تاریخ : 19:56 - 1399/07/08
کد خبر : 167894
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

ارزش سهام عدالت یک میلیونی و 500 هزار تومانی در سامانه استعلام| امروز سه شنبه 8 مهر 99

ارزش سهام عدالت یک میلیونی و 500 هزار تومانی در سامانه استعلام| امروز سه شنبه 8 مهر 99

ارزش سهام عدالت یک میلیونی و 500 هزار تومانی در سامانه استعلام مشخص شد و در ادامه خبر ارزش سهام عدالت امروز سه شنبه 8 مهر 99 را میخوانید.

کارگر آنلاین : ارزش سهام عدالت امروز 8 مهر 1399 به 14 میلیون و 509 هزار و 445 تومان رسید که 295 هزار و 555 تومان معادل 1.99 درصد نسبت به روز گذشته کاهش داشت. ارزش 60 درصد سهام عدالت قابل فروش نیز به  8 میلیون و 705 هزار و 667 تومان رسید.

 

ارزش سهام عدالت سه شنبه 8 مهر 99

در ادامه جو هیجانی بازار سرمایه و فشار عرضه در نماد‌های شاخص‌ساز و تشکیل صف‌های فروش، شاخص کل بازار سهام ریزش کرد و به تبع آن ارزش سهام عدالت نیز با افت ۴.۵ درصدی همراه شد و به کمترین قیمت خود رسید.

 

سهام عدالت که پیش از افت شاخص بورس، از ۲۰ میلیون تومان هم فراتر رفته بود، حالا با کاهش حدود ۶ میلیون تومانی همراه شده و به ۱۴ میلیون و ۸۰۵ هزار تومان رسیده است.

 

با این حساب ارزش ۶۰ درصد سهام عدالت قابل فروش به ۸ میلیون و ۸۸۳ هزار تومان و ۳۰ درصد آن به ۴ میلیون و ۴۴۱ هزار تومان رسیده است.

 

ارزش سهام عدالت یک میلیونی و 500 هزار تومانی در سامانه استعلام| امروز سه شنبه 8 مهر 99

 

این کاهش ارزش سهام عدالت در حالی است که دارندگان سهام عدالت نگرانند که افت بورس ادامه داشته باشد و ارزش سهام عدالت به کمتر از این میزان هم برسد.

 

به دلیل اینکه بیشتر نماد‌های حاضر در سبد سهام عدالت نماد‌های شاخص‌ساز هستند و روز گذشته عرضه در نماد‌های حاضر در سبد سهام عدالت زیاد بود ارزش سهام عدالت به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کرد و در کف قیمت خود در یک ماه اخیر رسید.

 

در کنار وعده‌ها و طرح‌های عملی نشده برای سهام عدالت مسیر فروش و دریافت پول آن نیز هر روز سخت‌تر می‌شود و سهامداران با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شوند.

 

ارزش سهام عدالت یک میلیونی و 500 هزار تومانی در سامانه استعلام| امروز سه شنبه 8 مهر 99

 

بیش از یک ماه و نیم است که درخواست‌های فروش سهام عدالت در کارگزاری‌های بانکی و غیربانکی تلنبار شده است و امکان فروش آن وجود ندارد. مدیران این کارگزاری‌ها از عدم امکان فروش سهام عدالت به علت نبود تقاضا در حقوقی‌ها نسبت به خرید بلوکی سهام عدالت می‌گویند.

 

اما در میان آشفته‌بازار سهام عدالت برخی از سهامداران می‌گویند وقتی وارد پنل کارگزاری‌ها می‌شوند و گزارش فروش را می‌بینند، جلوی برخی از سهم‌ها نوشته شده: سهام فروخته شده و پول آن در انتظار پرداخت است یا گزارش واریزی وجود دارد؛ اما سهامدار مدعی است که چنین پولی را دریافت نکرده است.

 

هشدار مهم به دارندگان سهام عدالت

امین بدیع صنایع با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار با راه‌اندازی صفحه‌ای اختصاصی در وب‌سایت این سازمان سعی در برطرف ساختن ابهامات خانواده بزرگ سهام‌داران عدالت داشته است، افزود: کسانی که مایل به کسب اطلاعات در این خصوص هستند می‌توانند به سایت سازمان بورس و اوراق بهادار به نشانی http://www.seo.ir مراجعه کنند و بر روی تصویری که در صفحه اصلی سایت قرار دارد، کلیک کرده و با مقررات، سؤالات پرتکرار و سایر مسائل این حوزه آشناتر شوند.

