تاریخ : 12:47 - 1399/07/06
کد خبر : 158797
سرویس خبری : فرهنگی
 

بهتر از کیمیا : دستورالعملی از مرحوم آیت الله نخودکی که مناسب برای انجام شدن هر خواسته‌ای است

بهتر از کیمیا : دستورالعملی از مرحوم آیت الله نخودکی که مناسب برای انجام شدن هر خواسته‌ای است

نقل شده که امام راحل(ره) در سن حدود سی الی چهل سالگی در حرم امام رضا(ع) با ایشان روبرو شده و خطاب به ایشان گفته: تو را به این امام رضا، اگر (علم) کیمیاداری به ما هم بده! مرحوم نخودکی فرمود:اگر ما «کیمیا» به شما بدهیم و شما تمام کوه و در و دشت را طلا کردید آیا قول می‌دهید که بجا استفاده کنید و آن را حفظ کنید و در هر جایی به کار نبرید؟ امام صادقانه فرمود: نه، نمی‌توانم چنین قولی به شما بدهم. شیخ فرمود: چه اصراری دارید چیزی را که ممکن است موجب خسران شود، یاد بگیرید؟ حالا که نمی‌توانید «کیمیا» را حفظ کنید من بهتر از کیمیا را به شما یاد می‌دهم و آن این که:

کارگر آنلاین : نقل شده که امام راحل(ره) در سن حدود سی الی چهل سالگی در حرم امام رضا(ع) با ایشان روبرو شده و خطاب به ایشان گفته: تو را به این امام رضا، اگر (علم) کیمیاداری به ما هم بده! مرحوم نخودکی فرمود:اگر ما «کیمیا» به شما بدهیم و شما تمام کوه و در و دشت را طلا کردید آیا قول می‌دهید که بجا استفاده کنید و آن را حفظ کنید و در هر جایی به کار نبرید؟ امام صادقانه فرمود: نه، نمی‌توانم چنین قولی به شما بدهم. شیخ فرمود: چه اصراری دارید چیزی را که ممکن است موجب خسران شود، یاد بگیرید؟ حالا که نمی‌توانید «کیمیا» را حفظ کنید من بهتر از کیمیا را به شما یاد می‌دهم و آن این که:
 
* دستورالعملی که برای انجام شدن هر خواسته‌ای، مناسب است:
 
بعد از نمازهای واجب
 
یک بار آیه الکرسی را تا «هو العلی العظیم» می‌خوانی: اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَوَتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَوَتِ وَالأَرْضَ وَلاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ؛
 
 
و بعد تسبیحات فاطمه زهرا سلام الله علیها را می‌گویی؛
 
 
و بعد سه بار سوره توحید «قل هو الله احد» را می‌خوانی؛
 
 
و بعد سه بار صلوات می‌گویی: اللهم صل علی محمد و آل محمد؛
 
 
و بعد سه بار آیه مبارکه: وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا (سوره طلاق آیه 2 و 3)
هرکس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه برونشو ( و نجات از مشکلات) برایش فراهم می‌کند و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد، و هرکس بر خداوند توکل کند خدا او را بس است (وکفایت امرش را می‌کند)، خداوند فرمان خود را به انجام می‌رساند، و خدا برای هر چیزی اندازه‌ای قرار داده است.
 
***************************
 
تکمله :
 
1) آیت الله محمدی ری شهری یک نکته از پسر شیخ نخودکی، آقای حاج شیخ علی مقدادی اصفهانی- متوفای ۱۳۸۸/۱۲/۲۷) با واسطه نقل می کند که قبل از سوره توحید، آیة الکرسی را اضافه کنند و گفته است که این مطالب در روایتی آمده است.
اگر چه برخی، این اضافه را از فرزند مرحوم نخودکی نقل کرده‌اند، ولی مرحوم آیت الله بهجت فرمودند: «به گمانم او در شرحی که برای پدرش نوشته، این اضافات را نیاورده است» و مقصودشان کتاب نشان از بی نشان‌ها بود.
منبع: کتاب زمزم عرفان، نوشته آیت الله محمدی ری شهری
 
2) آیت الله محمدی ری شهری افزوده  که  آیت الله بهجت اضافه کردند :
شیخ حسنعلی به امام فرموده بود که این دستورالعمل برای انجام شدن هر خواسته‌ای، مناسب است.
 
3) ایشان گفته: اینجانب (آقای ری شهری) قبلاً از برادر بزرگوارم حجت الاسلام و المسلمین آقای علی اکبر الهی خراسانی شنیده بودم که با یک واسطه از آیة الله حاج آقا مصطفی خمینی نقل کردند که امام خمینی در جوانی همراه با یکی از رفقایشان در مشهد با شیخ حسنعلی نخودکی، ملاقاتی داشته و دستور العمل را ذکر کرده بود و گفته بود امام فرموده بوده که : رفیق ما به صورت منقطع به این توصیه عمل کرد؛ ولی من از آن موقع تاکنون، آن‌را ادامه داده‌ام و هر چه دارم، از آن دارم.
 
4) روایت آیت‌الله سید جعفر شبیری زنجانی چنین است:
امام و مرحوم ابوی بالا سر حضرت امام رضا علیه‌السلام، آشیخ حسنعلی را می‌بینند. می‌آیند که با ایشان صحبت کنند، ایشان زیارت می‌خواندند و اشاره می‌کنند بروید جلوی مدرسه حاج ملا جعفر، زیارت را که خواندم، به آنجا می‌آیم.
به آنجا می‌آیند و ظاهراً امام به ایشان می‌گویند: «شما را به این حضرت رضا علیه‌السلام قسم می‌دهیم که علم کیمیا را به ما یاد بدهید.»
ایشان می‌گویند: «اگر همه کوه‌های عالم را طلا کنید، آیا اطمینان دارید که از آنها سوء استفاده‌ای نشود؟»
امام می‌گویند: «نه، اطمینان ندارم.»
می‌گویند: «پس چه اصراری دارید چیزی را که ممکن است موجب خسران شود، یاد بگیرید؟ اما من چیزی را به شما یاد می‌دهم که برایتان خسارتی ندارد و محتاج دیگران هم نمی‌شوید.»
این را نشنیده بودم، بعداً از اخوی بزرگ حاج آقا موسی شنیدم و کاملش را برایم بیان کردند.
ایشان می‌گویند آشیخ می‌گفتند اول آیة‌الکرسی می‌خوانید، بعد تسبیحات حضرت زهرا«سلام الله علیها»، بعد سه قل هو الله و سه صلوات و سه مرتبه « وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا» (سوره طلاق، آیات 2 و 3.)
پدرم می‌فرمودند بعد از آن دیگر هیچ وقت محتاج نشدم.
 
************************
نکاتی در مورد  آیة الکرسی (اینجا) و (اینجا) و (اینجا):
 
 
 
درباره فضیلت و منزلت این آیه، از پیامبر (ص) نقل شده که آیه الکرسی سید آیه ها و برترین آیه قرآن است (1) و همه خیرهای دنیا و آخرت را دربر دارد و نزد ساق عرش، خداوند را تقدیس می کند و از گنجینه رحمت در زیر عرش الهی نازل و به پیامبر اعطا شده است(2) از امام علی (ع) نقل شده که فرمود: پس از شنیدن این سخن از پیامبر، هیچ شبی را بدون قرائت آن به سر نیاوردم و هر شب سه بار در دو رکعت بعد از عشا و در وتر و هنگام خواب، آن را می خواندم. (3) این آیه با فاتحه الکتاب و آیه ملک و آیه شهادت، به عرش خداوند آویخته بودند و بین آنها و خداوند حجابی نبود. از پیامبر نقل شده است که هرکس آیه الکرسی را صد بار بخواند، به منزله کسی است که خداوند را در تمام عمر خود، عبادت کرده (4) و قرائت آن، با قرائت ربع قرآن برابر است. از حضرت صادق (ع) نقل شده که آیه الکرسی قله رفیع قرآن است.
*****************
1: ابن کثیر، ج 1، ، ص 314؛ قرطبی، ج 3، ص .175
2:الدر المنثور، ج 2، ص 8؛ آیه الکرسی، ص .36
3:الدرالمنثور، ج 2، ص 8، الامالی، طوسی، ص .509
4: بحارالانوار، ج 89، ص 263؛ نور الثقلین، ج 1، ص .258
 
