تاریخ : 06:07 - 1399/07/04
کد خبر : 151687
سرویس خبری : فرهنگی
 

فقیرترین مسلمان کسی است که نمی تواند روزانه عظیم ترین آیه قرآن را تلاوت کند+عکس

فقیرترین مسلمان کسی است که نمی تواند روزانه عظیم ترین آیه قرآن را تلاوت کند+عکس

آیةالکرسی از جمله آیات قرآن است که خواص فراوانی را برای آن ذکر کرده اند. آیةالکرسی چاره بسیاری از مشکلات از جمله بیماری ها، فقر و... است.

کارگر آنلاین : در دایره المعارف تشییع درباره آیةالکرسی آمده است: در قرآن مجید، دو آیه هست که احادیث بسیاری در بیان عظمت آنها از رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار وارد شده است، این دو آیه عبارتند از: آیه نور و آیةالکرسی. در این مقاله به برخی از خواص بینهایت آیةالکرسی می پردازیم.
 
آیةالکرسی برای حفظ چشم
بعد از هر نماز دستان را روی چشم بگذارید و بعد از خواندن آیت الکرسی بگویید: «اللهم احفظ حدقتی بحق حدقتی علی بن ابیطالب (ع)»
 
در روایت دیگری آمده است که جهت نور چشم بعد از هر نماز دست بر چشم بگذارد و آیت الکرسی بخواند و بگوید: «اعیذ نور بصری بنور الله الذی لا یطفی»
 
آیةالکرسی برای زیادی علم و حافظه
پیامبر (ص) روایت کرده است که فرمودند: پنج چیز حافظه را قوی می گرداند: خوردن شیرینی، گوشت نزدیک گردن، عدس، نان سرد و خواندن آیت الکرسی
 
 
آیةالکرسی برای سفر
امام صادق (ع) فرمود: سفر را با دادن صدقه و یا با خواندن آیت الکرسی آغاز کنید. کسی که در سفر هر شب آیت الکرسی را بخواند هم خودش در سلامت باشد و هم چیزهایی که همراه اوست.
 
آیةالکرسی برای حاجت
رسول اکرم (ص) فرمودند: هرگاه برای حاجتت از خانه خود بیرون آمدی آیت الکرسی را بخوان که حاجتت به خواست خدا برآورده گردد.
امام علی (ع) فرمودند: هرگاه یکی از شما اراده حاجتی کند پس صبح روز پنج شنبه در طلب آن بیرون رود و در وقت بیرون رفتن آخر سوره آل عمران ( آیه ۱۹۰تا آخر) و آیت الکرسی و سوره قدر و حمد را بخواند، زیرا که در خواندن این ها حوائج دنیا و آخرت برآورده می شود.
 
بین دو عین و دو میم آیةالکرسی
 
اگر کسی را مهمی پیش آید که در آن عاجز و معطل بماند و علاج آن را نتواند بایستی که غسل نماید و وضو سازد و به نیّت آن مهم آیت الکرسی را تلاوت کند و چون به میان «یشفع عنده» که وسط دو عین است برسد نیت و مهم خویش از خاطر بگذراند البته آن مهم مطابق دلخواه او برآید و اگر کسی را دشمن صعبی باشد که به هیچ وجه با او مقاومت نتواند به نیابت مقهور ساختن او و مغلوبی آن شخص مشغول تلاوت گردد و چون به وسط دو میم «یعلم ما بین ایدیهم» رسد آن شخص و نیت خویش از خاطر بگذراند البته آن ظالم مقهور گردد و خواننده بر او ظفر یابد و این عمل از جمله مجربات است.
 
 
آیةالکرسی برای حفظ جان
 
امام سجاد (ع) فرمود که رسول خدا (ص) فرموده است: هر کس ۴ آیه از اول سوره بقره و آیةالکرسی را با ۲ آیه بعد از آن و ۳ آیه آخر سوره بقره را تلاوت کند هیچگونه بدی و ناراحتی در جان و مال خود نمی بیند و دیو لعین به وی نزدیک نمی شود و قرآن را فراموش نمی کند.
 
آیةالکرسی برای دوری از مکر شیطان
در کتاب «ختوم و اذکار» صفحه ۲۲ آمده: هر کس بعد از هر نمازی آیةالکرسی را بخواند از مکر شیطان و وسوسه های آن در امان خواهد بود.
 
آیةالکرسی برای رفع سختی ها
گویند در شداید و سختیها در مهمات عظیمه قرائت آیةالکرسی ۱۲ مرتبه نافع است و تخلف ندارد.
 
آیةالکرسی برای شفای بیمار
در کتاب وسائل الشیعه جلد۱ ص۳۸۰ نقل شده است: در روایات وارد شده است که: آیة الکرسی را کنار مریض بخوانید و بعد بگوئید «اَللّهُمَ اَخرِجهُ الی رِضا مِنکَ وَ رِضوانٍ اَللّهُمَ اَغفِرلَهُ ذَنبُهُ جَلَّ ثَناء وَجهکَ» بعد آیه سخره که آیه ۵۴ تا ۵۶ سوره اعراف است را خوانده و نیز سه آیه آخر سوره بقره و بعد سوره احزاب را تلاوت نموده که برای بهبودی و شفای موثر است.
 
آیةالکرسی برای نورانیت قبر
امام صادق (ع) فرمودند: وقتی مؤمنی، ثواب قرائت آیةالکرسى را به اهل قبور هدیه کند، خداوند برای هر حرفى از این آیه، فرشته‎ای قرار می‎دهد که خداوند را براى قاری آن، تا روز قیامت تسبیح کند. و به وى پاداش شصت پیامبر را دهد و خدا در هر قبرى از شرق تا غرب، چهل شمع از نور قرار می‎دهد و قبرهاى آنها را وسعت دهد.
 
آیةالکرسی برای قبولی نمازها
از پیغمبر گرامى (ص) روایت شده است که فرمودند: هر کس آیه الکرسى را بعد از هر نماز واجب بخواند، نمازش مورد قبول قرار مى‎گیرد و در امان خدا خواهد بود.
 
آیةالکرسی برای کفاره گناهان
امام صادق (ع) فرمود: هر کس بعد از نماز جمعه، وقتى که سلام مى‎دهد، حمد را یک بار، سوره توحید را هفت بار، سوره فلق هفت بار، سوره ناس را هفت بار و آیه الکرسى، آیه سخره؛ «ان ربکم الله الذى خلق السموات» و آیه ما قبل آخر سوره توبه؛ «لقد جاءکم رسول من انفسکم» را بخواند، کفاره گناهان او از آن جمعه تا جمعه دیگر خواهد بود.
 
 
ویژگی های آیةالکرسی
    ایمنی در سفر
    دفع همه آفات
    برای رفع فقر و کمک الهی از غیب
    رفع ترس در تنهایی
    در هنگام خواب باعث می شود خداوند فرشته ای نگهبان و محافظ بگمارد تا صبح سلامت بمانی.
    رفع درد چشم
    دور شدن شیطان
    رفع هم و غم
    شفای مریض
    زیاد شدن نور چشم
    برکت مزرعه و رونق گرفتن کسب
    زیاد شدن حافظه
    آسان شدن مرگ
    حفظ مال و جان

منبع : ایکنا