تاریخ : 16:58 - 1399/07/08
کد خبر : 167436
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

خبر خوش برای کارگران|دستمزد کارگران برای سال آینده حداقل ۵۰ درصد افزایش می یابد؟

شورایعالی کار براساس "تورم کلی" مزد را تعیین کند نه "تورمِ نقطه به نقطه"؛

خبر خوش برای کارگران|دستمزد کارگران برای سال آینده حداقل ۵۰ درصد افزایش می یابد؟

علی بابایی کارنامی با تاکید بر اینکه وضعیت معیشتی کارگران خوب نیست، گفت: حداقل دستمزد در سال بعد باید حداقل پنجاه درصد افزایش یابد.

کارگر آنلاین : علی بابایی کارنامی (رئیس فراکسیون کارگری مجلس یازدهم) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با لزوم بهبود معیشتی کارگران گفت: وضعیت معیشتی کارگران کشور اصلاً خوب نیست؛ کارگران امروز در وضعیت بسیار نامناسبی به سر می‌برند و قادر به تامین معاش خانواده‌های خود نیستند.
 
وی ادامه داد: اگر منطقی فکر کنیم، شاخص تورم باید تورم‌های واقعی و ملموس باشد. متاسفانه مبنای تصمیم‌گیری شورایعالی کار برای تعیین دستمزد کارگران، درست نیست و در این شورا تصمیماتی گرفته می‌شود که این تصمیمات به هیچ‌وجه به نفع کارگران نیست.
 
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در ارتباط با تصمیمات مزدی شورایعالی کار با تاکید بر نادرست بودن این تصمیمات می‌گوید: در شورایعالی کار، مبنای تعیین افزایش حداقل مزد، «تورم نقطه به نقطه» است. درحالیکه مبنای تصمیمات مزدی و تعیین حداقل دستمزد، نباید تورم نقطه به نقطه باشد بلکه باید «تورم کلی اقتصاد» را در نظر بگیرند تا افزایش قیمت‌ها به درستی نمودار شود.
 
به گفته وی، در چند سال اخیر، هیچ سالی تورم کلی زیر ۳۰ درصد نبوده و به همین دلیل برای جبران مافات یا همان عقب‌ماندگی‌های دستمزد از تورم در سال‌های اخیر، در سال بعد حداقل مزد کارگران باید لااقل ۵۰ درصد افزایش یابد.
 
بابایی تاکید می‌کند: اگر می‌خواهیم عقب‌ماندگی‌های مزدی را تا حدودی جبران کنیم، سال بعد بایستی دستمزد کارگران حداقل ۵۰ درصد زیاد شود و من این را به عنوان یک پیشنهاد به شورایعالی کار که مرجع تصمیم‌گیری‌های مزدی کارگران است، ارائه می‌کنم. امیدوارم این شورا، مساله را جدی بگیرد و به این پیشنهاد، ترتیب اثر دهد.

منبع : ایلنا