تاریخ : 17:36 - 1399/07/05
کد خبر : 156432
سرویس خبری : فرهنگی
 

«نقش زنان در زمینه‌سازی ظهور» در مجله «پژوهش‌های اسلامی خانواده»

«نقش زنان در زمینه‌سازی ظهور» در مجله «پژوهش‌های اسلامی خانواده»

سومین شماره از دوره دوم مجله پژوهش‌های اسلامی جنسیت و خانواده به صاحب‌امتیازی جامعةالمصطفی العالمیه، مدیر مسئولی فاطمه کبری متولیان و سردبیری مرضیه‌سادات سجادی منتشر شد.

کارگر آنلاین : در این شماره از پژوهش‌های اسلامی جنسیت و خانواده مقالاتی با عناوین «نقش و تأثیر رسانه در تربیت فرزندان»، «جایگاه و نقش زن در آرامش خانواده»، «اسلام و نقش آن در کاهش خشونت خانگی علیه زنان»، «نقش زنان در زمینه‌سازی ظهور» و «تأثیر طلاق بر فرزندان» منتشر شده است.

جایگاه و نقش زن در آرامش خانواده

در طلیعه نوشتار «جایگاه و نقش زن در آرامش خانواده» می‌خوانیم: خانواده اولین نهادی است که فرد در آن رشد می‌کند. خانواده تنها نهاد فطری و طبیعی است و شرط پویایی و استواری آن وجود روابط صحیح و پایدار میان همسران است. زن در خانواده نقش برجسته‌ای دارد و در سلامت فرد و اجتماع نیز تأثیرگذار است. به دلیل جایگاه زن، خانواده نیز یکی از مهمترین محیط‌های مؤثر بر سلامت جسمی و روانی افراد است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش زن در آرامش‌بخشی خانواده است. برای تحقق این امر ضروری است مؤلفه‌های خانواده از منظر دینی تبیین شود. همچنین باید نقش‌های مادری، خواهری، دختری و همسری زن روشن شود. روش تحقیق از نوع توصیفی است و با تتبع در منابع روایی و قرآنی صورت گرفته است. پس از انجام پژوهش حاضر مشخص شد که نقش زن در آرامش خانواده شامل عشق‌ورزی به همسر، پاکیزگی و آراستگی، خانه‌داری، سازگاری و تفاهم است.

اسلام و نقش آن در کاهش خشونت خانگی علیه زنان

نویسنده مقاله «اسلام و نقش آن در کاهش خشونت خانگی علیه زنان» در طلیعه نوشتار خود آورده است: خشونت در دنیای امروزی به پدیده‌ای شایع و پر‌دامنه تبدیل شده است. در این میان خشونت خانگی علیه زنان به دلیل نقش محوری زن در آرامش‌بخشی به اعضای خانواده و تأثیرات این نوع خشونت بر نظام خانواده و تحت تأثیر قرارگرفتن اعضای خانواده از این پدیده اهمیت دارد. اسلام از حقوق زنان بسیار دفاع کرده است و آیات قرآن و روایات معصومین(ع) سرشار از دستوراتی است که به مردان امر می‌کند در برابر همسران خود نهایت مهر و عاطفه و لطافت را داشته باشند. پژوهش با مروری کوتاه بر خشونت خانگی علیه زنان، علل و عوامل پدیدآورنده خشونت و پیامدهای نامطلوب خشونت، دیدگاه اسلام درمورد خشونت علیه زنان و راهکارهای مبارزه با آن را بیان کند. گسترش بهداشت روانی و معنوی افراد، آموزش‌های دینی و اخلاقی و آموزش شیوه‌های مقابله با استرس در زندگی از روش‌های پیشگیرانه اسلام در این مورد است. همچنین اصلاح نگرش به زنان، اصلاح نگرش نسبت به کتک زدن زن، اصلاح نگرش درباره مسؤلیت‌های خانگی زن، اصلاح رفتار و برخورد در مقابل همسر از راهکارهای درمانی اسلام برای مقابله با خشونت خانگی علیه زنان است.

نقش زنان در زمینه‌سازی ظهور

در چکیده مقاله «نقش زنان در زمینه‌سازی ظهور» می‌خوانیم: ظهور منجی از اعتقادات ادیان آسمانی است. باتوجه به خاتمیت دین اسلام و آموزه‌های مذهب شیعه این امر با تأکیدات بیشتری بیان شده است، پس انسان‌ نسبت به امام عصر خود وظایفی دارد. نقش زنان در عصر ظهور به‌علت جایگاه ویژه آنها در خانواده نقشی بی‌بدیل است. بنابراین، آگاهی آنها از نقش‌های خاصشان در عرصه خانواده و جامعه می‌تواند زمینه‌ساز پرورش نسلی با مسئولیت و پر‌انگیزه شود. تبیین جایگاه و رسالت زنان در فراهم کردن مقدمات ظهور حضرت مهدی(عج) براساس فرامین قرآن و سنت از مباحثی است که به طور مستقل کمتر به آن توجه شده است. پژوهش حاضر نقش زنان در تقویت بینشی خود و تربیت نسل منتظر و همچنین تأثیر فعالیت‌های آنها در حیطه فردی، اجتماعی و خانوادگی در زمینه‌سازی ظهور را بررسی می‌کند. با استفاده از منابع روایی، اخلاقی و تربیتی ابتدا جایگاه زنان در جامعه اسلامی و همچنین جایگاه آنها در عصر مهدویت بررسی می‌شود و سپس مسئولیت‌های زنان در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی در بسترسازی قیام حضرت و برپایی دولت کریمه مهدوی  بیان می‌شود.

انتهای پیام


منبع : ایکنا