تاریخ : 19:48 - 1399/06/30
کد خبر : 137860
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

تسریع در رفع مشکلات تولید با هم افزایی کمیسیون جهش تولید مجلس و اتاق بازرگانی

تسریع در رفع مشکلات تولید با هم افزایی کمیسیون جهش تولید مجلس و اتاق بازرگانی

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس گفت:کمیسیون جهش تولید پتانسیل مناسبی برای رفع موانع پیش روی بخش خصوصی دارد که باید از آن استفاده شود.

به گزارش کارگر آنلاین، کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی امروز(یکشنبه30شهریور ماه) به بررسی وضعیت محیط کسب وکار از نگاه بخش خصوصی با حضور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی پرداخت.

حسینی: مسئله محوری یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای رفع مشکلات موجود

سیدشمس‌الدین حسینی در این نشست، گفت: باید تفاهم‌نامه‌ای به صورت کتبی یا شفاهی به منظور تعیین دستورالعمل‌ها و اهداف میان کمیسیون جهش تولید و اتاق بازرگانی منعقد شود تا با هم‌افزایی بتوان مشکلات موجود پیش روی تولید را هرچه سریع تر رفع کرد.

نماینده مردم رامسر و تنکابن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید میان موضوعات روزمره و بنیادی تمایز قائل شویم، افزود: هرچند در حال حاضر باید به دنبال رفع مسائل بنیادی باشیم اما توجه ویژه به حل مشکلات روزمره نیز باید در دستورکار قرار گیرد.

وی با اشاره به ظرفیت کمیسیون ویژه جهش تولید، تصریح کرد: این کمیسیون پتانسیل مناسبی برای رفع موانع پیش روی بخش خصوصی دارد که باید از آن استفاده شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین مسئله محوری را یکی از اصلی ترین راهکارها برای رفع مشکلات موجود دانست و اضافه کرد: بخش خصوصی بندهایی از قانون بهبود محیط کسب و کار که به درستی اجرا نشده یا دستگاه هایی که از اجرای آن سرباز می زنند را به کمیسیون ویژه جهش تولید اطلاع دهد تا زمینه اجرای کامل آن فراهم شود.

مصری: ضرورت تداوم نشست های مشترک کمیسیون ویژه و اتاق بازرگانی

عبدالرضا مصری با بیان اینکه باید به مسائل کشور از جزء به کل بنگریم، ادامه داد: با برگزاری نشست های مشترک با نمایندگان بخش خصوصی می‌توان ایرادات موجود در حوزه قانون و مصوبات دولت را احصاء کرده و اصلاح کرد.

نوری قزلجه: اتاق به بخش کشاورزی توجه ویژه داشته باشد

براساس این گزارش نوری قزلجه با اشاره به تلاش های اتاق بازرگانی برای بهبود وضعیت بخش کشاورزی بر توجه ویژه اتاق به این حوزه به منظور بهبود وضعیت بخش کشاورزی تاکید کرد.

رشیدی: ضرورت انعقاد تفاهم نامه میان اتاق بازرگانی و کمیسیون ویژه به منظور احصا اهداف پیش بینی شده

همچنین رشیدی خواستار انعقاد تفاهم‌نامه میان کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای سیاست های اصل 44 به منظور دستیابی به اهداف پیش بینی شده، شد و ادامه داد: در این تفاهم نامه باید اولویت های کاری مشخص شود.

خنکداری: شاخص ایران در سهولت کسب و کار 127 از 190 کشور

کمال علیپور خنکداری در ادامه این نشست با اشاره به رتبه ایران در سهولت کسب و کار، گفت: شاخص ایران در سهولت کسب و کار از میان 190 کشور، 127 است؛ در تعیین این شاخص مؤلفه هایی مانند ساخت و ساز، اخذ مجوز، ثبت مالکیت، تجارت فرامرزی و ... اثرگذار است که باید درصدد بهبود این شاخص ها به منظور ارتقاء رتبه ایران باشیم.

شافعی: تولید به خام فروشی یا مونتاژکاری در صنعت خلاصه می شود

در ادامه این نشست غلامرضا شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بزرگ ترین مشکل کنونی تولید را نداشتن تعریف مشخصی از این فرآیند دانست و گفت: اگر به صورت بنیادی به  مشکلات پیش روی حوزه تولید توجه نشود و تنها به رفع اورژانسی آن‌ها بسنده کنیم، معضلات پس از مدتی دوباره در مسیر تولیدکنندگان قرار می گیرند.

وی افزود: در حال حاضر تولید به خام فروشی یا مونتاژکاری در صنعت خلاصه می شود و به صورت عمقی به این موضوع توجه نشده است.

شافعی ادامه داد: نرخ سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات در سال 98 نسبت به 97 حدود 11.5 درصد کاهش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با بیان اینکه ما از جنس مجلس بوده و قرابت زیادی با نهاد قانونگذاری کشورمان داریم، ادامه داد: هرچند نرخ تسهیلات بانکی، مالیات، مجوزها و ... ابزاری برای توسعه تولید هستند اما در حال حاضر در برخی سازمان ها به هدف تبدیل شده و اهداف اصلی به فراموشی سپرده شده است که باید با استفاده از ظرفیت کمیسیون ویژه جهش تولید تغییر بنیادی در این زمینه ایجاد کرد.

قاسمی: بنگاه‌های اقتصادی تولیدی با 35.57 ظرفیت در بهار 99 فعال هستند

قاسمی رئیس مرکز پژوهش اتاق ایران نیز در این نشست درباره ظرفیت تولید بنگاه‌های اقتصادی، گفت: این ظرفیت در زمستان 98 حدود 40.38 درصد بوده به این معنا که واحدهای تولیدی با 40.38 درصد ظرفیت خود به تولید می پرداختند در حالی که این عدد در بهار سال 99 به 35.57 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه مدیریت پراکنده موجب ایجاد بسیاری از مشکلات کنونی است، اضافه کرد: مهمترین عامل برای توسعه اقتصاد ثبات اقتصادی است./


منبع : خانه ملت