********************
چرا آیت الکرسی را سید آیات خوانده اند؟ ...
صدر المتألّهین در این باره می گوید: « هنگامی که شخص متفکر تامل نماید و با چشم بصیرت به معارف الهی و مطالب ربوی, از توحید و تقدیس شرح و صفات علیا و افعال عظمی , که آیت الکرسی مشتمل بر آن است بنگرد, آنها را یکجا در آیه ای به جز آیت الکرسی نخواهد یافت. به همین جهت آیت الکرسی به تنهایی سیادت و ریاست را بر سایر آیات خواهد داشت.
**************************
رسول خدا (ص) فرمود: در شب معراج دو لوح را دیدم ، که در یک لوح سوره حمد و در لوح دیگر کل قرآن قرار داشت که سه نور از آن می درخشید . پس گفتم ای جبرئیل این نور چیست؟ جبرئیل در جواب گفت : آن سه نور یکی سوره توحید و یکی سوره یاسین و دیگری آیة الکرسی می باشد.
 
 
 
پیامبر (ص) فرمودند: در معراج در آسمان هفتم دیدم که ملائکه حجب سوره نور را می خوانند ، خزان کرسی آیة الکرسی و حمله عرش سوره مؤمن را می خوانند.
 
 
 
امام صادق (ع) فرمود: همانا من از آیه الکرسی برای بالا رفتن درجات استفاده می کنم.
 
 
 
امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه سوره حمد و توحید و قدر را با آیه الکرسی بخوانید و بعد از آن برخیزید و و رو به قبله حاجات خود را از خدا بخواهید که حاجاتتان بر آورده خواهد شد زیرا اسم اعظم هستند.
 
 
 
امام علی (ع) فرمودند اگر شما از آثار معنوی آیه الکرسی آگاه بودید در هیچ حال خواندن آن را ترک نمی کردید.
 
 
 
امام محمد باقر (ع) فرمودند: هر کس یک بار آیه الکرسی را بخواند خداوند هزار ناراحتی از ناراحتی های دنیا و هزار سختی آخرت رااز او دور می کند که کمترین ناراحتی دنیا فقر و کمترین سختی آخرت فشار قبر است.
 
 
 
رسول خدا در خواب به دختر خویش فرمودند: ترازوی اعمال خویش را با آیه الکرسی سنگین گردان. زیرا هرکس آن را قرائت نماید آسمان وزمین با فرشتگانش به جنبش و حرکت در آیند و خداوند را با صدای بلند به پاکی یاد کنند و او را بزرگ بدارند و تسبیح گویند. پس از آن تمامی فرشتگان از خداوند می خواهند که گناه خواننده آیه الکرسی را ببخشد و از خطا و لغزشش در گذرد.
 
 
 
رسول خدا (ص) فرمودند: هرکس آیه الکرسی را یک بار بخواند اسم او از دیوان اشقیا و انسان های بد محو می شود.
 
 
 
امام رضا (ع) به نقل از پیامبر فرمودند: هر کس 100 مرتبه آیه الکرسی را بخواند چنان باشد که همه عمر خود را عبادت کرده باشد.
 
 
خواص اعجاب انگیز آیة الکرسی
1-حضرت امام باقر(ع) فرمود : کسی که بعد از وضوء آیة الکرسی بخواند خداوند ثواب چهل سال عبادت را به او عنایت می فرماید و چهل درجه او را بالا می برد و چهل حورالعین را به تزویج او در می آورد.
2-رسول خدا(ص)(علیه افضل الصلوات) فرمودند : هر کس آیة الکرسی را بعد از هر نماز واجبی بخواند خدای تعالی قابض روح او خواهد بود و مثل کسی است که جنگ کرده باشد با کفار در خدمت انبیاء تا به شرف شهادت فایض شده باشد.
3-اگر کسی آیة الکرسی را بخواند و به پاهایش بدمد در راه رفتن خسته نمی شود.
4-اگر کسی در جایی بی آب باشد و از هلاکت بترسد 66 بار آیة الکرسی بخواند حاجتش برآورده می شود.
5- برداشتن عذاب قبر : اگر کسی مشتی خاک بردارد و 7 بار آیة الکرسی بخواند و در قبر مرده ریزد آن مرده را کیفر نکنند و به رحمت الهی رسد.
6-پیامبر اکرم (ص) فرمودند : اگر کسی در شب یکشنبه دو رکعت نماز با حمد و آیة الکرسی و توحید هر کدام یک بار بخواند فردای قیامت وقتی پا به عرصه ی قیامت می نهد صورتش مثل ماه شب می درخشد و از طرفی هم پروردگار عالم در دنیا عقلی به او عطا می کند که او را تا زمان مردن همراهی می کند.
7-دوازده مرتبه آیة الکرسی خواندن در سفر و حضر مانند این است که دوازده لشکر مجهز برای حفاظت از هر حادثه از جانب خدا گماشته شده است.
تذکر : این 7 مورد تنها 7 قطره از دریای پهناور آیة الکرسی می باشد . سوره ای کوچک در قرآن که در دل بزرگترین سوره ی قرآن جای دارد و پیامبر (ص) خواندن مدام آن را به امیر المومنین علی(ع) بی نهایت توصیه می فرمود.
 
*********************
آیة الکرسی
1و2- عقلهای خفته را بیدار میکند وحافظه قوی میگردد.
۳-به انسان آرامش میدهد.
۴-بلا را از خانه دورمیکند.
۵-حافظ و نگهبان انسان است.
۶-پنجاه کلمه دارد که پنجاه برکت در آن نهفته است.
۷-کسی که در جوانی آیة الکرسی را بخواند در پیری دچار فراموشی نخواهد شد.
۸-به هنگام ترس آرامش دهنده و ایمنی بخش است.
۹- اموات را شاد میکند.
۱۰-دارای اسم اعظم خداوند کریم است.
۱۱-کسی که آیة الکرسی را مرتب بخواند اخلاصش زیاد میگردد.
۱۲-اگر کسی آیة الکرسی را در قبرستان بخواند خداوند متعال ملائکه ای خلق می کند که تا روز قیامت برای انسان ذکر مینویسد. و اموات شاد میگردند.
۱۳-هر کس آیة الکرسی و... را بخواند هیچگونه بدی و ناراحتی در جان و مال خود نبیند وشیطان به او نزدیک نگردد.
۱۴به هنگام خوابیدن خواندن آیة الکرسی سفارش شده است.
({از آن موقعی که عظمت آیة الکرسی را از زبان مبارک حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم شبی نگذشت که بدون خواندن آیة الکرسی به خواب بروم.حضرت علی علیه السلام
***********************
تلاوت آیت الکرسی هنگام خواب
 
رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: هر کس آیت الکرسی را در هنگام خواب قرائت کند، خدا او را و خانه‎اش و خانه همسایگانش را، ایمن خواهد کرد.
امام رضا(علیه‎السلام) فرمود: کسى که به هنگام خواب آیة الکرسى بخواند، ان شاءالله از فلج شدن ترسى نخواهد داشت.
 
ثواب آیة الکرسى بعد از وضو
 
از امام باقر(علیه‎السلام) روایت شده که فرمودند: هر کس بعد از وضو گرفتن یک بار آیة الکرسى بخواند، خدا ثواب چهل سال عبادت را به او عطا کند و مقامش، چهل درجه بالا می‎رود.
 
