تاریخ : 09:36 - 1399/07/16
کد خبر : 190878
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

6 بیمارستان تهران بدون تخت خالی/ بازگشایی نقاهتگاه‌ها در دستور کار!

6 بیمارستان تهران بدون تخت خالی/ بازگشایی نقاهتگاه‌ها در دستور کار!

خبرنگاران همشهری دیروز به بیمارستان‌های مسیح دانشوری، فیروزگر، مفید، امام خمینی، شریعتی و لقمان رفتند گزارش آنها نشان می‌دهد بیماران بدحال کرونایی مراجعه می‌کنند اما تختی برای بستری شدن پیدا نمی‌شود

به گزارش کارگر آنلاین، اوضاع شیوع کرونا در کشور به هم ریخته است؛ درست مانند وضعیت بیمارستان‌ها که از ۲هفته پیش تمام تخت‌هایشان پر شده و دیگر جایی برای بیمار جدید ندارند. این یک هشدار نیست؛ واقعیتی است که در بیمارستان‌های کشور و به‌ویژه تهران دیده می‌شود. گزارش میدانی همشهری از ۶بیمارستان تهران، شرایط سخت و نگران‌کننده شیوع کرونا را در کشور روایت می‌کند. ظرفیت بخش‌های آی‌سی‌یو و عفونی بیمارستان‌ها تکمیل است، بیماران بدحال با شرایط تنفسی وخیم تنها درصورت تشخیص بخش تریاژ تنفسی بیمارستان‌ها پذیرش می‌شوند.

آنها باید ساعت‌ها در انتظار خالی شدن تخت‌ها منتظر بمانند. تخت هم اگر خالی شود، دستگاهی برای استفاده نیست. روز گذشته وزارت بهداشت خبر از ثبت رکورد جدیدی از کرونا داد؛ در یک روز ۴هزار و ۱۵۱بیمار جدید شناسایی شدند. ۲هزار و ۱۲۷بیمار هم‌اکنون بستری‌اند و حال ۴هزار و ۲۰۰بیمار وخیم گزارش شده است. براساس اعلام معاون کل این وزارتخانه، ۹۴۸بیمار در بخش‌آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها بستری‌اند و ۳۱۱نفر در اورژانس‌ها در انتظار تخت خالی نشسته‌اند. با بحرانی شدن وضعیت شیوع کرونا در تهران، معاون کل وزارت بهداشت خبر از اجباری شدن ماسک در تهران از روز شنبه می‌دهد.

 در انتظار تخت خالی در بیمارستان امام‌خمینی(ره)

۱۹بیمار در بخش اورژانس بیمارستان امام‌خمینی (ره) تهران روی تخت‌ها دراز کشیده‌اند؛ برخی با دستگاه و برخی بدون دستگاه. تعدادی از آنها در راهروها هستند و تعدادی پشت در شیشه‌ای منتظرند تا تختی خالی شود و بیمارشان که نیاز به دستگاه تنفسی دارد، بستری شود. مرضیه یکی از همان منتظران است. مادر مبتلا به کرونایش، مشکل تنفسی شدید پیدا کرده و در بخش پیش‌اورژانسی بیمارستان بستری است؛ نه از دستگاه خبری است و نه از تخت خالی. استیصال را می‌شود در نگاه او دید؛ زمانی‌که از حال وخیم مادرش می‌گوید. پرسنل اورژانس مراجعه‌کننده‌های جدید را به بخش تریاژ تنفسی در کنار در ورودی بیمارستان ارجاع می‌دهند.

آنجا وضعیت بیماران بررسی می‌شود و درصورت وخیم بودن حالشان به اورژانس منتقل می‌شوند. مقابل اورژانس سوله‌ای برپاست با نزدیک به ۱۲تخت خالی. آنجا محل نگهداری بیماران بسیار بدحال است؛ کسانی که به گفته مسئول تریاژ تنفسی در مرحله آخر بیماری قرار دارند. از این سوله صدای جیغ و فریادهای زنی بلند شده است. خسروصادق‌نیت، رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) به همشهری می‌گوید که‌ آی‌سی‌یوی بیمارستان پر شده، تعداد بیماران بدحال بالا رفته و تعداد جوانان مبتلا زیاد است و تعداد بیمارانی که به خدمات ویژه نیاز دارند، افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است.