 

ارزش سهام عدالت یک میلیونی و 500 هزار تومانی در سامانه استعلام| امروز سه شنبه 8 مهر 99

 

وی ادامه داد: اخیرا افرادی با سو استفاده از زمینه به وجود آمده سعی در اغوای عموم داشته‌اند. به عنوان مثال، رباتی با سوء استفاده از عنوان سهام عدالت اقدام به جذب مخاطب می‌کند که این فعالیت تبلیغاتی، ارتباطی به سامانه‌های قانونی سهام عدالت ندارد و به دلیل عدم دریافت مجوز‌های لازم، غیرمجاز و دارای آثار سوء برای استفاده‌کنندگان است.

 

بدیع صنایع عنوان داشت: در این ربات که در شبکه اجتماعی تلگرام فعالیت می‌کند، به افراد وعده داده می‌شود تا در صورت اضافه‌شدن به کانال اعلامی و افزودن نفرات دیگر، مبلغی به آن‌ها پرداخت می‌شود که این شیوه معمولا برای جذب مخاطب با هدف دریافت اطلاعات محرمانه افراد نظیر اطلاعات بانکی آن‌ها انجام می‌شود و ممکن است هدفی برای حملات اینترنتی و کلاهبرداری باشد. از این رو، از عموم هموطنان تقاضا می‌کنیم استفاده از چنین شیوه‌هایی را به هیچ وجه پیگیری نکنند.

 

رییس اداره پیشگیری و ارتقای سلامت بازار سرمایه یادآور شد: شیوه‌های خرید و فروش سهام در بازار سرمایه مشخص است و کسانی که قصد فروش سهام عدالت خود را دارند، می‌توانند به سه طریق اقدام کنند که این روش‌ها شامل درخواست فروش از طریق کارگزاری‌ها، مراجعه حضوری به بانک و استفاده از درگاه‌های الکترونیکی بانک‌ها است.

 

ارزش سهام عدالت یک میلیونی و 500 هزار تومانی در سامانه استعلام| امروز سه شنبه 8 مهر 99

  جزئیات جدید از انتقال سهام عدالت فوت شدگان

محمد جواد فرهانیان، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: شورای عالی بورس و ستاد آزاد سازی سهام عدالت برای در نظر گرفتن صلاح مشمولین سهام عدالت و برای اینکه سهام ارزشمندشان با قیمت مناسبی به فروش برسد تصمیم گرفتند سفارش‌هایی که از طریق بانک‌ها یا کارگزاری‌ها به ثبت می‌رسد بعد از رسیدن به حد مورد نظر، به صورت بلوکی معامله شود.

 

وی خاطر نشان کرد: تا پنجم مهرماه، جمعاً ۱۱ هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان از سهام عدالت سهامدارانی که سفارش فروش خود را در بانک‌ها یا کارگزاری‌ها کرده‌اند به فروش رسیده است.

 

فرهانیان بیان داشت: همه سهامداران عدالت می‌توانند به سایت کارگزاری خود وارد شده و به شکل آنلاین سفارش خود را ثبت کنند این سفارش به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می‌شود تا صحت اعتبار سفارش دهنده و سقف سفارش گذاری چک شود. سپس شرکت سپرده گذاری این سفارش را به کارگزاری برمی‌گرداند و کارگزاری نیز سهام را در صف فروش قرار می‌دهد.

 

ارزش سهام عدالت یک میلیونی و 500 هزار تومانی در سامانه استعلام| امروز سه شنبه 8 مهر 99

 

فرهانیان گفت: به محض اینکه سهام شرکت به فروش برود ظرف ۴۸ ساعت بعد از فروش، پول به حساب کارگزاری واریز می‌شود و آن کارگزاری نیز وجه فروش را همان روز به حساب مشمولین واریز می‌کند.

 

وی با بیان اینکه همه سهامداران می‌توانند میزان فروش سهام عدالتشان را از سایت کارگزاری به شکل شفاف مشاهده کنند، گفت: سهامداران عدالت برای مشاهده تعداد سهام فروخته شده می‌توانند به سایت سهام‌عدالت مراجعه کرده و تعداد سهم‌ها را در نظر بگیرند. سپس، بعد از فروش سهام عدالت و واریز وجه مرتبط با آن، این سایت را برای بار دوم چک کنند. اختلاف سهام هر شرکت در این دو مراجعه سهام فروخته شده را مشخص می‌کند.

