تاریخ : 13:46 - 1399/07/08
کد خبر : 166672
سرویس خبری : فرهنگی
 

آیت‌الله تسخیری از شخصیت‌های قرآنی قابل توجه جهان اسلام است

آیت‌الله تسخیری از شخصیت‌های قرآنی قابل توجه جهان اسلام است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آیت‌الله تسخیری از شخصیت‌های قرآنی قابل توجه جهان اسلام است، ارتحال ایشان برای جهان اسلام و تشیع ضایعه بزرگی بود ما زبان گویای اسلام را از دست دادیم.

به گزارش کارگر آنلاین، «عباس صالحی» امروز در نشست بین‌المللی بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های آیت‌الله تسخیری که همزمان با چهلمین روز رحلت آن مرحوم، با حضور شخصیت‌ها و اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: از جمله ویژگی‌های آیت‌الله تسخیری محتوای غنی بود که ایشان در فضای گفتگو داشتند.

وی افزود: آیت‌الله تسخیری با تسلط به دانش‌های متنوع اسلامی، فضای اجتماعی و سیاسی جهان اسلام و فراتر از آن، معتقد به گفتگو بودند محتوای دانشی ایشان بسیار ارجمند و قابل توجه بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در محافلی که آیت‌الله تسخیری حضور پیدا می‌کرد مخاطبان او درمی‌یافتند که با شخصیتی عالم، فرهیخته، دانشمند و خبره در مسائل علمی و جاری مواجه هستند.

صالحی با بیان اینکه از دیگر ویژگی‌های ایشان ادب و شعرگویی فاخر بود‌ که در حوزه واژگان‌سازی و ترکیب‌سازی جمله سبب اعجاب زباندانان و ادیبان می‌شد، ابراز کرد: این زبان فاخر به کمک آن مفاهیم بلند؛ محتوای خوب را در قالب زرین و ارزشمند عرضه می‌کرد.

وی با اشاره به بخش دیگری از شخصیت‌ آیت‌الله تسخیری گفت: شخصیت گفتگو محور، روحیه خاص و تعاملی، ادب، تواضع، تحمل، مدارا از جمله ویژگی‌های وجودی ایشان بود که در حوزه گفتگو بسیار اهمیت دارد.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با بیان اینکه آیت‌الله تسخیری در حوزه گفتگو خستگی‌ناپذیر بودند، اظهار کرد: ایشان افزون بر خستگی‌ناپذیری در این مسیر بسیار با جدیت تلاش می‌کردند که خاطرات فراوانی درباره آن وجود دارد.

صالحی با بیان اینکه سجایای اخلاقی آیت‌الله تسخیری او را به شخصیت ممتاز و متمایز در جهان اسلام و ایران تبدیل کرده بود، گفت: رهبر معظم انقلاب در پیامی به مناسبت ارتحال ایشان فرمودند «ایشان زبان گویای اسلام و تشیع بودند» این مدیحه بسیار قابل تاملی است؛ کسانی که محضر ایشان را در گفتگو و محافل علمی درک کردند می‌دانند که این معنا اغراق‌امیز نبوده است و اعتقاد دارند که ایشان واقعا زبان گویای اسلام و تشیع بودند؛ او برای ارتباط به تنهایی یک امت بود.

وی درباره ویژگی دیگر ایشان مبنی بر اینکه آیت‌الله تسخیری یک شخصیت قرآنی بودند؛ عنوان کرد:  معدود افرادی هستند که همچون علامه طباطبایی قرآن در متن حیات علمی و عینی آنها قرار گیرد، اما آیت‌الله تسخیری از شخصیت‌های قرآنی قابل توجه جهان اسلام است.

وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: کتاب «المختصر لاالقرآن کریمه» از جمله آثار قرآنی آیت‌الله تسخیری است که با ادبیات جاری جوانان معارف وحیانی و مفاهیم را در محتوایی سریع ارائه کرده است.

صالحی با بیان اینکه آیت‌الله تسخیری از شاگردان شهید صدر بوده است، اظهار کرد: از نگاه شهید صدر قرآن شبکه مرتبط به هم است که باید تفسیر مشابه یک نقاشی هر بخش آن با بخش دیگر ارتباط معنایی داشته باشد، این نگاه شبکه‌ای و منظومه‌ای در تفسیر قرآنی آیت‌الله تسخیری هم مشهود است.

 وی با بیان اینکه از دیگر ویژگی‌های آیت‌الله تسخیری مانوس بودن ایشان با قرآن است، گفت: شخصیت تقریب‌گرا و حدیث‌گرا وجه روشنی از شخصیت ایشان است، ما تقریب وحدت را جزو تعالیم اسلام و قرآن می‌دانیم اما ایشان با نگاه منظومه‌گرایانه قرآن و وحی  تقریب و وحدت را جزو اهداف کلان دین و اسلام تلقی می‌کردند.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با بیان اینکه تقریب گرایی آیت‌الله تسخیری بر چهار فصل مبتنی است، خاطرنشان کرد: یافتن مشترکات، توسعه مشترکات جاری و آیند، شیوه محل همکاری کردن این مشترکات و فاصله گرفتن از طرح هر گونه اختلاف برای رسیدن به هدف کلی وحد از جمله فصول است.

وی در پایان گفت: ارتحال ایشان برای جهان اسلام و تشیع ضایعه بزرگی بود ما زبان گویای اسلام را از دست دادیم.

پایان پیام/487


منبع : شبستان