تاریخ : 14:51 - 1399/07/16
کد خبر : 192515
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

خواص و مضرات دارچین

خواص و مضرات دارچین

دارچین به عنوان یک ادویه خوشبو در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای خواص درمانی زیادی است.

به گزارش کارگر آنلاین، یکی از ادویه‌های خوشبو که به عنوان یک داروی گیاهی در آشپزی استفاده می‌شود دارچین نام دارد. اکثر درخت‌های دارچین در هندوستان و چین یافت می‌شود. این گیاه همیشه سبز است.
دارچین دارای پوستی قهوه ای، گل‌های مرتب و سفید مایل به زرد و گلبرگ‌های دو لپه‌ای جداگانه بوده و یک درختچه کوچک با ارتفاعی حدود ۵ تا ۷ متر است که به دلیل بوی خوب و مطبوع آن از تمامی قسمت‌های درختش استفاده می‌شود.
این گیاه در ماه‌های بین بهمن تا فروردین کشت می‌شود. در قرون وسطی نیز از این ادویه به عنوان دارویی برای درمان سرفه، ورم مفاصل و گلو درد استفاده می‌شد. دارچین در هر کشوری با یک عنوان مختلفی نامیده شده است. به عنوان مثال در کشور هندوستان با نام لالجین و در اندونزی به اسم چوب شیرین و یا کایو مانیس شناخته می‌شود.
انواع دارچین۱- دارچین اصل که سیلانی نامیده می‌شود دارای پوست داخلی نرم و لطیفی است.
۲- آروماتیکوم یک نوع دارچین چینی با پوستی سخت و همچنین تند‌تر از باقی ادویه‌هاست.
۳- بورمانی نوعی دارچین اندونزی است.
۴- لوریروری که این دارچین مختص کشور ویتنام است.
بر اساس نظر متخصصان استفاده از ۲ تا ۴ گرم پودر دارچین در طول روز توصیه می‌شود. استفاده بیش از حد دارچین می‌تواند موجب ایجاد و بروز مسمومیت در فرد شود.
خواص دارچین
خواص دارچین را بشناسیدضد آلزایمر: وجود سیمانیک الدهید و اپی‌کاتچین در دارچین موجب جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و سلامت مغز می‌شود.
خواص آرایشی: به علت رنگ زیبای دارچین از آن به عنوان رنگ مو استفاده می‌شود.
کاهش وزن: استفاده از ترکیب عسل و دارچین موجب کم اشتهایی نسبت به کربوهیدرات و در نتیجه کاهش وزن می‌شود. توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌های خاص برای استفاده از این مخلوط با پزشک معالج خود مشورت کنند.جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع دو
بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف دارچین موجب جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع دو می‌شود. دارچین خواص ضد ویروسی و درمان کننده بیماری نقص ایمنی اکتسابی دارد. اگر به فکر سلامتی و تندرستی خود هستید از مصرف این ادویه خوشمزه غافل نمانید.
عوارض دارچین که باید بدانیدمشکلات قلبی: مصرف دارچین موجب افزایش ضربان قلب می‌شود در نتیجه افراد مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی از خوردن آن به شدت اجتناب کنند.
حرارت بدن: استفاده از دارچین مانند موادی از قبیل الکل، فلفل، گل کلم، قهوه، لابستر، زنجبیل، سیر، برنج، پیاز و کدو موجب افزایش حرارت بدن می‌شود. به علت سردی هوا در زمستان استفاده از آن با خطرات کمتری همراه است. بر اساس توصیه متخصصان افراد یائسه از مصرف دارچین پرهیز کنند.
آسیب کبد: کاسیا که همان دارچین معمولی است حاوی کومارین فراوانی است. طبق تحقیقات انجام شده استفاده از دارچین کاسیا به علت وجود کومارین موجی سمی شدن کبد و آسیب رساندن به آن می‌شود.
آلرژی: افراد دارای آلرژی و حساسیت نسبت به دارچین از مصرف آن به شدت اجتناب کنند. از جمله علائم افراد مبتلا به آلرژی نسبت به دارچین می‌توان به آبریزش بینی، چشمان مرطوب، درد معده، تشکیل و ایجاد جوش در صورت و دست‌ها اشاره کرد.رقیق سازی خون: یکی از خاصیت‌های دارچین کاسیا خاصیت رقیق کنندگی و عدم لخته شدن خون است به همین دلیل افرادی که از دارو‌های رقیق کنندگی خون استفاده می‌کنند از مصرف آن خودداری کنند.
مضر برای زنان باردار: دارچین موجب ایجاد درد زایمان زودهنگام و باز شدن دریچه رحم می‌شود؛ بنابراین بانوان باردار از خوردن این ادویه خودداری کنند. علاوه بر تمامی فواید دارچین استفاده مداوم و بیش از حد آن نیز موجب بروز انواع مشکلات و بیماری‌ها می‌شود.

 


منبع : سلامت نیوز