تاریخ : 13:21 - 1399/07/16
کد خبر : 192143
سرویس خبری : فرهنگی
 

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی رئیس دانشگاه شد

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی رئیس دانشگاه شد

در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید دانشگاه مذاهب اسلامی سید محمد حسینی به عنوان رئیس جدید این دانشگاه معرفی شد.

کارگر آنلاین |  جلسه معارفه رئیس جدید دانشگاه مذاهب اسلامی با حضور و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، محسن مسچی معاون امور ایران مجمع تقریب، دکتر سید محمد حسینی رئیس جدید دانشگاه مذاهب، مولوی اسحاق مدنی عضو شورای عالی مجمع تقریب و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی صبح امروز در سالن  شهید ماموستا شیخ الاسلام دانشگاه مذاهب اسلامی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

 در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری طی سخنانی اظهار داشت: مهم ترین نعمتی که خداوند متعال به بشرعطا کرده کرامت است، کرامتی که شرف و بزرگی انسان در آن نهفته است و در برخی از تفاسیر از آن تعبیر به عقل انسانی شده است.

وی افزود: قوه عقل در دو حوزه نظری و عملی به وجود آمده است، در حوزه نظری انسان با عقلش می‌تواند حق و باطل را کشف کند و در حوزه عملی حسن و قبح رفتارها را کشف نماید و  بدی‌ها و خوبی ها را مجزا کند و راه و روش زندگی خود را در حیاتی که خداوند در اختیارش گذاشته است،  پیش ببرد.

حجت السلام و المسلمین شهریاری تصریح کرد: از لوازم قوه عقل که کرامت انسان به آن بستگی دارد علم و دانش است که خداوند به انسان عطا کرده، چون انسان عاقل است به دنبال دانش می رود و علم و معرفت خود را از جهان گسترده تر می کند تا بتواند جهان را با همه امکاناتی که دارد به خدمت خود در بیاورد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اذعان داشت: این که ما میتوانیم به راحتی از اشیاء وتمام مخلوقات زمین استفاده کنیم، قوه عاقله بشر است؛ البته باید گفت که همواره بین عالمان و اندیشمندان در خصوص ویژگی های منحصر به فرد انسان اختلاف نظر است که مشخصا ویژگی منحصر به فرد انسان نسبت به سایر مخلوقات چیست؟ 

وی ادامه داد: طبق تفسیر، در اینجا مسئله کرامت مطرح میشود، یعنی انسان است که میتواند در جهان تصرف کند و  نیازمندی های خود را به وجه احسن تأمین کند و همه این‌ ها به دلیل قوه عاقله او است.

حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین شهریاری با بیان اینکه انسان هم ویژگی نفسانی دارد، هم ویژگی جسمانی، گفت: کرامت یکی ویژگی های نفسانی انسان به حساب می آید و البته که این ویژگی اختصاص به مسلمانان و غیر مسلمانان ندارد و همه بشر این ویژگی را دارند.

وی با اشاره به مسئله عدالت که اصلی ترین معیار انسان بودن است، اظهار داشت: عدالت به معنای ظلم نکردن و نپذیرفتن ظلم است، اگر انسان به صورت تنهایی در دنیا زندگی می‌کرد هیچگاه ظلم و عدل معنا پیدا نمی‌کرد، این ظلم و عدل زمانی معنا پیدا میکند که انسان در ارتباط و تعامل با دیگران باشد؛ بنابراین دومین اصلی که بنیاد جامعه بشری را تشکیل می‌دهد عدالت است و اگر زمانی کسی بخواهد انسان را تعریف کند باید این دو ویژگی را در نظر بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری تصریح کرد:ما امروز در دنیا شاهد هستیم که کرامت و عدالت انسان توسط قدرت‌های استکباری جهانی در حال مخدوش شدن است، یعنی سردمداران آمریکا و صهیونیست برایشان هیچ اهمیتی ندارد  که عده ای در یمن کشته میشوند  و یک عده ای دیگر از گرسنگی در آفریقا رنج می‌برند، تنها چیزی که این قدرت استکباری آن را دنبال می‌کند منافع شخصی خودش است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود:اکنون مسلمانان در این فضا موظف هستند که عدالت را رعایت و کرامت انسانی را حفظ کنند و هم به یکدیگر نیکی کنند، مسئله ای که لیبرال دموکراسی غربی اصلا به این موضوع توجهی ندارد، در واقع آنها بر این باورند که ما به حاکم نیاز نداریم، حاکمی نیازشان است که بتواند بر سود اقتصادیشان بیافزاید، دقیقا این فرضیه در مقابل ما قرار دارد که معتقد به حکومت الهی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری ادامه داد: تکلیف اساسی ما مسلمانان این است که در مقابل استکبار جهانی که ظلم پیشه کرده و کرامت انسانی را زیر پا نهاده است مقاومت کنیم، اگر بتوانیم این فضا را ایجاد کنیم حقیقتا وظیفه خودمان را به درستی انجام داده ایم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: ما باید وظیفه مان در دانشگاه مذاهب اسلامی را  بدانیم و آن این است که نگاه جهانی و بین المللی داشته باشیم، کل جهان را یکپارچه ببنیم و بدانیم که ما در کجا قرار داریم اگر کسی بتواند شرایط زمانه خودش را درک کند نواقص و مشکلات به  او حمله نخواهد کرد.

