تاریخ : 14:03 - 1399/07/05
کد خبر : 155568
سرویس خبری : فرهنگی
 

دستورالعمل اعطای تسهیلات برای موسسات قرآنی ابلاغ می شود

دستورالعمل اعطای تسهیلات برای موسسات قرآنی ابلاغ می شود

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دستورالعمل اعطای تسهیلات ویژه برای موسسات فرهنگی قرآن و عترت فعال کشور به‌زودی ابلاغ می‌شود.

کارگر آنلاین : عبدالهادی فقهی‌زاده روز شنبه در تشریح اقدامات این معاونت برای حمایت از موسسات قرآنی در شرایط کرونایی گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده برای ادامه فعالیت اصناف مختلف به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرده است با پیگیری های مستمر از مراجع ذیربط، زمینه های لازم برای حمایت مناسب از تشکل های مختلف مردمی از جمله موسسات فرهنگی قرآن و عترت را فراهم سازد.

وی درباره حمایت های صورت گرفته از موسسات قرآنی در این دوره بیان کرد: هماهنگی برای اعطای تسهیلات با نرخ ۱۲درصد به موسسات فرهنگی قرآن و عترت از طریق سامانه کارا وابسته به وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی یکی از اقدامات صورت گرفته در این شرایط بوده که طبق گزارش های دریافتی، تاکنون بخشی از موسسات قرآنی از این طریق تسهیلات دریافت کرده اند و الباقی نیز در حال فرایند روند اداری هستند.

فقهی زاده افزود: پرداخت کمک بلاعوض ۱۵ میلیون ریالی به حدود ۹۰۰ موسسه قرآنی از دیگر اقدامات مؤثر معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره برای حفظ و کمک به ادامه فعالیت موسسات قرآنی فعال بوده است.

با توجه به محدودیت هایی که لازم بود طبق شیوه نامه های بهداشتی در برپایی برنامه های آموزشی موسسات قرآنی ایجاد شود، تلاش کردیم با حمایت هدفمند از فعالیت های موسسات قرآنی در فضای مجازی، زمینه توسعه فنی و محتوایی فعالیت های قرآنی در این بستر را فراهم سازیم که بر این اساس از حدود ۱۰۰ طرح حمایت مالی شده است. از طرفی در تلاشیم با ایجاد بستری یکپارچه و قوی، فضای مناسب را برای فعالیت های قرآنی موسسات در فضای مجازی مهیا کنیم.

فقهی زاده در خصوص اخباری که اخیرا درباره اعطای تسهیلات ویژه به موسسات قرآنی فعال و موفق در استان ها از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رسانه ها منتشر شده است بیان کرد: بحمدالله با پیگیری های مستمر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال با عنوان تسهیلات کارآفرینی برای موسسات قرآنی درنظر گرفته شده است که شاخص های موسسات قرآنی مشمول در قالب دستورالعمل مرتبط به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: موسسات قرآنی متقاضی باید در زمان مقرر که متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد، در سامانه جامع «تحفه» ثبت نام و مستندات لازم را بارگذاری کنند.

فقهی زاده ادامه داد: به زودی کمیته ای به این منظور متشکل از نمایندگان معاونت قرآن و عترت، اتحادیه های تشکل ها و موسسات فرهنگی قرآن و عترت و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان ها در معاونت تشکیل می شود که موظف است شرایط و عملکرد موسسات متقاضی را با شاخص های اعلام شده تطبیق و برای موسسات قرآنی واجد شرایط، طبق سهمیه اختصاص یافته به هر استان،  تسهیلات ویژه کارآفرینی با نرخ سود ۴ درصد درنظر گیرد.

فقهی زاده در پاسخ به این سؤال که آیا این تسهیلات اختصاص به مؤسسات دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد یا تمام موسسات دارای مجوز رسمی فعالیت را شامل می شود گفت: در مرحله نخست و طبق توافقات اولیه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بانک عامل، این تسهیلات برای مؤسسات دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درنظر گرفته شده بود که به دلیل حمایت از تمام موسسات قرآنی واجد شرایط و تقویت فضای همدلی در شرایط سخت کنونی، با پیگیری و درخواست معاونت قرآن و عترت و موافقت سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، زمینه اعطای این تسهیلات به تمام موسسات قرآنی فعال و موفق دارای مجوز رسمی فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی فراهم شده است.


منبع : ایرنا