دفع آفت از مال و جان
 
امام زین العابدین(علیه‎السلام) نقل مى‎نماید که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند: کسى که چهار آیه اول سوره بقره، آیة الکرسى، و دو آیه بعد از آن و سه آیه آخر این سوره (بقره) را قرائت نماید، خودش و مالش دچار هیچگونه آفتى نخواهد شد، شیطان به او نزدیک نشده و قرآن را فراموش نخواهد کرد.
 
 
 
*********************
آثار و برکات تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س)
 
 
 
تسبیحات حضرت فاطمه به این صورت است:
 
 
۳۴ بار الله اکبر
۳۳ بار الحمدلله
۳۳ بار سبحان الله
 تسبیحات حضرت زهرا(س) از آثار و برکات بسیاری برخوردار است که به بخشی از آن می پردازیم.
نجات از شقاوت
تسبیحات حضرت زهرا(س) از آثار و برکات بسیاری برخوردار است که از جمله‏ ی آنها نجات یافتن از شقاوت و بدبختی است. هر انسانی به تناسب بینش و نگرشی که به جهان هستی و وجود پرآشوب خود دارد به دنبال خوشبختی است، و به عبارتی دیگر یکی از مهمترین مسائلی که همه‏ ی انسانها را آگاه یا ناآگاه به خود مشغول داشته است به طوری که کارهای زندگی و برنامه‏ هایشان را در جهت وصول به آن پی‏ ریزی می‏ کنند، مسئله‏ ی رسیدن به سعادت و گریز از شقاوت است.
منتهی از آنجایی که انسان اختیار دارد؛ راه خودش را باید آزادانه انتخاب کند. لذا انسان بعد از این که راه برایش نمایان شد، گاهی حسن انتخاب به خرج می ‏دهد و راه هدایت می‏ پیماید، و گاهی سوء انتخاب به خرج داده و راه ضلالت و گمراهی پیش می‏ گیرد. و این مسئله شقاوت و سوء عاقبت مسئله ‏ای است که همه‏ ی آنان که به خود آمده‏ اند، از آن می‏ ترسند و آنها که بصیرت ندارند و در خواب غفلت عمر می‏ گذرانند از آن نیز به غفلت به سر می‏ برند.
لذا آن دسته که دارای بصیرت هستند، به لحاظ خوف از شقاوت همیشه دست به دعا و ذکر بلند می‏ کنند و با تضرع و اصرار از خدای خویش طلب دوری از شقاوت و رسیدن به سعادت می ‏نمایند. مداومت بر تسبیحات حضرت فاطمه(س) ، موجب محفوظ ماندن از شقاوت و بدبختی است.
از این رو شایسته نیست که از برکات و آثار آن غفلت نموده و در انجام آن کوتاهی و سستی نماییم.
امام صادق(ع) در این رابطه می‏ فرماید: «یا ابا هارون، انا نامر صبیاننا بتسبیح فاطمه علیها السلام کما نامرهم بالصلاه، فالزمه، فانه لم یلزمه عبد فشقی»(۱)؛ ای ابا هارون! ما بچه‏ های خود را همانطور که به نماز امر می‏ کنیم به تسبیحات حضرت فاطمه(س) نیز امر می‏ کنیم. تو نیز بر آن مداومت کن، زیرا هرگز به شقاوت نیفتاده است بنده‎ای که بر آن مداومت نموده است.
و نیز از این حدیث شریف استفاده می‏ شود که شایسته است والدین محترم، تسبیحات حضرت زهرا (س) را مانند نماز به فرزندانشان تعلیم کنند، باشد که مشمول این حدیث گردند.
دوری شیطان و خشنودی خدا
شیطان همواره دشمن دیرینه‏ ی انسان بوده و هست و هیچگاه انسان از حیله‏ ها و خواطر شیطانی او در امان نیست. شیطان بنا بر آیات الهی، دشمن قسم خورده‏ ی انسان است تا او را به هر طریق ممکن به گمراهی بکشاند. از این رو آدمی همیشه در معرض تهاجم شیطان و وساوس شیطانی است. بعضی انسانها در مقابل این تهاجم شیطانی و خواطر نفسانی همیشه در حال فرارند که در این صورت همواره مورد تعقیب شیطان و خواطرند، و هیچگاه خلاصی ندارند و ای بسا در آخر خسته شده و نفس ‏زنان تسلیم شوند، و عده‏ ای اندک در تلاش ‏اند که با مداومت بر ذکر و فکر و عمل، چنان رفتار کنند که شیطان و خواطر را از خود فراری دهند و شیطان را از خود دور کنند که البته راهی است مشکل. کسانی که به این مقام برسند دارای نفس مطمئنه خواهند شد که دیگر دگرگونی در آن راه ندارد.
وقتی انسان توانست شیطان را از خود دور و طرد کند، و به طاعات عمل نماید و در کارها و اذکار و عبادت‎های خود اخلاص ورزد، رضایت خدا نیز حاصل گردد، چون شیطان و وساوس او یکی از بزرگترین موانع کسب رضایت و خشنودی حق تعالی است. آری رضا و رضوان خداوند سبحان مطلوب سالکان و منتهای آرزوی عارفان است.
یکی از راه‎هایی که می‏ تواند شیطان را از انسان دور کرده و موجبات رضای الهی را فراهم آورد مداومت بر تسبیحات حضرت فاطمه(س) است.
امام باقر (ع) می‏ فرماید: «من سبح تسبیح فاطمه ثم استغفر، غفر له، و هی مائه باللسان، و الف فی المیزان، و یطرد الشیطان، و یرضی الرحمان»(۲)؛ هر کس تسبیحات حضرت فاطمه(س) را بجا آورد و پس از آن استغفار کند، مورد مغفرت قرار می ‏گیرد، و آن تسبیح به زبان صد تا است، و در میزان (اعمال) هزار (ثواب) دارد، و شیطان را دور کرده، و خدای رحمان را خشنود و راضی می ‏نماید.
از امام صادق(ع) روایت است که وقتی انسان در جای خواب خود می‏ خوابد، فرشته‏ ی بزرگواری و شیطان سرکشی به سوی او می‏ آیند، پس فرشته به او می‏ گوید:
روز خود را به خیر ختم کن و شب را با خیر افتتاح کن، و شیطان می‏گوید: روز خود را با گناه ختم کن و شب را با گناه افتتاح کن. اگر اطاعت فرشته کرد و تسبیحات حضرت زهرا(س) را در وقت خواب خواند، فرشته آن شیطان را می‏ راند و از او دور می‏ کند، و او را تا هنگام بیداری محافظت می‏کند، پس باز شیطان می‏ آید و او را امر به گناه می‏ کند و ملک او را به خیر امر می‏ کند. اگر از فرشته اطاعت کرد و تسبیح آن حضرت را گفت آن فرشته، شیطان را از او دور می‏ کند و حق تعالی عبادت تمام آن شب را در نامه ‏ی عملش می‏ نویسد.(۳)
برائت از دوزخ و نفاق
بنا بر روایت امام صادق(ع)، تسبیحات حضرت زهرا(س) از جمله‏‎ی ذکر کثیری است که خداوند در قرآن کریم یاد فرموده است:
«تسبیح فاطمة الزهراء علیها السلام من الذکر الکثیر الذی قال الله عز و جل: «واذکروا الله ذکرا کثیرا.» و از طرفی رسول گرامی اسلام فرموده است: «من اکثر ذکر الله عز و جل احبه الله و من ذکر الله کثیرا کتبت له برائتان؛ برائة من النار و برائة من النفاق»(۴)؛ هر کس ذکر خدای عزوجل را بسیار کند خداوند او را دوست دارد، و هر کس ذکر خدا را بسیار کند برای او دو برائت(منشور آزادی) نوشته شود: یکی برائت از آتش جهنم، و دیگری برائت از نفاق و دورویی.
لذا تسبیحات صدیقه‏ ی طاهره اگر با شرائطش انجام پذیرد، موجب برائت از دوزخ و نفاق می‏ گردد.
 