وی در همین خصوص ادامه داد:اگر می‌خواهیم دشمن به ما حمله نکند، باید شرایط زمانی را بسنجیم، امروز شرایط زمانی این را می‌طلبد که ما در دانشگاه باید به تربیت نیروهای مقاوم مقابل استکبار بپردازیم یعنی نیروهایی را تربیت کنیم که مقابل ظلم و زور بیاستند و داعیه دار مستضعفین باشند، که اگر این عمل به حقیقت بپیوندد جزو اصحاب رسول الله (ص) هستیم و در مقابل اگر نتوانستیم یک چنین نیرویی را تربیت کنیم باید بدانیم که کاستی هایی را در این مسیر داشته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری افزود: خواهش من از عزیزان دانشگاه مذاهب اسلامی به خصوص جناب آقای دکتر سید محمد حسینی رئیس دانشگاه این است که تمرکز اصلی دانشگاه مذاهب اسلامی بر تربیت چنین دانشجویان مقاومی باشد؛ این مسئله بسیار مهم است که بدانیم  دشمن از همین موضوع بسیار واهمه دارد؛ اگر وظیفه ما فقط  در دانشگاه این باشد که فقط چند احکام و درس را یاد بگیریم درست است که بر دانش اثر گذاشته ایم اما بر جهان چه؟

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اذعان داشت: باید گفت عالمی که فعالیت‌ هایش تاثیر گذار نباشد مفید نیست؛ ما باید عالمانی را در این دنیا تربیت کنیم که برای کرامت انسانی و عدالت حاضر باشند جان دهند، مال خود را در این راه انفاق کنند وحاضر باشند همه هستی خود را همانند امام حسین (ع) فدا کنند تا کرامت الهی باقی بماند، اگر بتوانیم چنین عالم برجسته ای را تربیت کنیم آن زمان است که در این راه موفق شده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری ضمن ابراز امیداوری از اینکه در دوره جدید نیروها تمام وقتشان مصروف کار شود، گفت: مدیران این دانشگاه به تعبیر مقام معظم رهبری باید در این مسیر مدیریت جهادی داشته باشند و همه زندگی خود را وقف این کار کنند.

