تاریخ : 12:47 - 1399/07/04
کد خبر : 152339
سرویس خبری : فرهنگی
 

نغمه‌های حماسه‌ساز| «سوی دیار عاشقان» نوحه‌ای که برای هر میدان رزمی جواب می‌دهد

نغمه‌های حماسه‌ساز| «سوی دیار عاشقان» نوحه‌ای که برای هر میدان رزمی جواب می‌دهد

«سوی دیار عاشقان رو به خدا می‌رویم» نوحه‌ای است از شاهکارهای حبیب‌الله معلمی که در دفاع مقدس با نوای آهنگران خوانده شد و در اذهان ماندگار شد اما حاج صادق یک بار با حمید قربانی و یک بار هم با میثم مطیعی آن را بازخوانی کرده است.

کارگر آنلاین :  «سوی دیار عاشقان رو به خدا می‌رویم» نوحه‌ای است که از شاهکارهای حبیب‌الله معلمی به حساب می‌آید. سخن از حبیب الله معلمی است، او متولد ۱۵ بهمن ۱۳۰۵ در رامهرمز است. از ۳۵ سالگی به اهواز رفت و به کار کشاورزی مشغول شد. با شروع دفاع مقدس ملت ایران، همراه سایر غیورمردان به دفاع پرداخت و با توجه به ذوق شعری‌اش، شعرهایی می‌سرود.

معلمی،‌ دروس ابتدایی را در مکتب‌خانه گذراند و ادامه‌ آن را تا سیکل قدیم پی‌گرفت و پدرش که معلم قرآن بود او را با این کتاب آسمانی آشنا کرد. ذوق و قریحه‌ شاعری از جوانی در وجود وی بود ولی تشویق‌های یکی از دوستان پدرش که خود شاعری توانا بود به ‌نام حاجی بابا اشتری لرکی زمینه را برای شکوفایی استعدادهای وی فراهم ساخت.


تصویری از حبیب‌الله معلمی شاعر و رزمنده دوران دفاع مقدس

پسرش سیف‌الله معلمی در همان اوایل جنگ، با صادق آهنگران در جهاد سازندگی همکار بود. سیف‌الله از شاعرانگی‌های پدر برای آهنگران گفت و این بود که آهنگران، نام تعدادی از شهدای خوزستان و یک ملودی را به او داد تا به پدر برساند.

روز بعد شعری حماسی با درج نام شهدا و با این مطلع برای آهنگران آماده بود:

ای شهیدان به خون غلتان خوزستان، درود
لاله‌های سرخ پرپر گشته‌ ایران، درود


حبیب‌الله معلمی در حال سرودن اشعار

آهنگران این نوحه را محضر امام خمینی(ره) هم خواند و این آغاز همکاری‌های معلمی با آهنگران بود. «ای لشکر صاحب زمان»، «با نوای کاروان»، «شور حسین است چه‌ها می‌کند»، «این لشکر حق عازم کربلاست امشب»، «سوی دیار عاشقان رو به خدا می‌رویم»، «بهر آزادی قدس از کربلا باید گذشت»، «ای لشکر حسینی تا کربلا رسیدن یک یا حسین دیگر» و ... از سروده‌های مشهور حبیب‌الله معلمی است که با صدای آهنگران در دوران دفاع مقدس خوانده شد و زمزه شهدا و رزمنده‌ها شد.


صادق آهنگران در کنار مرحوم حبیب‌الله معلمی

صادق آهنگران درباره ارتباط خود با ‌آقای معلمی در ایام جنگ می‌گوید: «آقای معلمی با اینکه کشاورز بود و از صبح تا غروب روی زمین کار می‌کرد، در زمینه سرودن شعر توان بالا و شوق و انگیزه زیادی داشت و کارش را هم بدون توقع و چشم داشتی انجام می‌داد. گاهی تا صبح با هم می‌نشستیم و شعر و سبک آن را آماده می‌کردیم. اول نوای حماسی برای جذب نیرو و بعد نوایی که در جبهه برای آمادگی عملیات بود، بعد از آن هم سبک زمان خود عملیات و الی آخر. خیلی مواقع پیش می‌آمد که نه شعر آقای معلمی می‌آمد و نه سبک من و کار قفل می‌شد. در اینگونه موارد توسلی می‌کردیم و اغلب هم موفق به شکستن قفل می‌شدیم.»


مرحوم حبیب‌الله معلمی در کنار صادق آهنگران در حال مصاحبه با رسانه ملی

حبیب الله معلمی خود درباره سرودن اشعارش می‌گوید: در شب‌های عملیات نوحه‌ها تهیه می‌شدند و رمز عملیات در آنها گنجانیده می‌شد که بسیار هم مورد توجه قرار می‌گرفت؛ مثلا در عملیات والفجر مقدماتی نیاز به نوحه‌ای بود که رمز عملیات آن «یا الله» بود. من در همان قرار گاه نشستم و بلافاصله شعر را سرودم. چند دقیقه بعد با حاج صادق تمرین کردیم و او هم آن را در همانجا خواند و فیلمبرداری شد و با اعلام عملیات، بلافاصله آن نوحه هم پخش شد. تیتر آن این بود:

«عزم سفر دارند این گردان حزب الله/ با رمز یا الله یا الله یا الله»

پس از جنگ، بارها حبیب الله معلمی مورد ستایش رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خامنه‌ای قرار گرفت که تقدیر نامه زیر، نمونه‌ای از آنهاست:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر عزیز آقای معلمی

هنگامی که شعر روشن شما که چون جویبار مصفایی با نغمه برادر خواننده عزیز، آقای آهنگران به کلام جان مشتاقان می‌ریزد و روحی تازه و سرشار از انگیزه و احساس انقلابی به شنونده می‌بخشد، شأن شعر و سرود انقلابی و اسلامی و مردمی و اوج شاعر مؤمن و صالح، آشکار و ملموس می‌گردد. سرود دلنواز شما و سرایش صمیمی و شیرین آن برادر، بی شک یکی از پایه‌های جهاد مقدس ما در برابر دشمن جهانی و جنگ تحمیلی است. این پایگاه شایسته را به شما تبریک می‌گویم و نیز طلوع فجر مقدس انقلاب را وصله ناقابلی تقدیم می‌دارم و شما را دعا می‌کنم.


حبیب‌الله معلمی در حال مطالعه یکی از کتب شعر خود

بسیاری از اشعار و سرودهای آن شاعر دردآشنا، در کتاب‌هایی مانند «خونین نامه عاشقان حسین»، «وادی عشق» و «شفق خونین» منتشر شده است. در این میان این شعرها اما «سوی دیار عاشقان رو به خدا می‌رویم» حال و هوای دیگری داشت. در این شعر هم از کربلا سخن گفته شده بود هم از آرزوی مسلمانان یعنی فتح قدس.

باردیگر این نوحه حماسی را بشنوید.

 


منبع : فارس