پی‎نوشت‎ها:
۱ فروع کافی، کتاب الصلاه، ص ۳۴۳، ح ۱۳٫
۲ وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۱۰۲۳، ح ۳٫
۳ شیطان دشمن دیرینه‏ی انسان، محمد نصیری، ص ۱۳۶٫
۴ اصول کافی، ج ۲، ص ۴۹۹، ح ۳٫
منبع : شفاف
 
***************
 
ایسنا نوشته :
تسبیحات حضرت فاطمه بعد از نماز چه آثاری دارد؟
 
پاسخ:
 
 
ثواب تسبیح حضرت زهراء (ع) را در قالب چند روایت تقدیم تان می‌کنیم:
 
 
أبو هارون مکفوف گوید:
 
 
امام صادق (ع) به من فرمود:
 
 
"أبا هارون به راستی که‏ ما کودکان خود را به تسبیح حضرت زهرا (ع) امر می‌کنیم؛ همان طوری که به نماز امر می‌کنیم. پس تو به این ذکر مداومت کن؛ زیرا بنده‏‌ای بدان مداومت نکرده است که بدبختی بیند (یعنی چنانچه این ذکر را ترک نکند، هیچ وقت بدبخت نشود).(1)
 
 
محمد بن مسلم گوید:
 
 
امام باقر (ع) فرمود:
 
 
"هر کس خدا را تنزیه کند به تسبیح حضرت زهرا (س) و سپس طلب آمرزش کند، آمرزیده خواهد شد و آن، به زبان یک صد است؛ ولی در میزان عمل، یک هزار و شیطان را دور می‌کند و خداوند رحمان را خشنود می‌سازد.(2)
 
 
أبو خالد قماط گوید:
 
 
"از امام صادق (ع) شنیدم که می‌فرمود:
 
 
"تسبیح حضرت زهرا (س) هر روز در تعقیب هر فریضه، نزد من محبوب‌تر است از به جا آوردن هزار رکعت نماز در هر روز. (3)
 
 
امام صادق (ع) می‌فرماید:
 
 
"هر کس بعد از نمازهای پنج‌گانه خود پیش از آن که از جا بر خیزد، تسبیحات حضرت زهرا (س) را بگوید، خداوند او را بیامرزد.(4)
 
 
حضرت امام محمد باقر (ع) می‌فرماید:
 
 
خداوند متعال به چیزی برتر از تسبیح حضرت زهرا (ع) عبادت نشده است. همانا اگر چیزی با فضیلت‏‌تر و برتر از آن وجود داشت، رسول خدا آن را به دخترش تعلیم می‏‌نمود. (5)
 
 
از امام صادق (ع) در باره تفسیر آیه:
 
 
«یا أَیهَا الذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللهَ ذِکْراً کَثیرا؛» (6)
 
 
"ای کسانی که ایمان آورده‏‌اید، خدا را فراوان یاد کنید»، سؤال کردند."
 
 
ایشان فرمود:
 
 
من سبح تسبیح فاطمة علیها السلام فقد ذکر الله الذکر الکثیر؛ (7)
 
 
"هر کس خداوند را با تسبیح فاطمه زهرا (ع) ذکر بگوید، ذکر کثیر گفته است."
 
 
امام محمد باقر (ع) می‌فرماید:
 
 
من سبح تسبیح الزهراء ثم استغفر غفر له، و هی مائة باللسان و ألف فی المیزان، و یطرد الشیطان، و یرضی الرحمن؛(8)
 
 
"هر کس تسبیح حضرت زهرا را به جای آورد و سپس از گناهش استغفار کند، خداوند آن گناه را بر او می‏‌بخشد؛ زیرا تسبیح زهرا (ع) گر چه صد ذکر در زبان است، ولی هزار بار ترازوی اعمال انسان را سنگین‏‌تر می‏‌کند و شیطان را می‏‌راند و خداوند بخشایشگر را خشنود می‏‌سازد."
 
 
در کتاب فلاح السائل روایت دیگری را از امام جعفر صادق (ع) نقل کرده که آن حضرت فرمود:
 
 
"من سبح تسبیح فاطمة فی دبر المکتوبة من قبل أن یبسط رجلیه، أوجب الله له الجنة؛ (9)"
 
 
"هر که پس از اتمام نماز واجب و قبل از (روی برگرداندن از جانب قبله‏)، آن که زانوهای خود را از حالت (تشهد) نماز تغییر دهد، خداوند را به تسبیح حضرت فاطمه (ع) تقدیس کند، خداوند بهشت را بر او واجب می‏‌کند؛" یعنی او را در بهشت جای می‏‌دهد.
 
معرفی کتاب:
 
اسرار و آثار تسبیح حضرت زهرا (ع)، علیرضا رجالی تهرانی.
 
تسبیحات حضرت فاطمه (ع) ، محمد روحانی علی‏‌آبادی‏.
 
پی نوشت‌ها:
 
1. شیخ صدوق، ثواب الاعمال، علی اکبر غفاری‏، کتاب فروشی صدوق‏، تهران‏، ص 363.
 
2. همان.
 
3. همان، ص 364.
 
4. همان.
 
5. محمد روحانی علی آبادی‏، زندگانی حضرت زهرا (ع)، انتشارات مهام‏، تهران، ‏1379 ش، ص 960.
 
6. احزاب (33)، آیه 41.
 
7. زندگانی حضرت زهرا (ع)، ص 987.
 
8. همان.
 
9. همان.
 
 
*****************
 
ثواب تسبیح حضرت زهرا(س)
 
اگر چه تسبیح حضرت زهرا (س) که متشکل از تکبیر و تحمید و تسبیح الهی است ، از ثواب بسیاری برخوردار می باشد ، و لکن در اینجا با استفاده از روایات معصومین (ع) به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم 1- نماز باتسبیح برتر از هزار رکعت نماز بدون تسبیح به حساب می آید امام صادق (ع) می فرماید : ( تسبیح فاطمه زهرا (س) در هر روز بعد از نماز در نزد من محبوب تر است از هزار رکعت نمازی که در هر روز خوانده می شود ) . فروع کافی ، کتاب الصلاه ، ص343، ح15
 
2- باعث سنگینی میزان اعمال انسان می شود : امام صادق (ع) می فرماید : امیر المومنین (ع) فرمود : ((سبحان الله )) گفتن نیمی از میزان اعمال است (که نیم آن را پر کند ) و ((الحمدلله)) همه میزان را پرکند ،و ((الله اکبر )) میان آسمان و زمین را پر کند . اصول کافی ، ج2 ، ص506 ، ح3 .
 
3- باعث خشنودی خدا می شود : امام باقر (ع) می فرماید : هر کس تسبیح حضرت زهرا (س) را به جا آورد و پس از آن استغفار کند ، مورد مغفرت قرار می گیرد ، و آن تسبیح در گفتن صد عدد است و در میزان اعمال هزار ثواب دارد ، شیطان را دور ، و خدای رحمان را خشنود می نماید . وسائل الشیعه ، ج4 ، ص1023 ، ح3 .
 
4- سبب رفتن به بهشت می گردد : عبدالله بن سنان از امم صاددق (ع) روایت کرده که حضرت فرمود : هرکس که تسبیح حضرت فاطمه (س) را در نماز واجب قبل از اینکه پاهایش را باز کند ( از حالت تشهد و سلام ) خدا بهشت را بر او واجب کند . فلاح السائل ، سیدبن طاووس ، ص165 .
 
 
********************
 
فارس نوشته :
 
گفتن تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها شرایطی دارد:
 
اول اینکه نباید در تعداد آن کم و زیاد شود یعنی در ترتیب و عدد یکی باشد یعنی اول الله‌‌اکبر 34 بار، الحمدلله 33 بار و بعد سبحان‌الله 33 مرتبه . پس در حفظ عدد سهل‌انگاری نشود با اینکه اعمال مستحبی‌اند همانی که وارد شده همان را انجام دهند نه کمتر و نه بیشتر.
 