وی ادامه داد: باید گفت دانشگاه مذاهب اسلامی توفیقات بسیار خوبی را تاکنون کسب کرده و موفق شده است فضای این دانشگاه را از یک نهاد موسساتی کوچک و بسته تبدیل به چنین سازمان نظام یافته ای کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری افزود: امیدواریم تربیت یافتگان دانشگاه مذاهب اسلامی از رشد حسابی به رشد هندسی برسند؛ یعنی هرکدام از تربیت یافتگان به یک محور برای تربیت جمع کثیر یک شبکه تبدیل شود؛ ما باید در اینجا شبکه سازی کنیم، شبکه ای از دانشمندان اصول و تفکر اسلامی باید در این دانشگاه تربیت شوند و بتوانیم جهان را تکان دهیم و این مسئله مگر به تربیت نیروی منابع انسانی میسر نمی‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: اگر امروز ما به دنبال تقریب، وحدت و تقابل با استکبار هستیم باید نیروهای آن را در دانشگاه مذاهب اسلامی تربیت کنیم؛ در دوره هایی فارغ التحصیلان دانشگاه به زبان عربی مسلط بودند؛ در حال حاضر ما باید ارزیابی کنیم که آیا در این بازه قرار داریم یا خیر؟ اگر هستیم باید شاکر باشیم اما اگر در این مقطع قرار نداریم باید تلاش و کوشش کنیم تا به این آرمان برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در ادامه ضمن تقدیر وتشکر از خدمات جناب آقای دکتر محمد حسین مختاری که مدیریت سابق دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: از جناب آقای دکترحسینی تشکر می‌کنیم که قبول زحمت کردند و این سمت را پذیرفتند؛ باید گفت با توجه به عملکرد گذشته ایشان، انتخاب وی به عنوان ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی یک انتخاب معنوی بوده است. 

وی افزود: در سابقه درخشان جناب آقای دکتر حسینی درحوزه های مختلف کاریشان جز خیر، برکت، صداقت، همت و کار جهادی چیز دیگری را ندیده ایم؛ امیدواریم ایشان که دانشگاه مذاهب اسلامی را تبدیل به نهادی برجسته کنند که اگر این مهم تحقق یابد خروجی های حاصله برای نظام جمهوری اسلامی، و توسعه تقریب مذاهب اثر بخش خواهد بود و و در آینده کسانی که به این دانشگاه نگاه می کنند اثر عمیق بین المللی را شاهد هستند.

حجت الاسلام والمسملین شهریاری خاطر نشان کرد: خواهش بعدی من از رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، همان توصیه مقام معظم رهبری به من بوده است و آن این بود که اول نوسازی را در پیش بگیرید برخی از رویه ها باید نو شود، نو شدن به معنای آن است که ساختار و تشکیلات به سمتی رود که اهداف مجمع تقریب را دنبال کند.

وی در پایان گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی قرار نیست که دانشگاهی همانند سایر دانشگاه ها باشد، در این دانشگاه باید اهداف مجمع تقریب مذاهب اسلامی دنبال شود و آن اهدافی که مقام معظم رهبری در تاسیس مجمع در نظر داشته اند پیگیری و به حقیقت بپیوند؛ باید از ظرفیت جوانان فرهیخته در این دانشگاه  استفاده شود، جوانان باید فضا پیدا کنند تجربه به دست بیاورند و بزرگان اجازه دهند که این جوانان مرتکب اشتباه شوند و به آنان راه درست نشان داده شود.

در ادامه این نشست سید محمد حسینی رئیس جدید دانشگاه مذاهب اسلامی ضمن تشکر از دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و جناب آقای مختاری ریاست سابق دانشگاه مذاهب اسلامی  به تلاشهای بزرگان عرصه تقریب همچون آیت الله بروجردی، آیت الله واعظ زاده خراسانی، آیت الله تسخیری و ... اشاره کرد و برای درگذشتگان این عرصه طلب آمرزش و مغرفت کرد.

حسینی خاطر نشان کرد: نباید زمان را از دست دهیم، بلکه باید کلیه تلاشهای خود را به کار گیریم تا این دانشگاه بتواند در سطح جهانی به رتبه های بالای علمی دست یابد که البته کار آسانی نیست اما نباید در این زمینه تردید کرد،همه باید دست به دست هم دهیم تا به این مهم دست یابیم، امیدوارم دستگاههای مربوطه نیز در این زمینه ما را یاری رسانند.

وی ادامه داد: جهان اسلام عامل خیر و برکت فراوانی است و می توان از تجربیات یکایک افراد آن استفاده کرد تا برنامه های متنوعی در حوزه های اداری، مالی و علمی در دانشگاه داشته باشیم و فصل جدیدی را آغاز کنیم.

رئیس جدید دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه با تسلیت به مناسبت ایام اربعین حسینی گفت: فضایی که در اربعین وجود دارد، نمایش قدرت، مودت و دوستی بین همه پیروان مذاهب اسلامی است و باید به نحو احسن از این فضا بهره برد.


منبع : مهر