تاریخ : 11:18 - 1399/07/19
کد خبر : 200021
سرویس خبری : فرهنگی
 

کتاب «فقه، سیاست و حکومت» اثر علی دارابی رونمایی شد

کتاب «فقه، سیاست و حکومت» اثر علی دارابی رونمایی شد

کتاب «فقه، سیاست و حکومت« نوشته علی دارابی و مسعود مطلبی دفاع مقدس رونمایی شد.

کارگر آنلاین |  کتاب فقه، سیاست و حکومت نوشته علی دارابی و مسعود مطلبی که به همت نشر جهاد دانشگاهی، منتشر شده بود، پیش از ظهر امروز نوزدهم مهرماه در تالار هویزه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رونمایی شد.

پاسخ به شبهات و پرسش‌ها در زمینه «ولایت فقیه» در کتاب فقه، سیاست و حکومت

در ابتدای مراسم آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امام جمعه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای عالی حوزه های علمیه به مناسب رونمایی این کتاب پیام تصویری را ارائه کرد.

او در این پیام تصویری ضمن تشکر از  عنوان کرد: در جامعه امروز ما که متأسفانه کتابخوانی آن جایگاه بایسته خودش را از دست داده و مردم ما بخاطر مشغله های فراوان، کمتر از کتاب سراغ می گیرند، خود این برنامه های رونمایی می تواند گام و مشوقی برای کسانی باشد که علاقمند به کتاب و کتابخوانی هستند.

وی افزود: این کتاب به یکی از موضوعات کلیدی و اساسی که پایه و اساس نظام اسلامی ما بر آن استوار است، طراحی و برنامه ریزی شده است.

وی بیان کرد: این کتاب تا کنون به دلیل استقبال بسیار در مجامع حوزوی و دانشگاهی، دوبار چاپ شد که این امر نشان دهنده موفقیت نویسنده وهمکارش است. آنها توانستند مسأله مورد نیاز جامعه را به گونه ای تبیین و روشنگری کنند که مخاطب را جذب کنند. 

وی خاطرنشان کرد: این کتاب در هفت فصل و  5 زمینه پیوست تنظیم شده که شامل کلیات و مفاهیم فقه، تاریخچه فقه و اجتهاد شیعی، مکتب‌ها و مدرسه‌های فقهی، چیستی و چرایی فقه سیاسی و فقه حکومتی و نظریه ولایت فقیه اشاره کرد.

وی افزود: این کتاب عهده دار تبیین مدارس و مکتب های فقهی بوده و به خوبی مکتب های فقهی را تبیین کرده است. این کتاب را به همه مخاطبان پیشنهاد می کنم و مخاطب این کتاب دانشگاهیان است. به هرحال در این کتاب تاریخچه فقه و مکتب های فقهی اشاره شده و از جامعیت خاصی برخوردار است. 

وی بیان کرد: دیگر ویژگی کتاب «فقه، سیاست و حکومت» پاسخ به شبهات و پرسش‌ها در زمینه «ولایت فقیه»، به عنوان یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های این روزگار برای نسل جوان از جمله فصول اصلی کتاب است. در نتیجه نویسندگان به سوالات مهمی، چون «انتخاب یا انتصاب، ولی فقیه، زمان‌دار و مدت‌دار بودن دوره رهبری، حق و نحوه اعتراض و انتقاد به رهبری»  به شیوه‌ای مستدل پرداخته و پاسخی تأمل برانگیز داده‌اند.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی های کتاب این است که چهل سال حاکمیت نظام اسلامی را بر مبنای ولایت فقیه در بعد نظری و عملی مطرح کرده و به جهات مختلف پرداخته است. این امر تنها یک بحث تئوری نبوده و در میدان عمل ورود کرده است و به آثار و برکات نقش ولایت فقیه در چهاردهه انقلاب پرداخته و به پرسش های مختلف مطرح شده پاسخ داده است.

وی بیان کرد: توصیه من این است که این کتاب مورد توجه قرار بگیرد و به این جلسه رونمایی معطوف نشود. بازار نشر و کتاب از رونقی که مورد انتظار بوده برخوردار نیست اما این چنین کتاب هایی لازم است که منتشر و ترویج شود.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم در پرتو ولایت فقیه است که ما هرسال انتخابات داریم. از روز پیروزی انقلاب اسلامی در مقایسه با کشورهای همسایه که مورد حمایت ابرقدرت ها هستند، انتخابات مردمی انجام شده و مردم سالاری دینی در همین عصر حاکمیت ولایت فقیه مطرح است؛ بنابراین در مجامع روشنفکری و دانشگاهی این بحث ها باید مطرح شود و برکات بحث ولایت فقیه مورد توجه قرار بگیرد.

علی دارابی عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما و محقق در حوزه ارتباطات و انقلاب اسلامی ایران است. وی علاوه بر مسئولیت های مختلف در سازمان صداسیما، بیش از 20 عنوان کتاب را تا کنون تألیف کرده است که می توان به آینده پژوهی انقلاب اسلامی، درآمدی بر جامعه شناسی ارتباطات، فرهنگ و رسانه، جریان شناسی سیاسی در ایران، جریان شناسی انتخاب یازدهم، رفتار انتخاباتی در ایران، شبکه های ماهواره ای و شبهات انتخاباتی، زیتون سرخ(حزب الله لبنان الگوی مقاومت)، سیاستمداران اهل فیضیه، انتخاب هشتم، 25 گفتار پیرامون انقلاب اسلامی، کارگزاران سازندگی از فراز تا فرود اشاره کرد.

 


منبع : فارس