمیلی بیان کرد و گفت:‌خاطره‌ام به فرزند ارشد حضرت آقا یعنی آقا مصطفی خامنه‌ای مربوط می‌شود. در عملیات بدر نزدیک دجله و فرات ایشان را دیدم که بالای تپه‌ای دیده‌بانی داشت نزدیک دجله، با فریاد از ایشان خواستم به سرعت از تپه پایین بیاید چرا که نزدیک خط مقدم بود و امکان خطر وجود داشت چراکه اگر ایشان شهید می‌شد می‌گفتند پسر رئیس جمهور شهید شده، یا اگر اسیر می‌شدند چند دقیقه بعد می‌گفتند پسر رئیس جمهور اسیر شده است. اما ایشان پس از تأکید من از تپه پایین آمد و چند لحظه بعد یک تیر مستقیم به تپه اصابت کرد و چند نفر از عزیزان را از دست دادیم. اما خاطره دومم مربوط به آقا مجتبی فرزند کوچکتر رهبر انقلاب است. رهبر انقلاب در آن زمان که رئیس جمهور بودند هر 2 فرزند خود را به جبهه فرستاده بودند. ایشان نیز در خط مقدم و مهران حضور داشت. اما کدام رئیس جمهور اینگونه فرزندانش را به جبهه و خط مقدم اعزام می‌کند؟ حتی حضرت آقا خودشان هم در جبهه‌ها حضور مستمر داشتند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری خاطره دیگری را بیان کرد و توضیح داد: شکستن حصر آبادان بدون برخورد بسیار مقتدرانه حضرت آقا با بنی‌صدر رئیس جمهور وقت ممکن نبود. طرح شکست حصر آبادان را بنده طراحی و در شورای عالی دفاع بردم. جلسه در پایگاه شکاری نیروی هوایی تشکیل شد. به یاد دارم در آن نشست بنی‌صدر، آقای هاشمی رفسنجانی، حضرت آقا، سرلشکر شهید فلاحی، تیمسار زهیرنژاد و آقای پرورش و تنی چند نفر دیگر حضور داشتند. من طرح را شرح دادم. برخی‌ها مخالفت کردند اما آیت‌الله خامنه‌ای با توجه به شناختی که از بنده داشتند تأکید کردند و فرمودند باید اجرایی شود بلافاصله تصویب هم شد و تیمسار زهیرنژاد گفت این طرح برای سپاه است پس باید لشکر 77 خراسان هم هماهنگ شود. اینگونه بود که شکست حصر آبادان رقم خورد.

در این مراسم عطارزاده معاون مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه مؤسسه دفتر حزب و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای براساس مأموریت‌های خود که حفظ، صیانت و نشر تفکر رهبری است در سال‌های اخیر قدم‌های ارزشمندی برداشته است، توضیح داد: در اندیشه مقام معظم رهبری دفاع مقدس گنجینه غنی و ذخیره بسیار عظیم در تاریخ ایران و اسلام است. در عرصه دفاع مقدس بود که فتح‌الفتوح امام یعنی پرورش جوانان خداجوی بسیجی شکل گرفت. در طول سال‌های گذشته هشت مراسم تحت عنوان پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت برگزار شد و 54 تقریظ رهبر معظم انقلاب توسط این مؤسسه منتشر شد. 

عطارزاده گفت:‌انتشار تقریظ‌ها و یادداشت‌‌های رهبر انقلاب بر کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس و استقبال گسترده جامعه از آن آثار نشان‌دهنده علاقه آحاد مختلف جامعه به ویژه نسل جوان به این موضوع و مضامین است. بی‌شک آثار دفاعی و روایی دفاع مقدس که منبع آن خاطرات شفاهی است گنجینه ارزشمندی است که با استفاده از آن می‌توان دهها فیلم، سریال تلویزیونی و محصولات متنوع فرهنگی و مذهبی تولید و به مخاطبان مختلف در داخل و خارج کشور عرضه کرد.

وی در پایان گفت: امشب در آستانه آغاز چهلمین سال دفاع مقدس و در جوار شهیدان گمنام سرداران نام‌آشنای آسمان‌ها و با حضور خانواده‌ معظم شهیدان نهمین پاسداشت را برگزار و تقریظ مقام معظم رهبری را بر کتاب «مربع‌های قرمز» منتشر می‌کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم مهدی رسولی از مدیحه‌سرایان کشورمان به اجرای برنامه پرداخت و زینب عرفانیان نویسنده این کتاب در سخنان کوتاهی گفت:‌در روزگاری نه چندان دور شاهدین جنگ که گنج‌های در دسترس و از دست دادنی هستند را اگر دیر بجنبیم از دست خواهیم داد همان افرادی که تاریخ شفاهی یک کشور را تشکیل می‌دهند.

حاج حسین یکتا راوی کتاب «مربع‌های قرمز» در این مراسم گفت: در کتاب نام آیت‌الله احمدی میانجی درج شده است. ایشان بارها می‌گفتند حواست را جمع کند این انقلاب تعزیه‌خوانی قبل از ظهور است ببین چه نقشی را بازی می‌کنید.

یکتا در بخش دیگری از سخنان خود خانواده احمد میانه‌جی را چراغ هدایت برشمرد و توضیح داد: قطعاً خاطراتی که از جنگ نوشته می‌شود ارزشمند هستند. در کتاب مربع‌های قرمز نام ۷۲ شهید بیان شده و در کنار سه شهید دیگر مجموعاً ۱۰۰ نفر نام‌شان در کتاب بیان شده است که از لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب بودند. افرادی که از این لشکر و عملیات کربلای ۱ دشمن را محاصره کردند و یک روز در گرما ماندند و به موفقیت رسیدند. هر گوشه از ورق صفحات رزم و حماسه بچه‌ها را رقم بزنیم کتابی چون «مربع‌های قرمز» منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هرکسی که از دستش برمی‌آید باید خاطرات خود را از جنگ تحمیلی مکتوب کند چرا که اگر ما ننویسم دیگران به شکلی که خودشان می‌خواهند آن را می‌نگارند، گفت: جوانان و نوجوانان دهه‌های پس از جنگ منتظر شنیدن هستند از روزهای که ایثار و حماسه رقم خورد هرچه بنویسم و روایت کنیم باز هم کم است.

یکتا به تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای کتابت خاطرات اشاره کرد و گفت: از خاطرات شهدا حججی‌ها درست شد، فرماندهانی که در میدان نبرد دفاع از حرم، شروع به دفاع از حرم آل‌الله کردند. همان‌ها چراغ هدایت و ستاره‌هایی هستند که آقا از آنها یاد می‌کنند. ما می‌توانیم با آنها راه را پیدا کنیم. 

وی با تشکر از نشر فعال شهید کاظمی گفت: انتشارات شهید کاظمی انصافاً ‌عملیاتی کار می‌کند. من معتقدم مستقیم روح شهید احمد کاظمی این انتشارات را هدایت می‌کند و معتقدم این مجالس هم زیر نظر شهدا است چرا که هر کسی قلمی و قدمی بردارد نزد شهدا گم نخواهد شد.

در بخش پایانی این مراسم هدیه ویژه رهبر انقلاب که شامل عبای شخصی ایشان بود به حاج حسین یکتا تقدیم شد.


منبع : رسا