تاریخ : 13:09 - 1399/07/06
کد خبر : 158963
سرویس خبری : حوادث
 

12 روز جستجو برای یافتن معین شریفی از زبان یابنده سها رضانژاد

12 روز جستجو برای یافتن معین شریفی از زبان یابنده سها رضانژاد

کوهنورد با تجربه ای که در جریان مفقود شدن سها رضا نژاد موفق شد پیکر او را کشف کند حالا در عملیات جستجو برای یافتن معین شریفی حضور دارد و از جزئیات 13 روز عملیات تیم های عملیاتی می گوید.

رحمان منوچهری، بازنشسته فرهنگی در شهر کردکوی است. ۱۰ سال از همکاری او با نیروهای هلال احمر در پیدا کردن افراد گمشده در جنگل های این شهرستان می گذرد. او طی این سالها در عملیات جستجو بیش از ۳۰ کوهنورد، دوچرخه سوار و پاراگلایدر سوار حضور داشته است.

یکی از موارد گمشدن های خبرساز امسال «سها رضانژاد» بود که این کوهنورد با کمک سه نفر از همراهانش، بعد از چندین روز موفق به کشف پیکر آن شدند.

او از زمان اعلام خبر گمشدن «معین شریفی» شهروند کردکویی در جنگل های این شهرستان هم در عملیات جستجو حضور داشته، عملیاتی که هنوز به نتیجه نرسیده است.

این کوهنورد با سابقه گفت: اغلب موارد گمشدگی افراد در جنگل، شب ها به ما اطلاع داده می شود و با توجه به شناختی که به منطقه داریم، عملیات جستجو را از همان شب آغاز می کنیم. علت بیشتر گمشدگی ها در جنگل این است که افراد فکر می کنند با یکبار طی مسیر، کاملا با راه آشنایی دارند، در حالی که در جنگل هر لحظه امکان مه گرفتگی و گم کردن مسیر وجود دارد.

منوچهری با اشاره اینکه طی این سالها تنها مورد گمشدگی که فرد جانش را از دست داد «سها رضا نژاد» بود، در خصوص علت طولانی شدن عملیات جستجو او، گفت: تمام نقاطی که سها در آنجا گمشده بود را به همراه کوهنوردان و نجاتگران منطقه بررسی کرده بودیم. تنها یک نقطه را بررسی نکردیم و علتش هم این بود که به ما اعلام کرده بودند این نقطه قبلا توسط تیم دیگری جستجو شده است. روز بیست و هشتم جستجو بود که تصمیم گرفتیم خودمان این نقطه را بررسی و پاکسازی منطقه را کامل کنیم. در این روز به همراه احمد قاسمی، سیدرضا عقیلی و احمد تیموری به این نقطه بسیار صعب العبور در پایین دست آبشار جهان نما رفتیم و در همان جا هم با پیکر سها رو به رو شدیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر نیروهایی که به آن نقطه رفته بودند، پایین دست آبشار را به خوبی جستجو می کردند، در همان روزهای اول پیکر سها پیدا می شد و اینقدر عملیات جستجو طولانی نمی شد. البته با توجه به صعب العبور بودن منطقه، کار جستجو آن نقطه بسیار مشکل بود.

این کوهنورد در ادامه با اشاره به گمشدن «معین شریفی» در جنگل کردکوی، گفت: خبر گمشدن معین سه شنبه شب به ما اعلام شد و بلافاصله به همراه چند نفر از نجاتگران به محل رفتیم. در ابتدا چون مسیری که او پیاده روی می کرد محل تردد خودرو بود و احتمال تصادف وجود داشت، طول مسیر جاده را بررسی کردیم اما به چیز مشکوکی بر نخوردیم.

منوچهری بیان کرد: تاکنون که بیش از ۱۲ روز متوالی از عملیات جستجو می گذرد، اثری از او در جنگل پیدا نشد. طی این مدت تمام نقاط صعب العبور منطقه از جمله دره ها، گودال ها، غارها، فضای داخل درختان کهنسال، رودخانه ها و ... بررسی شد.

وی گفت: یکی از عملیات های پیچیده ای که این مدت انجام شد، جستجو در دره منطقه خیابانک در نزدیکی محل پارک خودروی معین بود. با کمک تعداد زیادی از کوهنوردان و نجاتگران شیب بسیار تند ۵۰۰ متری این دره را به سمت پایین جستجو کردیم.

منوچهری در ادامه گفت: خانواده معین اعلام کردند که او مسیر فرعی را برای پیاده روی انتخاب نمی کرد و  در طول جاده اصلی به طرف درازنو پیاده روی می کرد. با این وجود تمام مسیرهای فرعی را به فاصله چندین کیلومتر نه یک بار یا دوبار، چندین بار جستجو کردیم.

وی گفت: نقطه ای در جنگل کردکوی وجود ندارد که جستجو نکرده باشیم لذا با توجه به اقدامات صورت گرفته طی این مدت به نظر من احتمال اینکه معین در جنگل باشد، خیلی کم است. با این وجود همچنان نیروها در منطقه حضور دارند و هر نقطه ای که مشکوک اعلام شود را جستجو می کنند.

وی بیان کرد: جنگل از نظر مردم پیچیده است ولی از نظر ما به عنوان نیروهای متخصص که جنگل را به خوبی می شناسیم، چنین پیچیدگی با توجه به وسعت منطقه وجود ندارد.

منوچهری خاطرنشان کرد: نیروهای امدادی ۱۲ روز پشت سر هم در حال جستجو هستند و با وجود خستگی که قطعا با توجه به راهپیمایی در مسیرهای صعب العبور بر تن دارند، به خاطر احساس همدردی و کمک به خانواده این جوان تا زمانی که به نتیجه ای نرسند، پای کار هستند. در عملیات جستجو معین نیروهای بسیاری از شهر و روستاهای اطراف و حتی خانم ها همکاری داشتند.

وی در ادامه گفت: کار جستجو در جنگل با توجه به سختی های آن، نیاز به نیروی متخصص دارد که آن هم به تعداد کافی در این شهرستان وجود دارد. نیروهای بومی منطقه آمادگی آن را دارند هر نقطه ای که تشخیص داده شود را با توجه به آشنایی کاملی که به منطقه دارند، جستجو کنند. در این عملیات منطقه ای وجود ندارد که جستجو نشده باشد.

منوچهری به کسانی که قصد پیاده در جنگل و کوهستان را دارند توصیه کرد به هیچ وجه تنهایی این کار را انجام ندهند و پیش از حرکت نیز حتما مسیرشان را به دوستان یا آشنایان خود اطلاع دهند.

 وی تصریح کرد: گروه های کوهنوردی نیز حتما یک راهنما به همراه داشته باشند و تا پیش از ساعت یک بعد از ظهر، برگشت را آغاز کنند زیرا اغلب تغییرات آب و هوایی از این ساعت به بعد اتفاق می افتد.


منبع : hadese24