تاریخ : 09:10 - 1399/07/16
کد خبر : 190785
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

 روزتان را با این میوه‌ها برای صبحانه با نشاط شروع کنید

روزتان را با این میوه‌ها برای صبحانه با نشاط شروع کنید

میوه‌ها یکی از مفیدترین گروه‌های غذایی برای بدن هستند. در واقع به لطف ویتامین‌هایی که دارند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بروز بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آلرژی‌ها پیشگیری می‌کنند. علاوه براین مواد معدنی و فیبرهای موجود در این مواد غذایی نقش بسیار مهمی در بهبود سلامتی دارند.

به گزارش کارگر آنلاین، اگر جزو افرادی هستید که روزتان را بی انرژی و کسل شروع می‌کنید حالا وقت آن رسیده که یک واحد میوه به صبحانه‌تان اضافه کنید. باید بدانید برخی میوه‌ها به دلیل دارا بودن مواد مغذی بیشتر و فوایدشان برای سلامتی در اولویت هستند. بنابراین از فردا که صبحانه میل می‌کنید همراه با آماده کردن پنیر، کره، مربا یا هر چیز دیگری که برای صبحانه میل می‌کنید میوه‌تان را نیز سر سفره بیاورید. در این مطلب بهترین میوه‌ها برای این وعده غذایی مهم را عنوان می‌کنیم.

میوه‌ها منبع مواد مغذی
میوه‌ها یکی از مفیدترین گروه‌های غذایی برای بدن هستند. در واقع به لطف ویتامین‌هایی که دارند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بروز بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آلرژی‌ها پیشگیری می‌کنند. علاوه براین مواد معدنی و فیبرهای موجود در این مواد غذایی نقش بسیار مهمی در بهبود سلامتی دارند. به همین دلیل مصرف آن‌ها در وعده صبحانه و بدون شک در فواصل روز توصیه می‌شود. در واقع هر بار که از یک رژیم غذایی کامل و متنوع صحبت می‌کنیم منظورمان این است که میوه‌ها یک پای ثابت برنامه غذایی‌تان باشد.

کیوی
کیوی را مخزن فوق‌العاده ویتامین C بدانید. نتایج یک پژوهش علمی که در سال 2016 انجام شده نشان می‌دهد که انواع مختلف کیوی تا سه برابر ویتامین C بیشتری نسبت به مرکبات دیگر دارد. کیوی کالری اندکی دارد اما می‌تواند ترکیبات مغذی خوبی مانند فولات، پتاسیم، فیبر، ویتامین E و K را به بدنتان برساند. دقیق‌تر اینکه مصرف منظم این میوه تأثیر مثبتی روی بدنتان دارد که از جمله می‌توان به بهبود عملکرد دستگاه ایمنی، بهبود عملکرد معده و روده‌ها، حفاظت از مجاری تنفسی و پیشگیری از بروز عفونت‌ها اشاره کرد. کیوی به عنوان بمب ویتامین C بسیار برجسته و متمایز از میوه‌های دیگر است. بنابراین با مصرف آن به سادگی از ابتلا به بیماری‌ها مصون خواهید ماند.

موز
ما اسم موز را میوه خندان گذاشته‌ایم. همین میوه خندان منبع خوب پتاسیم است که نقش مهمی در انقباض عضلات دارد. بنابراین اگر دچار کرامپ و گرفتگی عضلانی می‌شوید و تصور می‌کنید عضلاتتان به درستی یاری‌تان نمی‌کنند در وعده صبحانه‌تان حتماً موز میل کنید. علاوه براین، نتایج پژوهشی که در Current Hypertension Reports به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که پتاسیم موجود در موز در تنظیم فشارخون مؤثر عمل کرده و آن را در سطح متناسب و ثابتی نگه می‌دارد. در نهایت اینکه این میوه حاوی میزان قابل توجهی ویتامین‌های A، C، B و B6 است. باید بدانید ویتامین B6 در متابولیسم چند ناقل عصبی مانند سروتونین و دوپامین نقش دارد. این هورمون‌ها در کنترل خلق و خوی نقش دارند و در نتیجه مصرف موز می‌تواند به شما احساس شادی و آرامش بیشتری بدهد. اگر تصور می‌کنید که این روزها کمی بی‌حوصله، عصبی یا مضطرب هستید در کنار صبحانه‌تان یک عدد موز میل کنید.