 

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا در روزی که بازار منفی است نیز سهام عدالت به فروش می‌رود، تصریح کرد: مشتری‌های بلوکی در بازار سرمایه هدف و کارکردشان با خرید و فروش کنندگان خرد متفاوت است بنابراین بازار مثبت یا منفی بر آنها تأثیری ندارد و در بازار منفی نیز سهام به فروش می‌رود.


انتقال سهام عدالت فوت شدگان به صورت مکانیزه انجام می‌شود

وی درباره سهام عدالت متوفیان نیز گفت: تعداد متوفیان مشمول سهام عدالت، بیش از ۲ میلیون نفر است که انتقال سهام تعداد بسیار ناچیزی از آنها توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام شده است. شرکت سپرده گذاری مرکزی به دلیل تعداد زیاد و پیچیدگی پیشینی انتقال سهام که به دلیل بحث انحصار وراثت و کارهایی که باید در قوه قضائیه اتفاق بیفتد وجود دارد تصمیم گرفت انتقال سهام را به صورت کاملاً مکانیزه انجام دهد.

 

ارزش سهام عدالت یک میلیونی و 500 هزار تومانی در سامانه استعلام| امروز سه شنبه 8 مهر 99


وراث، فعلاً گواهی انحصار وراثت را بگیرند و در سایت سجام ثبت نام کنند

وی ادامه داد: وراث باید قبل از هر کاری در ابتدا گواهی‌های انحصار وراثت را با مراجعه به قوه قضائیه دریافت کنند و در سایت سجام نیز ثبت نام کنند. انفورماتیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال تلاش برای ارتباط با انفورماتیک قوه قضائیه است تا عملیات انتقال برای وراث انجام شود.

 

فرهانیان خاطر نشان کرد: مالیات نقل و انتقال سهام عدالت نیز در شورای عالی بورس حل شد و قسمتی از این مسیر برای انتقال هموار شده است.


سهام عدالت بین وراث تقسیم می‌شود

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا انتقال سهام عدالت فقط به یکی از وراث می‌رسد یا به همه آنها، گفت: مالک جدید سهام عدالت متوفیان بر اساس دستوری است که قوه قضائیه در انحصار وراثت اعلام می‌کند. ممکن است بر اساس شرایطی، تمام سهام به یک نفر برسد همچنین ممکن است سهام عدالت به عنوان نمونه به ۵ نفر از وراث برسد که در این صورت سهام بین پنج نفر تقسیم خواهد شد و به همین دلیل پیچیدگی کار در شرکت سپرده‌گذاری بسیار زیاد است.

 

ارزش سهام عدالت یک میلیونی و 500 هزار تومانی در سامانه استعلام| امروز سه شنبه 8 مهر 99


انتخاب روش غیر مستقیم ازادسازی برای وراث سهام عدالت

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای این افراد آزادی انتخاب روش آزادسازی وجود دارد یا خیر، گفت: انتخاب روش مستقیم برای این عزیزان معنی ندارد چون سهام دولت تقسیم شده و دیگر روش مستقیمی وجود ندارد بنابراین علی القاعده برای مالکین جدید سهام عدالت متوفیان روش غیر مستقیم انتخاب می‌شود مگر اینکه ستاد آزادسازی سهام عدالت تصمیم دیگری بگیرد.

 

فرهانیان خاطر نشان کرد: با انتخاب روش غیر مستقیم این افراد ضرری نیز نخواهند کرد چرا که سهام شرکت‌های استانی به نمایندگی از ۳۶ شرکت استانی به مرور وارد بورس می‌شوند و افرادی که سهامدار غیر مستقیم سهام عدالت هستند برای فروش سهامشان دردسر افرادی که مستقیماً انتخاب کردند را ندارد و تنها با یک سهم سر و کار دارند.

 

آزادسازی سهام عدالت

در پایان معاملات روز جاری بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۳۰۸هزار تومان کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۵میلیون و ۱۶هزار تومان و ۲۸میلیون و ۲۷۳ هزار تومان رسید.

 

 

 

با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۹میلیون و ۹هزار تومان رسیده است.
در پایان معاملات روز  بورس تهران، ارزش سهام عدالت با کاهش یک میلیون و ۶۵۲ هزار تومانی به زیر ۱۵ میلیون تومان رسید.

 

ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت در روز جاری به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان و ۲۸ میلیون و ۸۵۱ هزار تومان رسید.با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۸ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان رسیده است.


منبع : راهبرد معاصر