تاریخ : 10:17 - 1399/07/14
کد خبر : 183852
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

آیا عوارض بویایی و چشایی کرونا ماندگار است؟

آیا عوارض بویایی و چشایی کرونا ماندگار است؟

یک متخصص گوش، گلو و بینی به بیان نکاتی در خصوص عوارض بویایی، چشایی و شنوایی بیماری کرونا پرداخت.

به گزارش کارگر آنلاین، پدرام برقعی در خصوص عوارض بویایی و چشایی ناشی از ابتلا به کرونا گفت: یکی از علائم شایع کرونا کاهش حس بویایی است چرا که جایگاه اصلی این ویروس داخل بینی، پشت بینی و قسمت بالایی حلق است و کووید۱۹ در این مناطق از بدن متمرکز است و از آنجا شروع به تکثیر و انتشار به سایر نقاط بدن می‌کند.

وی ادامه داد: قسمت فوقانی بینی که پیاز بویایی و گیرنده‌های حس بویایی در آنجا قرار دارد، به محل تمرکز ویروس کرونا نزدیک است و درگیری آن‌ها می‌تواند کاهش حس بویایی را به همراه داشته باشد.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه این درگیری می‌تواند به صورت تورم مخاط بروز پیدا کند و موجب شود که هوای کمتری در ناحیه پیاز بویایی جریان پیدا کند و با این مکانیسم سبب کاهش حس بویایی شود، بیان کرد: هنگامی که تورم مخاط کاهش پیدا کند و بیماری رو به بهبودی می‌رود، حس بویایی فرد نیز خوب می‌شود.

این متخصص گوش، گلو و بینی با بیان اینکه حس بویایی می‌تواند مستقیما به وسیله درگیری گیرنده‌های بویایی توسط ویروس کووید۱۹ از بین برود، افزود: این عارضه طولانی‌تر است و حتی ممکن است موجب شود بیمار برای همیشه حس بویایی و چشایی خود را از دست دهد.

وی در خصوص از بین رفتن حس چشایی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا توضیح داد: حس چشایی وابستگی مستقیمی به کرونا ندارد و گزارش‌هایی مبنی درگیری حس چشایی به دنبال ابتلا به کووید۱۹ وجود ندارد، اما حس بویایی و چشایی بسیار به هم وابسته هستند و حس کردن مزه غذا‌ها وابسته به بو است و برای مثال قرمه سبزی و قیمه از لحاظ مزه باهم هیچ تفاوتی ندارند و هر دو ترش و شور هستند این در حالی است که تفاوتشان در بوی آن‌ها است و این امر موجب می‌شود که ما طعم متفاوت این غذا‌ها را متوجه شویم و حس چشایی در بیماری کرونا اینگونه درگیر می‌شود.

برقعی با اشاره به اینکه از بین رفتن بویایی می‌تواند موقتی باشد و این امر در افراد مختلف، متفاوت است، اظهار کرد: در بسیاری از موارد کاهش و یا از بین رفتن بویایی با بهبود بیماری باز می‌گردد، ولی موارد نسبتا قابل توجهی هم دیده شده‌است که این حس بر اثر ابتلا به کرونا دچار اختلال شده و یا اینکه برای همیشه از بین رفته است.

این متخصص گوش، گلو و بینی در خصوص عوارض شنوایی بیماری کرونا متذکر شد: مواردی نه چندان زیاد گزارش شده است که افرادی بر اثر ابتلا به کرونا دچار کاهش شنوایی شده اند و در نتیجه اگر فردی دچار کاهش شنوایی به ویژه به صورت ناگهانی شود و این عارضه به همراه علائم دیگر این بیماری باشد، این امر می‌تواند از عوارض ابتلا به کووید۱۹ به حساب آید.


منبع : صراط نیوز