تاریخ : 12:59 - 1399/07/06
کد خبر : 158853
سرویس خبری : فرهنگی
 

چرا امام خمینی ره به شیخ نخودکی قول نداد؟ماجرای اسرار آمیزی که شیخ به امام و آقا مصطفی آموخت!

چرا امام خمینی ره به شیخ نخودکی قول نداد؟ماجرای اسرار آمیزی که شیخ به امام و آقا مصطفی آموخت!

نقل شده که امام راحل(ره) در سن حدود سی الی چهل سالگی در حرم امام رضا(ع) با ایشان روبرو شده و خطاب به ایشان گفته: تو را به این امام رضا، اگر (علم) کیمیاداری به ما هم بده!

کارگر آنلاین : نقل شده که امام راحل(ره) در سن حدود سی الی چهل سالگی در حرم امام رضا(ع) با ایشان روبرو شده و خطاب به ایشان گفته: تو را به این امام رضا، اگر (علم) کیمیاداری به ما هم بده! مرحوم نخودکی فرمود:اگر ما «کیمیا» به شما بدهیم و شما تمام کوه و در و دشت را طلا کردید آیا قول می‌دهید که بجا استفاده کنید و آن را حفظ کنید و در هر جایی به کار نبرید؟ امام صادقانه فرمود: نه، نمی‌توانم چنین قولی به شما بدهم. شیخ فرمود: چه اصراری دارید چیزی را که ممکن است موجب خسران شود، یاد بگیرید؟ حالا که نمی‌توانید «کیمیا» را حفظ کنید من بهتر از کیمیا را به شما یاد می‌دهم و آن این که:
 
دستورالعملی که برای انجام شدن هر خواسته‌ای، مناسب است:
 
بعد از نمازهای واجب
 
یک بار آیه الکرسی را تا «هو العلی العظیم» می‌خوانی: اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَوَتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَوَتِ وَالأَرْضَ وَلاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ؛
 
 
و بعد تسبیحات فاطمه زهرا سلام الله علیها را می‌گویی؛
 
 
و بعد سه بار سوره توحید «قل هو الله احد» را می‌خوانی؛
 
 
و بعد سه بار صلوات می‌گویی: اللهم صل علی محمد و آل محمد؛
 
 
و بعد سه بار آیه مبارکه: وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا (سوره طلاق آیه 2 و 3)
 
هرکس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه برونشو ( و نجات از مشکلات) برایش فراهم می‌کند و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد، و هرکس بر خداوند توکل کند خدا او را بس است (وکفایت امرش را می‌کند)، خداوند فرمان خود را به انجام می‌رساند، و خدا برای هر چیزی اندازه‌ای قرار داده است.
 
 
تکمله :
 
1) آیت الله محمدی ری شهری یک نکته از پسر شیخ نخودکی، آقای حاج شیخ علی مقدادی اصفهانی- متوفای ۱۳۸۸/۱۲/۲۷) با واسطه نقل می کند که قبل از سوره توحید، آیة الکرسی را اضافه کنند و گفته است که این مطالب در روایتی آمده است.
 
اگر چه برخی، این اضافه را از فرزند مرحوم نخودکی نقل کرده‌اند، ولی مرحوم آیت الله بهجت فرمودند: «به گمانم او در شرحی که برای پدرش نوشته، این اضافات را نیاورده است» و مقصودشان کتاب نشان از بی نشان‌ها بود.
منبع: کتاب زمزم عرفان، نوشته آیت الله محمدی ری شهری
 
2) آیت الله محمدی ری شهری افزوده  که  آیت الله بهجت اضافه کردند :
شیخ حسنعلی به امام فرموده بود که این دستورالعمل برای انجام شدن هر خواسته‌ای، مناسب است.