تاریخ : 08:34 - 1399/07/16
کد خبر : 190739
سرویس خبری : فرهنگی
 

کمک مومنانه به محرومان و کارتن‌خواب‌ها جایگزین موکب‌های اربعینی مساجد

کمک مومنانه به محرومان و کارتن‌خواب‌ها جایگزین موکب‌های اربعینی مساجد

عمده فعالیت مساجد در اربعین حسینی امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، معطوف به تهیه و توزیع بسته ‌های ارزاق و غذای گرم میان نیازمندان و کارتن‌خواب‌ها همسو با رزمایش مواسات و همدلی شده است.

به گزارش کارگر آنلاین، مساجد از مهم ترین مراکز در تشکیل حماسه پیاده روی بودند زیرا از یک سو، ضمن شرکت گسترده مسجدی ها در این مراسم، موکب های زیادی توسط مساجد در مسیر این پیاده روی برپا می شد و از سوی دیگر، مسجدی ها کمک های نقدی و غیرنقدی بسیاری را صرف تامین هزینه های این مراسم باشکوه می کردند.

 

اما امسال طبق نظر دولت عراق به دلیل شیوع ویروس کرونا، حضور زائران خارجی در پیاده روی اربعین حسینی در آن کشور ممنوع شد و همچنین طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری هر گونه تجمع و راهپیمایی به مناسبت اربعین، ممنوع است. به این صورت آن دسته از مساجدی که در سال های گذشته، موکب هایی در مسیر مراسم جاماندگان اربعین حسینی برپا می کردند نیز این توفیق را نخواهند داشت.

در گفت و گو با تنی چند از ائمه جماعات، جویای برنامه های آنان برای اربعین حسینی شده ایم که مشروح آن در ادامه می آید. البته ذکر این نکته لازم است که عمده فعالیت این خانه های خدا معطوف به تهیه و توزیع کمک های مومنانه و غذای گرم میان نیازمندان و کارتن خواب ها شده است.

 

حجت الاسلام «محمدرضا حاتم پوری» با بیان اینکه هر سال مراسم قرائت زیارت اربعین به صورت گسترده در صبح روز اربعین حسینی در مسجد حضرت علی بن الحسین (ع) (واقع در تهران، بزرگراه شهید محلاتی، بلوار ابوذر) برگزار می شد ولی امسال با وجود برنامه ریزی در این زمینه، به دلیل تعطیل شدن مساجد در پی شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری این برنامه معنوی را نداریم، اظهار کرد: اهالی این مسجد بسته های ارزاق را نیز به منظور توزیع میان نیازمندان تهیه کرده اند که فعلا به دلیل تعطیل بودن این خانه خدا، امکان انجام این کار نیز از ما سلب شده است.

 

حجت الاسلام «حسن نادربیگی» با بیان اینکه طی چند سال گذشته اهالی مسجد باب الجنه (واقع در خیابان مولوی، پایین تر از میدان قیام، کوچه پویان) با همکاری استادان و طلاب حوزه علمیه مکتب الصادق (ع) در برپایی موکب در مسیر پیاده روی اربعین مشارکت داشته اند و همه ساله کمک هایی به این منظور در این دو مرکز جمع آوری می شد، یادآور شد: امسال نیز کمک های بسیاری در این راستا جمع شد که آن بخشی را که از نظر شرعی، بلا اشکال باشد صرف تهیه بسته های ارزاق و بهداشتی خواهیم کرد که تعداد آن هنوز مشخص نشده است؛ البته در شب اربعین حسینی نیز 500 پرس غذای گرم میان کارتن خواب های منطقه مولوی در جنوب شهر تهران توزیع می شود.

 

حجت الاسلام «مرتضی قائنی» با بیان اینکه در طول سال صندوقی مخصوص جمع آوری کمک های مردمی برای مشارکت مسجد مهدیه (واقع در خیابان فدائیان اسلام، نبش خیابان مهدیه) اختصاص یافته است که امسال نیز کمک چند میلیونی برای این منظور در این مسجد جمع آوری شد، اظهار کرد: با توجه به بیانیه ستاد ملی مقابله با کرونا بخش مهمی از این کمک ها صرف تهیه بسته های ارزاق و بهداشتی و پخت هزار و 500 پرس غذای گرم به منظور توزیع میان نیازمندان و تعدادی از کارتن خواب های منطقه شوش می شود. البته بخشی را که از نظر شرعی صرفا باید برای مراسم اربعین هزینه شود ان

شاءالله برای اربعین حسینی سال 1400 ذخیره می شود.

 

حجت الاسلام «احمد حاجی زاده» نیز با بیان اینکه کمک های مردمی برای مراسم اربعین طی چند هفته اخیر در مسجد چهارده معصوم (ع) (واقع در تهران، خیابان سی متری نیروی هوایی) جمع آوری شد، گفت: این کمک ها صرف تهیه بسته های ارزاق برای خدمت رسانی به اقشار محروم جامعه می شود که احتمالا 40 بسته خواهد شد، البته بخشی از هزینه تهیه این بسته ها از سوی خیران تامین شد. پایگاه بسیج این مسجد نیز سخنرانی مذهبی و مداحی و سایر مطالب مرتبط با موضوع اربعین را از طریق شبکه های اجتماعی این خانه خدا منتشر می کند تا همراه مردم در برپایی سوگواری حسینی در منازل شان باشد.

 

حجت الاسلام «ضیاءالدین نجفی» نیز با اشاره به اهمیت فعالیت وسیع مسجدی ها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به ویژه برای قرائت همگانی زیارت اربعین، افزود: اهالی مسجد نبی اکرم (ص) در هشتمین نوبت از کمک مومنانه، 60 بسته ارزاق در ایام اربعین حسینی میان نیازمندان توزیع می کنند. ضمن اینکه بیش از 120 بسته بهداشتی و آب میوه در اختیار کادر درمانی و بیماران مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان فجر قرار می گیرد.

 

حجت الاسلام «علی تهرانی» نیز با اشاره به جمع آوری کمک های مردمی در طول سال در مسجد هدایت (واقع در تهران، خیابان جمهوری اسلامی، نرسیده به چهارراه مخبرالدوله) اضافه کرد: آن بخشی از این کمک ها را که از نظر شرعی می توانیم در محل دیگری مصرف کنیم، صرف تهیه بسته های ارزاق کردیم که همراه با کمک های مستمر اهالی این مسجد و خیران، بیش از 150 بسته ارزاق به مناسبت اربعین میان نیازمندان توزیع می شود.

 

ائمه جماعات برخی از مساجد  هیچ گونه برنامه ای به مناسبت اربعین نخواهند داشت و به دلیل کمبود منابع مالی و شرایط اقتصادی کشور و همچنین تعطیل بودن مسجد، امکان تهیه بسته ارزاق برای توزیع میان نیازمندان را در این مناسبت، ندارند.

 

 


منبع : شبستان