تاریخ : 11:03 - 1399/07/06
کد خبر : 158227
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بی‌فایده است!/ خط فقر به ۱۰ میلیون تومان رسیده

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بی‌فایده است!/ خط فقر به ۱۰ میلیون تومان رسیده

یک گروه از فعالان صنفی بازنشستگان با انتقاد از گرانی همه کالاها به دنبال گرانی ارز، از شرایط بد معیشت بازنشستگان انتقاد کرد.

به گزارش کارگر آنلاین ، شورای بازنشستگان که یک گروه از فعالان صنفی بازنشستگان است، در اطلاعیه‌ای نسبت به وضعیت بد معیشتی مستمری‌بگیران اعتراض کرده است.

 
در این بیانیه می‌خوانیم: براساس خبرها صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای فروش به مردم ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۸ هزار و ۴۰۰تومان خریداری می‌کنند. با این شتابی که سیر سقوط ارزش ریال در پیش گرفته و با ناتوانی دولت از مهار آن، در شرایطی که خط رسمی فقر به حدود ۱۰میلیون تومان رسیده حتی همسان‌سازی بی‌تبعیض و صد در صدی حقوق و مستمری کلیه‌ی بازنشستگان هم - که می‌دانیم به هیچ وجه قصد انجام آن را ندارند و در ابلاغیه‌ی همسان‌سازی به‌کلی غایب است- دیگر تغییری در قدرت خرید بازنشستگان نمی‌دهد. قیمت دلار در پنج ماه اخیر از حدود ۱۴هزار تومان به بیش از ۲۸هزار تومان رسیده است و بازتاب آن در سطح افزایش شدید قیمت‌ها، اکنون به صورت روزمره جریان دارد. در این شرایط حتی اگر حقوق و مستمری‌ها را فورا دو برابر کنند بازهم به معنای در جا زدن بازنشستگان در سطح قدرت واقعی خرید در قبل از همسان‌سازی است.
 
در ادامه این متن آمده است: تضمین دسترسی مردم به غذا، سرپناه و بهداشت، اصلی‌ترین وظایف حاکمیت‌ها در هر جامعه‌ای‌ست. اکنون چیز زیادی از این وظایف باقی نمانده است و ابلاغ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هم تغییری در این واقعیت نمی‌دهد.

منبع : ایلنا