تاریخ : 23:54 - 1399/07/07
کد خبر : 164562
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

یک کارشناس: شاخص بورس به زودی دو میلیونی می شود

یک کارشناس: شاخص بورس به زودی دو میلیونی می شود

بهروز راعی، تحلیلگر بازار سرمایه و کارشناس صنایع معدنی به مشکلات اخیر بازار سرمایه در کمرنگ شدن اقبال مردم به این بازار پرداخت و پیش بینی کرد که بازار به زودی دومیلیون واحد را رد می کند.

کارگر آنلاین : بهروز راعی، تحلیلگر بازار سرمایه و کارشناس صنایع معدنی گفت: مشکلات اخیر در بازار بورس موجب شد اقبال مردم در بازار سرمایه کمرنگ شود اما با توجه افزایش بی رویه قیمت خودرو، دلار در روزهای آینده، شاهد اقبال مردم به بورس خواهیم بود. با توجه به تحولات اخیر، پیش بینی می کنم شاخص بورس اواخر مهر و اویل آبان ۲ میلیونی شود.


کارشناس صنایع معدنی در ادامه افزود: دلیل آن نیز یک سری اقداماتی است که حقوقی‌ها برای امنیت پایدار بورس، برای سهامداران انجام دادند؛ از آن جمله می توان به سهام خزانه اشاره کرد. فولاد مبارکه اصفهان در این رستا نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان تامین خرید خزانه را انجام داده است. همچنین شرکت‌های دیگر نیز برای تامین خرید سهام خزانه  وارد شدند که امنیت را برای سرمایه‌گذارن بازار سرمایه ایجاد خواهد کرد، که در آینده نزدیک اثرات آن قابل مشاهده خواهد بود.

وی بیان کرد: پس از ورود حقوقی ها مانند فولاد مبارکه اصفهان به خرید سهام خزانه ، بازار از منفی به مثبت و در روز های بعد نمادها سبز خواهد شد. دولت تمام همت خود را برای حمایت از بازار سرمایه به کار بسته تا انجا که مراقبت کند شفافیت و عملیات معاملات بر اساس عرضه و تقاضا و واقعی باشد، دولت برای امتناع سهامداران جهت خروج نقدینگی از بورس در حال برنامه ریزی است.

این تحلیل‌گر معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز و افزایش دلار و طلا و ارزان بودن سهم‌ها  و بی میلی مردم در هدایت سرمایه‌های خرد به بانک و همچنین افزایش قیمت خودرو و جهش خودرویی بازار  موجب می‌شود تحرک ادامه داری را شاهد باشیم. البته همین ارزان بودن سهم ها موجب رونق خرید سهم خواهد شد. البته همه در کنار این مهم که مدیران سازمان بورس نیز همت بر ورود شرکت های مسوولیت محدود به سهامی عام و  با اقبال غاطبه مردم به این شرکت‌ها،  کارنامه امید آنان بیش از پیش اعتماد عمومی را افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: هم اکنون تعداد زیادی شرکت های برند با مسوولیت محدود در نوبت ورود به بورس و تبدیل به سهامی عام هستند که امیدواریم با تسهیل  بورس و شفافیت شرکت ها موجب اقبال بیش از پیش سهامداران و رونق صنعت باشیم.

راعی افزود:  هنگامی که مجوز خرید سهام خزانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان به تعداد ٢،٠٩٠،٠٠٠،٠٠٠ سهم  از ۱۲ مهر آغاز می‌شود هر روز از ۵۰ هزار تا ۱۰۰میلیون سهم را شاهد هستیم که فولاد مبارکه اصفهان به قیمت روز و خریداری کردهو قطعا نتیجه این سهم شناور، نمادها را سبز خواهد کرد. آینده شاخص  در بدترین وضعیت نشان از رشد فولادی ها و خودرویی ها خواهد داشت.
وی با بیان این مهم که ساختار معاملاتی شفاف، عامل رونق صنعت و تولید خواهد بود، بر شفافیت عملکرد معاملات و دوری از تحرکات جانبدارانه از برخی شرکت های خاص و در یک کلام فساد در بورس تاکید کرد و افزود: در معاملات انجام‌شده در بورس‌های کالای جهان، شرکت‌های حاضر در دو طرف معامله به طور شفاف عرضه و تقاضای خود را مشخص می‌کنند و در صورت توافق، به معامله می‌پردازند.


راعی تصریح کرد: برخی انتقادات به اعمال نظرهای غیر کارشناسی موجب تقویت حباب و فساد و درنهایت شاهد نابود شدن سرمایه های سهامداران خواهیم بود .


وی با تمجید دولت و سازمان بورس در ترغیب شرکت‌ها به خرید سهام خود(سهام خزانه ) افزود:  هیچ بازار سهام معقولی به شرکت‌ها اجازه نمی‌دهد که با پول استقراضی و صرفا به منظور ایجاد تقاضای کاذب اقدام به خرید سهام خود کند؛ زیرا می‌تواند از مصادیق دستکاری قیمت تلقی شود لیکن در اجرای قانون رفع موانع تولید، اجازه صدور سهام خزانه  با نظارت جدی دولت و برنامه ریزی مدون میسر شده که موجب تحرک  در خرید و رونق بازار سرمایه می شود که این مهم از اهداف تشکیل بورس است.

 

 


منبع : راهبرد معاصر