او یکی از دلایل تکمیل ظرفیت بخش‌های مراقبت‌های ویژه را مراجعه بیماران غیرکرونایی به بیمارستان‌ها می‌داند. به گفته او، قبلا و در اوایل دوره شیوع کرونا، بیماران غیرکرونایی به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کردند، اما حالا هم این افراد مراجعه‌هایشان بالا رفته و هم اینکه بدحال‌تر شده‌اند و نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند. همین مسئله سبب شده تا فشار بیشتری به کادر درمان وارد شود. قبلا از تخت بخش‌های دیگر بیمارستان برای بیماران کرونا استفاده می‌شد، اما حالا دیگر این امکان هم وجود ندارد. پرسنل بیمارستان امام‌خمینی (ره) هم شرایط خوبی ندارند. به گفته رئیس این بیمارستان، هم‌اکنون ۲نفر از آنها در‌ آی‌سی‌یو بستری‌اند. خیلی‌های دیگر در خانه قرنطینه شده‌اند و بسیاری از پرسنل ۲تا ۳بار مبتلا به کرونا شده‌اند.

 وضعیت جنگی بیمارستان شریعتی

در بیمارستان شریعتی شرایط مشابهی حاکم است. آنجا هم تخت‌ها پر شده، اما پزشک بخش اورژانس می‌گوید اگر بیمار بسیار بدحال باشد، جایی برای بستری‌اش پیدا می‌کنند. مقابل بخش اورژانس افراد زیادی در انتظار نشسته‌اند. بیماران آنها شرایط خوبی ندارند، اما چاره‌ای ندارند جز اینکه منتظر باشند تا تختی خالی شود. مرتضی یکی از آنهاست. او می‌گوید توانایی پرداخت هزینه‌های درمان در بیمارستان خصوصی را ندارد و باید انتظار بکشد. داوود نوروزی، رئیس بخش اورژانس بیمارستان است.

او شرایط فعلی را درست مانند وضعیت دوران جنگ می‌داند و به همشهری می‌گوید بیمارستان به‌شدت شلوغ است و ظرفیت خالی برای بیماران ندارند و کمکی از دست آنها ساخته نیست: «۳‌آی‌سی‌یو و ۴بخش بیمارستان هر کدام با ۳۵تا ۳۶تخت، برای بیماران مبتلا به کرونا خالی شده بود و الان همه آنها پر شده است.»  به گفته او، هم‌اکنون بالای ۱۵۰بیمار در اورژانس و ‌آی‌سی‌یوی این بیمارستان بستری‌اند، بیش از ۵۰درصد کادر درمان مبتلا به کرونا شده‌اند و ۲نفر هم جانشان را از دست داده‌اند: «کادر درمان به‌شدت خسته‌اند و توانایی‌شان رو به تحلیل است. آنها مثل مجروحان جنگی‌اند. مردم باید رحم کنند. این نیروها جایگزینی ندارند.»

 نوروزی می‌گوید تعداد مراجعه‌ها از ۲۰شهریور بالا رفته و دیگر پایین نیامده است.به گفته او، بیشتر مراجعه‌کننده‌ها جوانند و به‌صورت خانوادگی مبتلا شده‌اند. او می‌گوید دستگاه‌ها و تجهیزات، دیگر جوابگوی میزان مراجعه نیست. گاهی پیش می‌آید دستگاهی به جای اینکه چندین ساعت برای بیماری استفاده شود، پس از یکی، دو ساعت برداشته می‌شود تا جان بیمار دیگری نجات پیدا کند. اگر این اقدامات انجام نشود، تعداد مرگ‌ها بالا می‌رود.

