تاریخ : 17:50 - 1399/07/04
کد خبر : 152916
سرویس خبری : فرهنگی
 

تمامی لحظات دفاع مقدس، ریشه در گذاره‌های قرآنی داشت / مانع تحریف دستاوردهای دفاعی خواهیم شد

تمامی لحظات دفاع مقدس، ریشه در گذاره‌های قرآنی داشت / مانع تحریف دستاوردهای دفاعی خواهیم شد

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: جنگ تحمیلی، این تهدید بسیار جدی برای انقلاب اسلامی، با تمام ضایعات و صدماتش به فرصت طلایی تبدیل شد و لحظات دفاع مقدس، ریشه در گذاره‌های قرآنی داشت.

کارگر آنلاین : در برنامه زنده گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی امروز، چهارم مهرماه، با موضوع «ریشه‌های قرآنی دفاع مقدس و طراحی دشمن در تحریف واقعیات دفاع مقدس»، جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی، توطئه‌های بسیاری علیه این انقلاب نوپا طراحی شد و یک جنگ تمام عیار را برای از بین بردن آن به راه انداختند.

امیرسرتیپ‌دوم محمد فهمیده تصریح کرد: این تهدید بسیار جدی برای انقلاب اسلامی، با تمام ضایعات و صدماتش به فرصت طلایی دفاع مقدس تبدیل شد که ریشه در گذاره‌های قرآنی داشت. یکی از افضل‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی و نقطه مهم در حیات انقلاب ایران، دفاع مقدس بود. مقام معظم رهبری در سخنان اخیرشان، بسیار زیبا دفاع مقدس و جایگاه فرماندهی حضرت امام خمینی(ره) را ترسیم کردند.

وی افزود: همه تشکیلات دفاع مقدس، عاقلانه و مدبرانه پیش رفت، چرا که سخنان و عملکرد پیر جماران، ریشه قرآنی داشت. در عملیات‌های مختلف و سخت‌ترین شرایط، حضرت امام(ره)، دستورات مهمی را صادر می‌کردند که از جمله آن می‌توان به شکستن حصر آبادان و آزادی خرمشهر اشاره کرد.

فهمیده با اشاره به اینکه پس از فتح عظیم خرمشهر و عملیات بیت‌المقدس در سوم خردادماه سال 1361، دفاع مقدس به عنوان یک رسانه جهانی تثبیت شد، گفت: امام خمینی(ره) این فتح را از جانب خداوند دانستند تا غروری در رزمندگان ایجاد نشود و باز این موفقیت را به آموزه‌های قرآنی گره زدند. امام راحل در دفاع مقدس بستر حضور را برای افراد مختلف در تمامی اقشار از 13ساله تا 70ساله آماده و همانند حماسه عاشورا، همه نقش مهمی را ایفا کردند. همان‌طور که اباعبدالله الحسین(ع) برای احیای دین جدش آن حرکت عظیم را انجام داد.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: مهمترین بخش دفاع مقدس، حضور نیروهای انسانی مستعد بود. در فرمایش مقام معظم رهبری مطرح شد که شهید سپهبد قاسم سلیمانی، یک روستایی از استان کرمان، از همین دفاع مقدس، به عنوان چهره جهانی مقاومت به جهانیان معرفی شد. مقام معظم رهبری در 31 شهریورماه امسال، در اولین روز هفته دفاع مقدس به بخشی از این انگیزه‌ها و مجموعه حرکت‌های الهی و قرآنی اشاره داشتند. مقاومت، بشارت، نفی اندوه و ترس، همگی ریشه در آیات قرآن کریم دارند، همانطور که امام خمینی (ره) از سال 1342 مقاومت را درون خودشان داشتند و به دنبال آن پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد.

امیرسرتیپ‌دوم فهمیده درباره یکی دیگر از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره جلوگیری از تحریف واقعیات دفاع مقدس بیان کرد: تا زمانی که رزمندگان دفاع مقدس در حیات هستند، جنگ را از زبان خودشان روایت کنند، در غیر این صورت دیگران به گونه دیگری نقل خواهند کرد. بحث تحریف که رهبر انقلاب به آن اشاره داشتند، موضوع بسیار مهمی است. تاکنون درباره دفاع مقدس کتاب‌های بسیاری تألیف شده است. یکی از بزرگترین وظایف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان هماهنگ‌کننده، سیاست‌گذار، حامی و پشتیبان، جلوگیری از همین تحریفات است، البته، مقامات کشوری و لشکری، مردم و ایثارگران نیز در این کار باید خود را سهیم بدانند.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه این بنیاد، دو سال پس از پایان دفاع مقدس، تأسیس شد و با تدوین اساس‌نامه آن در سال 1370، به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها درباره شناخت دشمن مطالبی را بیان کرده‌اند. ایشان می‌فرمایند برای دفاع مقدس کارهای ارزشمندی انجام شده، اما دشمن در فضای مجازی با سرمایه‌گذاری زیادی فعالیت گسترده‌ای دارد. باید قبول کنیم که در این زمینه ضعف‌هایی در کارکرد مسئولان است. بنیاد برای تحقق فرمایش رهبر انقلاب، مبنی بر صد برابر شدن ادبیات دفاع مقدس، قرارگاه نهضت صد برابری را تشکیل داده است. در 31 استان، 31 موزه راه‌اندازی می‌شود. تاکنون 24 موزه به بهره‌برداری رسیده است که به عنوان یک مرجع برای جوانان خواهد بود.

وی در پایان گفت: فرهنگ دفاع مقدس باید پذیرفته و در سبک زندگی‌مان اجرا شود و پیام شهدا که همان بشارت، نفی ترس و اندوه است، شنیده شود. در چهلمین سال گرامیداشت دفاع مقدس، برای چهل‌و‌سه هفته سال، برنامه تدوین شده است. برنامه‌های بنیاد از سوم خردادسال 99 آغاز و تا 29 اسفند سال جاری ادامه دارد. در این راستا، شورای سیاست‌گذاری با حضور متولیان تشکیل و دستورالعمل اجرایی به همه ارگان‌های کشوری و لشکری ابلاغ شد. بنیاد در سال 96 از 500 پیشکسوت دفاع مقدس، در سال 97، 20  هزار نفر و در سال 98، تعداد 200 هزار نفر تجلیل شدند و امسال از یک میلیون نفر در 31 استان به صورت سراسری تجلیل به عمل آورد.

گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی با اجرا و کارشناسی مهدی قصری‌زاده، از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.

انتهای پیام


منبع : ایکنا