دوم اینکه شرط حضور قلب در موقع گفتن ذکر است که انسان با گفتن الله‌اکبر یک سیر معنوی می‌کند و سپس با الحمدلله و سبحان‌الله سیری دیگر می‌کند.
 
سوم اینکه بلافاصله بودن تسبیح بعد از نماز است، یعنی وقتی نماز به پایان رسید قبل از اینکه حالت خود را به هم بزند و تغییر در وضع بدهد و به عبارتی از حالت تشهد و سلام در نماز خارج شود و قبل از پرداختن به چیز دیگری تسبیح حضرت زهرا (س) را شروع کند و با آنچه که در سرّ عدد و کیفیت ذکر تسبیح معلوم است این است که بلافاصله بودن تسبیح بعد از نماز، دارای حسابی است که در غیر این صورت نیست و شاهد مطلب ما روایت امام صادق (ع) در تهذیب الاحکام، شیخ طوسی جلد 2 است که می‌فرماید: «کسی که در نمازهای فریضه بعد از سلام نماز قبل از حرکت از مصلی تسبیح کند خداوند را به تسبیح فاطمه زهرا (س) خداوند او را می‌آمرزد و باید تبسیح را با تکبیر «الله‌اکبر» آغاز کند.
 
و چهارم اینکه در تسبیح حضرت زهرا (س) موالات بودن شرط است، که اذکار آن بدون وقفه و قطع کردن گفته شود و در هنگام تسبیح از حرف‌های متفرقه یا کارهایی که موجب فاصله افتادن می‌شود پرهیز و اجتناب کند و در این که انسان تسبیح را متصلاً به انجام برساند رموز خاصه‌ای وجود دارد که اهل آن می‌دانند همان طور که مرحوم کلینی در کتاب فروع کافی از محمد ابن جعفر روایت می‌کند: «انه کان یسبح تسبیح فاطمة صلی الله علیها فیصله و لا یقطعه» امام صادق (ع) تسبیح حضرت فاطمه زهرا (س) را متصلاً انجام می‌داد و آن را با چیز دیگری قطعی نمی‌کرد.
 
*********************
 
 
 
تبیان در مورد خواص و فضیلت سوره توحید (اینجا) نوشته:
 
این سوره را «اخلاص، صمد، اساس، برائة، جمال، معرفت، مانع، نور، تفرید، تجرید، ولایت» (1) نیز می گویند.
 
این سوره از ارزشمندترین سوره های قرآن است که به قرائت و ارتباط با آن بسیار سفارش شده است و آثار و فواید بیشماری دارد.
 
امام باقر علیه السلام فرموده اند: سوره توحید برابر با یک سوم قرآن است. (2)
 
امام رضا علیه السلام نیز فرمودند: هر کس سوره توحید را بخواند و به آن ایمان داشته باشد توحید را شناخته است.(3)
 
رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم فرموده اند این سوره را زیاد بخوانید زیرا این سوره نور قرآن است. (4)
 
هم چنین از ایشان نقل شده است: هر کس سوره توحید را قرائت نماید با خواندن آیه اول، خداوند هزار نگاه به او می کند و با خواندن آیه دوم، خداوند هزار دعای او را مستجاب می کند و با آیه سوم هزار خواسته اش را به او می دهد و با آیه چهارم، هزار حاجت از حاجت های دنیا و آخرتش را روا می کند.(5)
 
امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: هر کس سوره توحید و قدر را در روز یا شبش 100بار قرائت نماید خداوند پس از مرگش نوری در قبر او قرار می دهد و نوری در پیش و پس او قرار گرفته و او را تا بهشت همراهی می کند.(6)
 
امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس سه روز بر او بگذرد وسوره توحید را نخواند خوار شده و بند ایمان از او برداشته می شود و اگر در آن حال بمیرد در حال کفر مرده است.(7)
 
و نیز می فرمایند: هر که روزی بر او بگذرد و در نمازهای 5 گانه اش سوره توحید را نخواند به او گفته می شود تو از نمازگزاران نیستی.(8)
 
قرائت این سوره در بسیاری از مکان ها و زمان ها مانند پس از نماز صبح، بعد از هر نماز واجب، هنگام خواب و... سفارش شده است.
 
از امام باقر علیه السلام نقل شده: هر گاه احساس درد دندان کردی سوره حمد و توحید را بخوان در حالی که دست خود را بر موضع درد گذاشته ای و پس از ان ایه 88 سوره نمل را قرائت کن دردش ارام می گیرد.(12)
 
آثار و برکات سوره
 
 
 
 
1) شفا دهندگی
 
در این باره در سخنی از امام باقر علیه السلام آمده است: هر کس سوره حمد و سوره توحید او را شفا ندهد هیچ چیز دیگری او را شفا نخواهد داد همه بیماری ها با این دو سوره درمان می شود.(9)
 
2) درمان تب
 
هر کس که حضرت زهرا سلام الله و فرزندانش را دوست دارد و دچار بیماری تب شود سوره توحید را 1000 بار بخواند آنگاه خداوند را به حق فاطمه قسم دهد که شفا خواهد گرفت.(10)
 
3) درد چشم
 
از امام صادق علیه السلام نقل شده است: هر کس این سوره را بر درد چشم بخوانند به قدرت خداوند دردش آرام می گیرد.(11)
 
4) درد دندان
 
از امام باقر علیه السلام نقل شده: هر گاه احساس درد دندان کردی سوره حمد و توحید را بخوان در حالی که دست خود را بر موضع درد گذاشته ای و پس از ان ایه 88 سوره نمل را قرائت کن دردش ارام می گیرد.(12)
 
5) امنیت
 
امنیت خواهی و پرهیز از خطرات و حوادث ناگوار از خواسته های اولیه و همیشگی انسان هاست و مردم از هر گونه حادثه و بدی ای که زندگی آرام و بی دردسر آنها را دچار تشویش و گرفتاری کند مخالفند و در پی دستاویز هایی برای امان جویی از این ناگواری ها هستند. سوره توحید از این دستاویزهای محکم الهی است که به وسیله آن می توان خود را در آغوش امیت الهی قرار داد . مواردی که به امنیت جویی از سوره توحید سفارش شده است از این قرار است:
 
 
 
الف: هنگام سفر
 
از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده: هر کس که می خواهد به سفری برود دو طرف چهارچوب در را بگیرد و 11 بار توحید را قرائت نماید خداوند پاسبان او خواهد بود تا به منزلش بازگردد.(13)
قرآن مجید
 
ب: هنگام خروج از خانه
 
امام صادق علیه السلام می فرماید: هر کس هنگام خرج از منزل 10 مرتبه سوره توحید را بخواند هموراه در حفظ و حراست خداوند است تا به خانه بازگردد.(14)
 
ج: وارد شدن بر حاکم یا قدرتمند
 
از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده: هر وقت بر حاکم یا ستمگری وارد شوی در حالی که به او نگاه می کنی سوره توحید را سه مرتبه بخوان و دست چپت را مشت کن و برا این حال باشد تا از نزد او بیرون می روی.(15)
 
امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: هر کس پیش از رفتن به نزد قدرتمند و زورگویی سوره توحید را قرائت کند خداوند به واسطه آن مانع زیان دیدن او می شود.(16)
 
د: هنگام خواب
 
امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: هر کس هنگام خوابش سوره توحید را قرائت نماید خداوند50 فرشته را مأمور حراست و نگهبانی او قرار می دهد.(17)
 
6) رفع فقر و تنگدستی
 
از امیر المؤمنین علیه السلام روایت شده است: هر وقت وارد منزل می شوید سوره تحید را بخوانید زیرا این کار فقر را از بین می برد. (18)
 