سن کودکان مبتلا کمتر شده و مراجعه آنها بالا رفته

خبرهای رسیده از بیمارستان کودکان مفید، وضعیت خوبی را روایت نمی‌کند. شهناز آرمین، رئیس بخش عفونی بیمارستان مفید به همشهری می‌گوید: تعداد کودکان مبتلا به کرونا به‌شدت بالا رفته. آنها حالا با بیمارانی مواجهند که چندین ارگان بدنشان مختل شده. به گفته آرمین، روز گذشته نوزاد ۶۶روزه‌ای‌ مبتلا به کرونا را در بیمارستان بستری کرده‌اند. تعداد مرگ‌ومیر کودکان سالم بدون بیماری زمینه‌ای هم افزایش یافته و یکی از مشکلات جدید بستری کودکان با سندروم التهابی ارگان‌های مختلف بدنشان به‌دلیل ابتلا به کروناست.
وضعیت کرونا در بیمارستانهای تهران,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,بهداشت

عملکرد کلیه، کبد و سایر ارگان‌های این کودکان بر اثر ابتلا به کرونا مختل شده است: «سن کودکان مبتلایی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند کاهش یافته. روز گذشته ۱۵بیمار کرونا مثبت در بخش بستری بودند و تعداد بیشتری در بخشی که مخصوص افراد مشکوک است در انتظار نتیجه آزمایش‌های بعدی نشسته‌اند. از ۲۰روز پیش روند افزایش مراجعه به این بیمارستان بالا رفت. ما از یک موج وارد موج بعدی می‌شویم. استراحتی نداریم.»

اوضاع بدتر می‌شود

اوضاع در بیمارستان لقمان هم خوب نیست. به گفته شروین شکوهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان، وضعیت «بسیار بد» است: «ما پیش‌بینی چنین وضعیتی را کرده بودیم. بازگشایی مدارس، سفرها، مراسم عزاداری و... نباید ما را شگفت‌زده کند. اوضاع اصلا خوب نیست. همه این هشدارها داده شده بود، تصمیم‌گیری‌ها بدون توجه به صحبت‌ها و هشدارهای ماست.» به گفته او، یک‌سوم پرسنل بیمارستان‌ها یا جانشان را از دست داده‌اند یا مبتلا به کرونا شده‌اند.

پرستاران و پزشکان خسته‌ و از نظر روانی به هم ریخته‌اند. نظام درمان در وضعیت آشفته‌ای به سر می‌برد. همه اینها در شرایطی است که آمار ابتلا روزبه‌روز بیشتر می‌شود: «در اورژانس بیمارستان لقمان چندین نفر در انتظار بستری‌اند. گاهی بیماران را روی زمین می‌خوابانیم. بیشتر خانوادگی مراجعه می‌کنند. در این شرایط به مبتلایان می‌گوییم قرنطینه شوید، اما مقاومت می‌کنند؛ این در حالی است که میزان انتقال ویروس بسیار بیشتر از قبل شده است.» او می‌گوید با سرد شدن هوا شرایط از این هم پیچیده‌تر می‌شود و لازم است دولت برای چند هفته همه‌جا را تعطیل کند تا وضعیت کمی آرام شود. از همه اینها گذشته دستگاه‌ها دیگر جوابگو نیست؛ دستگاهی مثل ونتیلاتور و دستگاه‌های دیگر، در حال فرسوده شدن هستند. جایگزینی هم ندارند؛ چراکه پولی وجود ندارد. براساس اعلام او، هم‌اکنون بیش از ۵۰نفر در بخش کرونای این بیمارستان بستری‌اند و ۱۶نفر در اورژانس هستند. تمام این بیماران بدحالند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران: سفر نروید، در عزاداری جمعی شرکت نکنید

شرایط تهران به‌خصوص شهر تهران بسیار بحرانی و نگران‌کننده است روزهای بسیار تلخ کرونایی را شهروندان تهرانی و تیم بهداشتی درمانی، این روزها تجربه می‌کنند. از شهروندان تهرانی ۲درخواست دارم.

اول: از سفرهای غیرضروری اجتناب کنید؛ باتوجه به اینکه این هفته و طی هفته‌های آینده ما چند تعطیلی تجمیعی خواهیم داشت و نقش سفر در گسترش و توسعه کرونا بسیار نگران‌کننده است و بین سفرهای غیرضروری در ماه‌های گذشته و ابتلای شهروندان تهرانی نسبت مستقیم وجود داشته است؛ بنابراین درخواست ما این است که حتما از سفرهای غیرضروری در آخر هفته اجتناب کنید.

