تاریخ : 06:15 - 1399/07/15
کد خبر : 186917
سرویس خبری : فرهنگی
 

راه نجات جهان، تمسک به قرآن است

راه نجات جهان، تمسک به قرآن است

مدیر حوزه های علمیه گفت: معتقدیم راه نجات جهان، تمسک به قرآن است و برای همین باید به زبان‌های مختلف ترجمه و برای نشر بهتر آن نیز مسابقات بزرگ تفسیری برگزار شود.

کارگر آنلاین | آیت الله اعرافی، عصر دوشنبه در مراسم تجلیل از برگزیدگان مسابقه تفسیر ویژه طلاب و خانواده‌های آنها که به همت معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه در سالن مرحوم آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه در قم برگزار شد، با تاکید بر قدرت کلام و سخن در تأثیرگذاری بر انسان‌ها گفت: این اعجاز کلام در موارد مختلف دیده شده چنانچه یک سخن توانسته جامعه و کشوری را علیه ظلم و ستم به حرکت در بیاورد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به سخنرانی‌های امام خمینی (ره) در آغاز نهضت انقلاب اسلامی گفت: نمونه از اعجاز سخن و کلام در ایران اتفاق افتاده و همگان دیده‌اند که چگونه روحانی فقیه و مجاهد با سخن و کلام خود، جامعه‌ای را متحول و پایه‌های انقلاب را در همین قم و حوزه پایه‌ریزی کرده است.
 
تولید آثار و متون فاخر و نو قرآنی
 
وی افزود: کلام حکیم اوج حکمت را نشان می‌دهد و قرآن اوج کلام است و به همین دلیل اعجاز است چراکه قرآن کلام حضرت حق است و از حکیم مطلق صادر شده و به همین دلیل بار معنایی آن بی نهایت است.
 
آیت الله اعرافی با اشاره به جایگاه قرآن در دانش حوزوی از جمله در فقه و علم اصول گفت: از جمله رسالت‌های مهم حوزه‌های علمیه این است که باید تفسیرهای جدید از قرآن را خلق و آفاق نوین را کشف و به دنیای امروز نشر دهد.
 
وی افزود: علامه طباطبایی در این عرصه به خوبی درخشید و توانست در تفسیر قرآن اثر فاخر و نابی را ارائه کند اما نباید این روش متوقف شود و باید روح قرآنی در همه رشته‌های حوزه دمیده شود.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر نقش نخبگان جوان و استعدادهای ممتاز در تولیدات نو در مسائل قرآنی گفت: معتقدیم راه نجات جهان، تمسک به قرآن است و برای همین باید به زبان‌های مختلف ترجمه و برای نشر بهتر آن نیز مسابقات بزرگ تفسیری برگزار شود.
 
آمادگی حوزه برای نقد و گفتگو درباره هر موضوعی
 
وی جسارت و توهین به هر فرد و اندیشه‌ای غیر قابل تحمل، باطل و پوچ بیان کرد و افزود: برخی سیاست مداران کج‌اندیش به بهانه آزادی این جسارت را مشروع دانسته‌اند در حالی که قرآن کتاب هدایتگر و نسخه نجات بخش بشر است و جسارت به قرآن جسارت به حقوق انسانی است، ولی در این میان افراد کج اندیشی هستند که چنین اقدام‌هایی انجام می‌دهند.
 
آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه از نقد و گفتگو درباره هر موضوع و مسئله‌ای استقبال می‌کند گفت: ما حتی در باب توحید آماده نقد و بررسی هستیم اما توهین و جسارت به سرمایه‌های اسلامی و بشری برای ما قبال قبول نیست.
 

 


منبع : تقریب