7) بخشش گناهان
 
قرائت سوره توحید از عوامل پاک شدن گناهان است . رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرموده اند: هر کس در شب یا روز جمعه ، 200 مرتبه سوره توحید را در نماز 4 رکعتی (2تا دو رکعت) بخواند یعنی درهر رکعت بعد از حمد 50 بار توحید را بخواند گناهانش بخشیده می شود هر چند به اندازه دریا باشد. (19)
 
در فقه الرضا امده است: هر کس سوره توحید را 21 بار بخواند خداوند قصری در بهشت برای او بنا می کند و هر کس 41 بارقرائت کند خداوند همه گناهانش از گذشته و اینده را می آمرزد.(20)
 
امام صادق علیه السلام در این باره فرمودند: هر کس این سوره را در هنگام خواب بخواند خداوند گناهان 50 سال گذشته اش را می بخشد. (21)
 
8) استجابت دعا
 
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در بیان شرایط یک نماز فرمودند: در رکعت اول پس از حمد توحید را بخواند زیرا دعای پس از آن مستجاب می شود و بدین وسیله دعای قنوت آن نیز مستجاب می گردد.(22)
 
9) امان از گناه
 
امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: هر کس نماز صبح را بر پا دارد و پس از نماز در جایش بنشیند و سوره توحید را 11 مرتبه قبل از طلوع خورشید قرائت کند آن روز مرتکب گناه نمی شود هر چند شیطان به سوی او طمع کند. (23)
 
10) برکت
 
ایجاد برکت در عمر، زندگی ، کار ، مطالعه،... از عوامل موفقیت در این کارهاست. عوامل بسیاری برای انسان ایجاد برکت می کنند و اسباب زیادی مانع برکت هستند. قرائت سوره توحید از عوامل ایجاد برکت است.
 
در سخن امام باقر علیه السلام آمده است: هر کس سوره توحید را یک بار بخواند مایه ایجاد برکت بر او می شود و هر کس این سوره را دو بار بخواند بر او و خانواده اش برکت داده می شود و اگر آن را سه بار قرائت نماید به او و خانواده و همسایگانش برکت داده می شود. (24)
 
ختومات مجرب
 
از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده است: در روز 5شنبه چهار رکعت نماز بجای آورد یعنی در هر دو رکعت یک سلام و به این شکل عمل کند:
 
1- رکعت اول: سوره حمد و توحید 11 مرتبه
 
2- رکعت دوم: سوره حمد و توحید 21 مرتبه
 
3- رکعت سوم: سوره حمد و 31 مرتبه نوحید
 
4- رکعت چهارم: سوره حمد و 41 مرتبه توحید را بخواند و بعد از فارغ شدن از نماز، 51 مرتبه توحید را بخواند و 51 مرتبه صلوات بفرستد و پس از آن به سجده رود و در سجده 100 مرتبه بگوید: «یا الله یا الله» بعد از آن دعا کند به آنچه می خواهد می رسد.
 
پیامبر فرمودند: کسی که این نماز را بجا آورد و از خداوند بخواهد که کوه ها از همدیگر زوال پیدا کنند خواهد شد یا نزول باران را بخواهد خواهد شد و اینکه حجابی میان او و پروردگار نخواهد بود و اینکه خداوند هر آینه غضب خواهد کرد به کسی که این نماز را به جای آورد و حاجت خود را نخواهد.(25)
 
 
 
ختم «الله الصمد» در شب جمعه 41 هزار بار بسیار مجرب است.
 
 
 
جهت توانگری:
 
در 3 شب جمعه هر شبش دو رکعت نماز بگذارد و در هر رکعت 10 مرتبه سوره حمد و 11 مرتبه سوره توحید را بخواند و بعد از سلام 100 مرتبه صلوات بفرستد.(26)
 
 
 
پی نوشت ها :
 
(1) درمان با قرآن، ص171
 
(2) الدعوات، ص218
 
(3) عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج2، ص122
 
(4) الدعوات، ص84
 
(5) جامع الاخبار، ص52
 
(6) الدعوات، ص219
 
(7) المحاسن،ج1، ص95
 
(8) الکافی، ج2، ص455
 
(9) وسائل الشیعه، ج6، ص233
 
(10) مکارم الاخلاق، ص366
 
(11) تفسیرالبرهان، ج5، ص798
 
(12) طب الائمه، ص24
 
(13) الدعوات، ص295
 
(14) الکافی، ج2، ص394
 
(15) الدعوات، ص293
 
(16)ثواب الاعمال، ص 129
 
(17) مکارم الاخلاق، ص289
 
(18) الخصال، ص626
 
(19) مصباح المجتهد، ص261
 
(20) فقه الرضا، ص138
 
(21) الکافی، ج2، ص539
 
(22) من لا یحضره الفقیه، ج1، ص315
 
(23) ثواب الاعمال، ص341
 
(24) الکافی، ج2، ص619
 
(25) کشکول ارومیه ای ص318 به نقل از بحارالانوار
 
(26) درمان با قرآن، ص177
 
 
******************
سایت صلوات نوشنه :
آثار و فضایل صلوات
 
صلوات از سوی گوینده آن شعاری ظاهری و بدون پشتوانه نیست تا از فضایل بی شمار آن در روایات تعجب کنیم و انگشت حیرت بر دهان افکنیم و ذکری چنین کوتاه چگونه فضایلی چنین متبرک دارد: بر اهل ذکر و ایمان پوشیده نیست که تمامی اذکار از جمله صلوات بر پیامبر(صلوات الله علیه) و خاندان پاکش یک لفظ و یک معنا دارد.
تکرار لفظ بدون توجه به معنا سود چندانی ندارد و عمده فضایل در حقیقت ذکر و عبادت نهفته است. چنانکه خداوند می فرماید: «ای مردمان شما همگی فقیر درگاه الهی هستید.»(سوره مبارکه فاطر/آیه 15)
صلوات گوینده حقیقتی با واسطه قرار دادن پیامبر و خاندانش و با درود فرستادن بر آنان طلب رحمت و آمرزش می نماید تا با دعایی این چنین از ذات غنی بی نیازی طلب نماید. چنانکه گفتیم، صلوات از جانب غیر خدا طلب رحمت است.
در آیه صلوات نیز خداوند بلافاصله بعد از امر به صلوات بر پیامبر دستور اکید به تسلیم شدن در برابر فرمان ایشان که فرمان او فرمان خداست، می دهد. به نظر می رسد چنین دستوری بعد از امر به صلوات برای آن است که بفهماند حقیقت درود بر ایشان، تسلیم بودن در برابر امری نبوی است و چنین تسلیمی حیات جاودانه و حقیقی به آدمی می بخشد و او را رستگار می کند و ای اهل ایمان، آنگاه که خدا و رسول به آنچه شما را حیات می بخشد فرا می خوانند، اجابت کنید.»سوره مبارکه انفال/ آیه 24
 
با بررسی روایات فضاییل صلوات، چنین به دست می آید که بخشی از این آثار مربوط به زندگی دنیوی و بخشی به زندگانی اخروی مربوط است که به برخی از آنها اشاره می کنیم، اگر چه ممکن است برخی از این آثار مشترک بین دنیا و آخرت باشد.
 
الف)بعضی از آثار دنیوی
 
نقش صلوات در استجابت دعا
 
در ادعیه و روایات معصومین(علیهم السلام) میان صلوات و مستجاب شدن دعا ارتباط عمیقی دیده می شود.
در دعاهای صحیفه سجادیه، مناجات شعبانیه، مکارم الاخلاق و... صلوات به گونه ای در ابتدا یا آخر دعا آمده است، زیرا صلوات دعای مقبوله است.
 