سیب
سیب به معنای واقعی میوه‌ای برای تمام فصول است. یکی از ویژگی‌های مهم آن عملکرد آنتی‌اکسیدانی است که به وجود فنول و فلاوونوئیدها مربوط می‌شود. سیب همچنین حاوی مواد معدنی مفیدی مانند فسفر، آهن، کلسیم و منیزیم است. پوست این میوه بهشتی حاوی میزان قابل توجهی فیبر پکتین است. این نوع فیبر برای کاهش میزان کلسترول خون مفید بوده و همچنین به عملکرد نرمال و خوب روده‌ها کمک زیادی می‌کند. باید گفت که سیب به دلیل دارا بودن فیبرها و آنتی‌اکسیدان‌ها یکی از بهترین میوه‌های مناسب برای صبحانه محسوب می‌شود. علاوه براین می‌توانید از این میوه در تهیه انواع غذاها و کیک‌ها و غیره نیز استفاده کنید.

نارنگی
نارنگی نیز مانند تمام مرکبات حاوی میزان زیادی ویتامین C است که به ترمیم کلاژن و بهبود وضعیت پوست کمک می‌کند. نارنگی همچنین حاوی فیبر، ویتامین‌های گروه B، زینک و منیزیم است که بهبود وضعیت سلامتی مفید و ضروری هستند. مصرف منظم نارنگی مشخصاً به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، ایجاد احساس سیری طولانی‌مدت و کاهش کلسترول بالا کمک زیادی می‌کند. علاوه براین شما می‌توانید با مصرف این میوه آبدار امیدوار باشید که سیستم ایمنی بدنتان قوی‌تر می‌شود.

بلوبری
شاید بلوبری به اندازه میوه‌های دیگر در دسترس همه نباشد اما بدانید که مصرف آن فواید زیادی برای بدن دارد. چون این میوه‌ها کوچک و مفید سرشار از فیبر، ویتامین C و ویتامین K هستند. علاوه براین بلوبری کم کالری است و اگر مراقب تناسب اندامتان هستید می‌توانید بدون نگرانی آن را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. این میوه خوش‌رنگ همچنین قدرت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد چون یکی از منابع مهم فلاوونوئیدها محسوب می‌شود. بلوبری همچنین از بروز آسیب‌ها به DNA جلوگیری می‌کند. متأسفانه چنین آسیب‌هایی یکی از عوامل اصلی پیری و ابتلا به سرطان محسوب می‌شوند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که مصرف منظم بلوبری باعث کاهش فشارخون بالا، کنترل شاخص گلیسمی خون، پیشگیری از بروز عفونت‌های دستگاه ادراری و پیشگیری از بیماری‌های مربوط به مغز می‌شود.

حرف آخر
ما در اینجا صرفاً چند میوه سالم و مفید را برای وعده صبحانه معرفی کردیم. بدون شک لیست می‌توان لیست بلندبالایی از میوه‌های خوب برای شروع یک روز پرانرژی تهیه کرد. علاوه بر این می‌توان گفت که همه میوه‌ها برای ساعات آغازین روز مفید هستند. مهم این است که میوه را در کنار منابع مغذی دیگری مانند پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها مصرف کنید تا روزتان را بسازند. توصیه می‌کنیم که برای وعده صبحانه حتماً از دانه‌ها، گردو، جوی دوسر، شیرهای گیاهی و دیگر مواد غذایی سالم استفاده کنید چون انرژی خوبی برای شروع یک روز خوب را در اختیارتان می‌گذارند.


منبع : تبیان