تاریخ : 13:04 - 1399/07/07
کد خبر : 162606
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

کنتورسازی ایران پلمب شد/ تامین اجتماعی: پلمب موقتی است

کنتورسازی ایران پلمب شد/ تامین اجتماعی: پلمب موقتی است

خودداری کارفرمای کنتورسازی از پرداخت حق بیمه کارگران باعث شد تا اداره تامین اجتماعی قزوین این واحد صنعتی را موقتا پلمپ کند.

کارگرآنلاین : یکی از کارگران کنتورسازی ایران در قزوین گفت: کارخانه کنتورسازی از سالهای گذشته مبالغی را به سازمان تامین اجتماعی بدهکار بوده است به همین دلیلی سازمان تامین اجتماعی از روز ۲۵ شهریور ماه سالجاری همه سالن‌های تولیدی و انبارهای کارخانه را به جز یک ساختمان اداری پلمب کرده است.
 
وی ادامه داد: حدود ۱۵ تا ۲۰ کارگری که اخیرا با بسته شدن درهای کارخانه کنتورسازی بیکار شده‌اند ازجمله کسانی هستند که بعد از تصفیه‌ حساب کارگران قدیمی، اخیرا به صورت قراردادی در این واحد صنعتی مشغول فعالیت شده‌اند.
 
این کارگر ادامه داد: طبق اطلاعی که از سازمان تامین اجتماعی بدست آورده‌ایم میزان طلب سازمان تامین اجتماعی از کنتورسازی ۲۵میلیارد تومان است که با کسر جرایم به حدود ۱۴ میلیارد تومان می‌رسد.
 
وی گفت: اخیر این واحد تولیدی اقدام به تولید کنتور با جذب حدود ۱۰ تا ۱۵ کارگر جدید کرده بود که این اقدام تامین اجتماعی مانع از ادامه فعالیت آن‌ شده است.
 
این کارگر کنتورسازی ایران گفت: وضعیت پیش آمده در حالی است که از روز ۱۵ فروردین ماه سال جاری فعالیت کارخانه کنتورسازی تا اول شهریور به طور کامل متوقف شده بود.
 
او بیان اینکه قبل از این اقدام؛ تامین اجتماعی چند باری برق کارخانه را قطع کرد، در ادامه افزود: قبل از بسته شدن درهای کارخانه، اداره برق قزوین چندین بار برق کارخانه را به دستور برخی مسئولان شهرستانی در حالی قطع کردند که این واحد هیچ گونه بدهی به اداره برق ندارد و از قرار معلوم با این کار می‌خواسته‌اند کارگران قدیمی را از محل کار سابق خود دور کنند.
 
وی در خصوص خسارت‌های ناشی از قطع ناگهانی برق این واحد صنعتی گفت: قطع ناگهانی برق ممکن است به برخی از ماشین‌آلات کارخانه خسارات‌جبران ناپذیری وارد کند.
 
به گفته این کارگر، در سال جاری کارگران کنتورسازی تجمعات متعددی را مقابل نهاد‌های دولتی در شهرستان البرز و قزوین مقابل ساختمان استانداری انجام دادند که در نهایت بعد از سال‌ها دوندگی کارگران پس از دیدار با رئیس سازمان برنامه بودجه؛ به مطالبات قدیمی خود رسیدند.
 
وی با بیان اینکه با پولی که سازمان برنامه بودجه برای پرداخت مطالبات کارگران اختصاص داد همه مطالبات کارگران پرداخت شد و بدین ترتیب رابطه کاری کارگران قدیمی با کارفرما متوقف شد.
 
وی افزود: بعد از قطع رابطه کاری کارگران قدیمی با کارفرما طبق دستور اداره کار شهرستان البرز فعالیت نمایندگان صنفی کارگران قدیمی کارخانه از روز گذشته متوقف شده و مهر شورا نیز از آنها پس گرفته و تحویل واحد اداری کارخانه شده است.
 
به گفته وی؛ این کارخانه به دلیل شرایط اقتصادی کشور دچار بحران مالی است. با این حال کارگران از مسئولان تامین اجتماعی درخواست دارند شرایطی را ایجاد کند تا با ادامه روند تولیدات کارخانه به مرور مطالبات تامین اجتماعی نیز پرداخت شود.
 
طبق اظهارت کارگران در حال حاضر حدود ۱۶ هزار کنتور در کارخانه آماده تولید است. در عین حال ۲۰ هزار کنتور در گمرک قزوین و ۳۰۰ هزار کنتور در اداره گمرکات کشور آماده ترخیص هستند که با تولید و فروش آنها می‌توان شرایط کارخانه را به خوبی تغییر داد.
 
طبق ادعای کارگران در حال حاضر اداره برق منطقه‌ای و چند خریدار دیگر مرتب پیگیر سفارش کنتور هستند اما کارخانه در شرایط فعلی هیچ پاسخی برای همکاری با آنها ندارد.
 
در ادامه؛ سیروس نصیری (مدیرکل تامین اجتماعی استان قزوین) با تایید این خبر به ایلنا گفت: پلمب کارخانه کنتورسازی با هماهنگی شورای تامین و به جهت افزایش مطالبات کارفرمای این کارخانه به تامین اجتماعی صورت گرفته است.
 
او با بیان اینکه شرکت کنتورسازی بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان با جرائم به تامین اجتماعی بدهکار است، افزود: این کارخانه چندین سال است دچار مشکل است و از فروردین ماه سال جاری به دلیل سوءمدیریت تعطیل اعلام شده و کارگران آن برای دریافت مقرری بیمه بیکاری معرفی شده‌اند.
 
به گفته وی؛ سازمان تامین اجتماعی هیچ واحدی تولیدی فعالی را پلمب نمی‌کند و دلیل پلمب کنتورسازی؛ غیرفعال بودن آن و با هماهنگی شورای تامین انجام شده است.
 
نصیری در ادامه با بیان اینکه قرار است این کارخانه به سرمایه‌گذار جدید واگذار شود، افزود: پلمب کنتورسازی تا زمان واگذاری آن ادامه خواهد داشت و به محض شروع فعالیت تولید از پلمب خارج می‌شود.

منبع : ایلنا