منبع : بررسی آیات و روایات صلوات، ص 9
 
و روایت دیگری نقل شده که: «هر کسی حاجتی از خداوند دارد، ابتدا صلوات بر پیامبر و آل او گوید سپس حاجت بخواهد و سپس صلوات گوید، زیرا خداوند کریم تر از آن است که دو طرف دعا را مستجاب کند و وسط آن را مستجاب نشده رها نماید، زیرا صلوات بر پیامبر و آل او محجوب و در پرده باقی نمی ماند و حتماً مستجاب می شود.»
 
منبع : اصول کافی، همان، ص 252
 
از آن جا که خداوند از مؤمنان خواسته است که به سوی او با وسیله و واسطه ای تقرب جویند (یا ایها الذین امنوا اتقواا... و ابتغوا الیه الوسیله ...سوره مبارکه مائده/ آیه 35) صلوات به معنای واسطه قرا دادن واسطه های فیض الهی برای تقرب به خدا و درک رحمت الهی است چنانکه در تفسیر این آیه به روایاتی برمی خوریم که معصوم(علیهم السلام) می فرماید: «منظور از وسیله در این آیه، ما اهل بیت هستیم.»
 
منبع : تفسیرالمیزان، ج 5، ص 517
 
از رسول خدا نیز روایت شده که: «صلوات شما بر من باعث روا شدن حاجات شما می شود و خداوند را از شما راضی می گرداند و اعمال شما را پاکیزه می کند.»
 
منبع : تفسیرالمیزان، ج 5، ص 326
 
همراهی با ملائکه و برخورداری از استغفار آنان:
 
از آنجا که ملائکه پیوسته بر پیامبر(صلوات الله علیه) صلوات می گویند، صلوات مؤمنان به معنای همراهی با فرشتگان نیز هست ملائکه نیز برای کسی که صلوات می فرستد استغفار می کند و برای او صلوات می فرستند.
از رسول خدا(صلوات الله علیه) روایت شده که حق تعالی می فرماید: «هر بنده ای که برای تو صلوات فرستد، هفتاد هزار فرشته بر او صلوات می فرستند و هر که هفتاد هزار فرشته بر او صلوات فرستد، اهل بهشت خواهد بود.»
 
منبع : جامع الاخبار، فصل 28، ص 68
 
صلوات، از بین برنده «نفاق» و «غم» و «بخل»
 
ز پیامبر(صلوات الله علیه) نقل شده: «صلوات و درود بر من و خاندان من نفاق را از بین می برد.»
 
منبع : محجة البیضاء، ج 2، ص 313
 
و در روایتی دیگر به امام علی(علیه السلام) توصیه می کند که هرگاه امری تو را اندوهگین ساخت، بر پیامبر و آل او صلوات فرست...»
 
منبع: کنز العمال، ج 1، ص 181
 
و بر اساس روایتی دیگر از امام حسن مجتبی(علیه السلام) از پیامبر(صلوات الله علیه): «بخیل کسی است که چون نام من در نزد او برده شود، بر من صلوات نفرستد.»
 
منبع: کنز العمال، ج 1، ص 289
 
حصول عافیت، توانگری و غنا، به یاد آمدن فراموش شدها به وسیله صلوات و پاکیزه و طیب شدن مجالس با ذکر صلوات، از جمله آثار دیگر صلوات است که در روایات به آنها اشاره شده است.
 
ب)بعضی از آثار اخروی صلوات
 
اگر چه برخی از آثار یاد شده در آخرت نیز محقق است، اما بخشی از آثار مختص زندگی اخروی است که به آنها اشاره می کنیم:
1) قرب به رسول ا... (صلوات الله علیه) و بهره گیری از شفاعت آن حضرت:
 
پیامبر(صلوات الله علیه) می فرماید: «هرکس بر من صلوات بفرستد، شفاعت من به او می رسد.»
 
منبع: شرح و فضایل صلوات، ص 86
 
«نزدیکترین مردم در روز قیامت بر من در هر جا که باشد کسی است که بر من بیشتر در دنیا صلوات بفرستد.»
 
منبع: شرح و فضایل صلوات، ص 85
 
2) کفاره گناهان، خلاصی از آتش و رفع عذاب قبر
 
امام رضا(علیه السلام) می فرماید: «کسی که نتواند با کارهای نیک گناهانش را بپوشاند، باید فراوان بر محمد و آل محمد درود فرستد که صلوات گناهان را نابود می کند.»
 
منبع : آثار الصادقین ج 11،ص 214
 
و نیز حضرت رسول فرمودند: «صلوات بر من نور است بر صراط و هر کس بر صراط نور باشد، از اهل نار نخواهد بود.
 
همچنین فرمودند: «بسیار بر من صلوات فرستید که صلوات بر من نور است در قبر و نور است در بهشت.»
 
3) بهره مندی از حسنات مضاعف و سنگینی بر ترازوی اعمال نیک
 
از انس بن مالک روایت شده که گفت: بر پیامبر خدا(صلوات الله علیه) داخل شدم و ندیدم هیچ روزی که مسرورتر و شاداب تر از آن روز باشد،
از دلیل آن پرسیدم فرمود: «چرا شاداب نباشم، حال آن که جبرئیل هم اکنون بیرون رفت از نزد من و گفت که خداوند فرمود: هر کسی یک بار بر تو صلوات فرستد، ده صلوات بر او می فرستم، ده سیئه(گناه) را از او محو می کنم و ده حسنه برای او می نویسم.»
همچنین از امام صادق(علیه السلام) روایت شده «سنگین ترین چیزی که در روز قیامت در ترازوی اعمال می گذارند، صلوات بر حضرت رسول و اهل بیت ایشان است.»
 
 
با این حال، آنچه ذکر آن رفت تنها بخشی از آثار و فضایل درود بر پیامبر و خاندان پاک ایشان است که صد البته روایات بیش از آن است که این نوشتار گنجایش ذکر آن را داشته باشد.
امید آن که ذکر این فضایل مقدمه عمل به آن و بهره مندی از آثار گسترده آن باشد.
 
*******************
 
 
در مورد صلوات برکات زیاد نوشته شده  (اینجا ) از جمله:
 
 
 
 
حضرت علی (علیه السلام) فرمود : دعایی مستجاب است که در اول و آخر آن، بر محمد و آل او (صلی الله علیه و اله) صلوات فرستاده شود .
1 . پند های صلواتی
صلوات، بهترین هدیه از طرف خداوند برای انسان است .
صلوات، تحفه ای از بهشت است .
صلوات، روح را جلا می دهد .
صلوات، عطری است که دهان انسان را خوشبو می کند .
صلوات، نوری در بهشت است .
صلوات، نور پل صراط است .
صلوات، شفیع انسان است .
صلوات، ذکر الهی است .
صلوات، موجب کمال دعا و استجابت آن می شود .
صلوات، موجب کمال نماز می شود .
صلوات، موجب تقرب انسان است .
صلوات، رمز دیدن پیامبر در خواب است .
صلوات، سپری در مقابل آتش جهنم است .
صلوات، انیس انسان در عالم برزخ و قیامت است .
صلوات، جواز عبور انسان به بهشت است .
صلوات، انسان را در سه عالم بیمه می کند .
صلوات، از جانب خداوند رحمت است و از سوی فرشتگان پاک کردن گناهان و از طرف مردم دعا است .
صلوات، برترین عمل در روز قیامت است .
صلوات، سنگین ترین چیزی است که در قیامت بر میزان عرضه می شود .
صلوات، محبوب ترین عمل است .
صلوات، آتش جهنم را خاموش می کند .
صلوات، زینت نماز است .
صلوات، گناهان را از بین می برد .
صلوات، فقر و نفاق را از بین می برد .
صلوات، بهترین داروی معنوی است .
چه خوب است که انسان همیشه اهل صلوات، باشد . چرا که پیامبر نیز دائم الصلوات ، بوده است.
چه خوب است که همیشه زبان انسان مشغول ذکر صلوات، باشد و فضای جامعه و محیط کار خود را معطّر به صلوات نماییم. با ذکر صلوات، غم واندوه و حزن را از خود دور کنید .
با یک صلوات، نوری در بهشت برای خود بیا فرینید .
با یک صلوات گناهان خود را پاک وتولدی دیگر برای خود به وجود آورید .
با یک صلوات پاداش هفتادودو شهید را برای خود ثبت کنید .
 