دوم: از عزاداران عزیز سالار شهیدان درخواست می‌کنم به‌دلیل بحرانی بودن شرایط فعلی، کلیه تجمعات مربوط به مراسم اربعین حسینی را امسال به شکل متفاوت و در منازل و بدون شکل‌گیری تجمعات و مراسم‌ جمعی برگزار کنند.

*زهرا جعفرزاده

افزایش ۹ برابری قدرت سرایت کرونا؛ تخت‌های بیمارستان‌ها پر شده‌اند / سفر نروید

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا استان تهران با اشاره به عوارض سفر رفتن مردم در شرایط فعلی بیماری کرونا و تعطیلات پیش رو، گفت: قدرت سرایت ویروس بین ۳ تا ۹ برابر افزایش یافته است، اگر مردم به سفر روند و مبتلا شوند، دیگر تخت خالی برای درمان‌شان نخواهیم داشت.
وضعیت کرونا در بیمارستانهای تهران,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,بهداشت

دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تعطیلات پیش رو، گفت: توصیه می‌کنم آنهایی که قصد سفر دارند آمار دو روز اخیر مبتلایان و جانباختگان کرونا را مرور کنند تا متوجه شوند در هر دو مورد ابتلا و فوتی رکورد زده‌ایم.

ناچار به بازگشایی نقاهتگاه‌ها می‌شویم، اگر...

وی گفت: تصور می‌کنم اگر عده‌ای بروند سفر و برگردند، دیگر تخت خالی برای مداوایشان نخواهیم داشت و بعید نیست که مجبور به بازگشایی نقاهتگاه‌ها شویم.

۱۰۵ بیمارستان تهران درگیر کرونا/تخت‌های بیمارستانی پر شده‌اند

وی با تاکید بر اینکه اغلب بیمارستان‌ها تخت خالی برای بستری بیمار مبتلا به کرونا ندارند، اظهار کرد: ۱۰۵ بیمارستان در تهران بیمار کووید۱۹ بستری می‌کنند و این در حالی است که وضعیت سایر نقاط کشور از تهران هم بدتر است. طی روزهای اخیر یکی از مسئولین از استان مازندران با من تماس گرفت و التماس و تمنا می‌کرد هنگام صحبت با رسانه‌ها از مردم خواهش کنیم به شمال نروند. از سوی دیگر امیدوار هستیم محدودیت‌هایی در ورود خودروها به استان‌های شمالی اعمال شود تا کسانی هم که به توصیه‌ها گوش نمی‌کنند، نتوانند به سفر بروند.

کرونا در تهران فراتر از قرمز

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره‌ وضعیت کووید۱۹ در استان تهران، تصریح کرد: وضعیت در استان تهران از حالت قرمز هم فراتر رفته است و تصور هم نمی‌کنم محدودیت‌هایی که اعمال شده است بتواند تاثیر قابل توجهی در کاهش موارد ابتلا و قطع زنجیره انتقال ویروس داشته باشد.

وی اجباری شدن زدن ماسک از شنبه در پایتخت را عملی بسیار موثر خواند و ادامه داد: اگر مردم رعایت کنند، سفر نروند، فاصله‌گذاری احتماعی را رعایت کنند و...موارد بیماری می‌تواند کاهش یابد اما این موضوع باید مورد توجه ویژه مردم و مسئولین به صورت همزمان باشد.

جهش کروموزومی کرونا و افزایش قدرت سرایت ویروس

مردانی با اشاره به جهش کروموزومی در ویروس کرونا، گفت: این جهش انتقال ویروس از فرد بیمار به سایرین را تسهیل کرده است؛ به طوری که میران انتقال ویروس از یک فرد به فرد دیگر بین ۳ تا ۹ برابر افزایش یافته است. معمولا دیگر بیماران تک نفره مراجعه نمی‌کنند و در یک خانواده ۳ یا ۴ مبتلا داریم.


منبع : سر پوش