درباره آثار و فواید صلوات، روایات بی شماری نقل شده که برخی از آنها عبارتند از :
 
الف(آثار اخروی صلوات)
 
۱- آمرزش گناهان
رسول خدا(ص) فرمود: «هر کس، هر روز از روی شوق و محبت به من سه مرتبه صلوات بفرستد، خدا گناهان او را در همان روز یا همان شب می آمرزد.»
۲- میزان در قیامت
از پیامبر اعظم(ص) روایت شده است که: «روز قیامت من میزان اعمال هستم؛ یعنی هر کسی که کفه گناهانش سنگین تر از کفه حسناتش باشد، من صلواتهایی را که برایم فرستاده، می آورم و در کفه حسناتش می گذارم، تا آن که کفه حسناتش سنگین تر شود.»
۳- دیدن بهشت
پیامبر(ص) فرمود:«هر کس در هر روز هزار صلوات بر من بفرستد، از دنیا نخواهد رفت تا جای خود را در بهشت ببیند.»
۴- واجب شدن شفاعت
در وصیت رسول ا...(ص) به امیر مؤمنان(ع) آمده: «یا علی !هر کس به من هر روز و هر شب صلوات بفرستد، شفاعتم بر او واجب می شود، اگرچه گناهانش از گناهان بزرگ باشد.»
۵- رفع عطش قیامت
خداوند به حضرت موسی (ع) وحی کرد: ای موسی !دوست داری که عطش قیامت تو را فرانگیرد و در مواقف آن روز تشنه نباشی؟ عرض کرد. بلی، ای پروردگار جهانیان. خطاب رسید امروز در دنیا بر حبیب من صلوات بفرست تا فردا از تشنگی قیامت ایمن باشی.»
 
ب( آثار دنیوی صلوات)
 
۱- دعای محجوب
از امام صادق(ع) نقل شده که «همیشه میان دعا و اجابت آن، حجاب و پرده ای می آید و حایل می شود. تا بر محمد(ص) صلوات فرستاده نشود، آن حجاب و حایل برطرف نمی شود.»
۲- ادای حاجت
در روایتی پیامبر(ص) فرمودند: «صلوات فرستادن شما بر من، باعث روا شدن حاجتهای شماست و خدا را از شما راضی می گرداند و اعمال شما را پاک و پاکیزه می کند.»
۳- رفع فقر
رسول ا...(ص) فرمود: «صلوات فرستادن، فقر را برطرف می کند.»
۴- رفع فراموشی
رسول خدا(ص) فرموده اند که: «هر کس چیزی را فراموش کرد، بر من صلوات بفرستد، تا آن موضوع یادش بیاید.»
۵- عافیت
و باز حضرت فرمود: «هر کس یک مرتبه صلوات بفرستد، خدا عافیت را بر او می گشاید»
 
 
*********************
قال الله تعالى‏:‏ ‏{‏‏وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا‏ } ‏[‏الطلاق‏:‏ 2- 3‏]‏ قد روی عن أبی ذر عن النبی صلى الله علیه وسلم أنه قال "لو أخذ الناس کلهم بهذه الآیة لکفتهم"‏‏، وقوله‏:‏ ‏{‏‏مَخْرَجًا‏}‏‏ عن بعض السلف‏:‏ أی من کل ما ضاق علی الناس،
 
 
 
****************************
و در ترجمه المیزان ( اینجا) نوشته:
 
در کافی به سند خود از معاویة بن وهب ، از امام صادق (علیه‏السلام‏) روایت آورده که فرمود : کسی که خدای تعالی سه چیز به او داده باشد ، از سه چیز دیگرش دریغ نمی‏دارد : کسی که توفیق دعایش داده باشند از اجابت دعایش دریغ نمی‏دارند ، و کسی که توفیق شکرش دادند از زیادتر کردن نعمتش دریغ نمی‏دارند ، وکسی که نعمت توکلش دادند از موهبت کفایتش مضایقه نمی‏کنند . آنگاه فرمود : آیا کتاب خدای عز و جل را خوانده‏ای که می‏فرماید : و من یتوکل علی الله فهو حسبه - کسی که بر خدا توکل کند او وی را کافی خواهد بود ، لئن شکرتم لازیدنکم - به طور قطع اگر شکرگزاری کنید نعمتتان را زیاد می‏کنم ، و ادعونی استجب لکم - بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را .
 
و نیز در همان کتاب به سند خود از محمد بن مسلم روایت آورده که گفت : از امام صادق (علیه‏السلام‏) از کلام خدای عز و جل پرسیدم که می‏فرماید : و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب ، فرمود : یعنی در دنیایش به او این چنین رزق می‏دهد .
 
و در الدر المنثور است که : عبد بن حمید و ابن جریر و ابن ابی حاتم ، از سالم بن ابی الجعد ، روایت کرده ‏اند که گفت : این آیه ، یعنی آیه و من یتق الله ... در باره مردی از قبیله اشجع نازل شد که دچار فقر و بلایی شده بود ، دشمن پسرش را اسیر گرفته بود ، نزد رسول خدا (صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله‏ و سلّم‏) شد ، حضرت فرمود : اتق الله و اصبر - از خدا بترس و صبر کن و پس از چندی پسرش که اسیر شده بود برگشت ، خدای تعالی آزادش کرد ، به خانواده‏اش ملحق شد ، در بین راه به چند رأس بز دست یافته بود ، آنها را هم آورده بود ، و جریان را به حضور رسول خدا (صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله‏ وسلّم‏) عرضه داشت ، در همین بین خدای تعالی این آیه را نازل کرد ، حضرت فرمود : آن بزها مال خودت باشد .
 
و باز در همان کتاب است که ابو یعلی و ابو نعیم و دیلمی ، از طریق عطاء بن یسار ، از ابن عباس روایت کرده ‏اند که گفت : رسول خدا (صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله‏ و سلّم‏) در تفسیر آیه و من یتق الله یجعل له مخرجا فرمود : یعنی از شبهه‏ های دنیا و از سکرات مرگ و از شدائد روز قیامت برایش مخرجی قرار می‏دهد .
 
 
و نیز در همان کتاب است که حاکم ( وی حدیث را صحیح دانسته ) ، و ابن مردویه و بیهقی ، از ابوذر روایت کرده‏ اند که گفت : رسول خدا (صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله‏ و سلّم‏) آیه و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب را تلاوت کرد ، و آن قدر تکرار کرد تا چرتش گرفت ، و آنگاه فرمود : ای ابوذر اگر تمامی مردم به این آیه تمسک می‏کردند ، خدا همه‏ شان را کفایت می‏کرد .
 
و نیز در همان کتاب آمده که ابن ابی حاتم و طبرانی و خطیب ، از عمران بن حصین ، روایت کرده ‏اند که گفت : رسول خدا (صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله‏ و سلّم‏) فرمود : کسی که امید خود را از خلق برید ، و همه امیدش را به خدا بست ، خدا هر مؤنه از مؤنه‏ هایش را کفایت می‏کند ، و از جایی که خود او احتمالش را هم ندهد روزی می‏دهد ، و کسی که همه امیدش به دنیا باشد ، خدا او رابه همان دنیا واگذار می‏نماید .
 
و نیز آمده که : ابن ابی حاتم ، از ابن عباس ، و او بدون واسطه از رسول خدا (صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله‏ و سلّم‏) روایت کرده که فرمود : هر کس دوست می‏دارد نیرومندترین مردم باشد ، بر خدا توکل کند
 
، و هر کس میل دارد بی‏نیازترین مردم باشد ، باید به آنچه در دست خدا دارد ، اعتما