تاریخ : 13:49 - 1399/07/19
کد خبر : 200771
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

قیمت دلار پایین می آید +دلیل

قیمت دلار پایین می آید +دلیل

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی اعلام کرد: با پیشی‌ گرفتن بایدن از ترامپ در انتخابات پیش‌روی آمریکا، به نظر می‌رسد قیمت دلار روند کاهشی به خود بگیرد چراکه طبق گفته‌های بایدن مبنی بر اینکه به برجام برمی‌گردد و باید انتظار کاهش نرخ دلار را داشته باشیم.

کارگر آنلاین | سیدکمال سیدعلی درباره افزایش قیمت ارز در صرافی‌های دولتی و تحریم مجدد سیستم بانکی کشور و نام 18 بانک ایرانی در این لسیت تحریم‌ها، اظهار داشت: تعدادی از بانک‌ها مورد تحریم قرار گرفتند، هرچند که هیچ اتفاق جدیدی در مباحث دلاری یا سیستم بانکی رخ نداده چراکه بانک‌های بزرگ خارجی به دلیل عدم پیوستن کشورمان به fatf با بانک‌های ایرانی کار نمی‌کردند و نمی‌کنند، یعنی روابط کارگزاری خود را با قطع کرده بودند اما تعدادی از بانک‌ها کوچک که سهام‌دار امریکایی هم نداشتند در برخی از کشورها هنوز روابط مالی با بانک‌های کشورمان دارند.
 
وی ادامه داد: موضوع مشخص این است که اثر تحریم‌های جدید بانکی را در افزایش قیمت امروز دلار می‌بینیم و اینگونه آثار خود را نشان می‌دهد وگرنه روند نرخ ارز باید رو به کاهش باشد.
 
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی تاکید کرد: با پیشی‌ گرفتن بایدن از ترامپ در انتخابات پیش‌روی آمریکا، به نظر می‌رسد قیمت دلار روند کاهشی به خود بگیرد چراکه طبق گفته‌های بایدن مبنی بر اینکه به برجام برمی‌گردد و باید انتظار کاهش نرخ دلار را داشته باشیم.
 
سیدعلی با بیان اینکه تحریم مجدد 18 بانک‌ ایرانی جنبه روانی دارد، گفت: جنبه تبلیغاتی این تحریم‌ها بر جنبه اجرایی آن ارحج است و با بیان این تحریم‌ها صرفا به دنبال افزایش فشار سیاسی هستند.
 
وی ادامه داد: هر تصمیم که امکان آن را داشته که ایران تحت فشار قرار بگیرد را ترامپ انجام داده است و اعلام این خبرها نشان از آن دارد که نتیجه مورد نظر از اعمال تحریم‌ها از جمله تغییر رفتار ایران یا تغییر رژیم حاصل نشده و این آخرین حربه‌های ترامپ علیه ایران است.
 
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی افزود: البته باید توجه داشت که شرایط داخلی کشورمان مناسب نیست و باید تصمیماتی گرفته شود که فعالیت‌های بین‌المللی را به اجرا برساند که منتهی به آزاد شدن منابع خارجی باشد. همچنین باید جاذبه سایر بازارها را نسبت به بازار ارز افزایش دهیم.
 
سیدعلی با اشاره به ارایه تسهیلات برای بازگرداندن ارز صادراتی اظهار داشت: تا زمانی که قیمت ارز رو به بالا باشد، افراد ارز صادراتی را دیرتر برمی‌گردانند اما اگر احساس کنند که نرخ ارز روند کاهشی خواهد داشت آن را سریع‌تر برمی‌گردانند. برای اینکه درآمد بیشتری کسب کنند ارز را در قیمت بالا عرضه می‌کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه در این شرایط دولت و نظام فشار زیادی را تحمل می‌کنند و باید منتظر نتیجه انتخابات آمریکا پس از 23 روز آینده بمانیم، گفت: با فرض اینکه ترامپ برنده انتخابات باشد شرایط کشور در 4 سال آینده بهتر از امروز خواهد بود.
 
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه معتقدم که حتما نرخ ارز 30 درصد از قیمت امروز آن کمتر خواهد شد، ادامه داد: اگر بتوانیم با دنیا تجارت داشته باشیم روزانه 2 الی 2.5 میلیون بشکه نفت می ‌فروشیم و با احتساب صادرات غیرنفتی، فرآورده‌های نفتی و نفت خام، صادرات قاچاق بیش از 90 میلیارد تومان درآمد ارزی خواهیم داشت.
 
سیدعلی افزود: در حال حاضر شرایط سیاسی کشور به گونه‌ای است که برای بانک مرکزی به راحتی این امکان وجود ندارد که پاسخگوی نیاز ارزی کشور باشد و اگر منابع ما در خارج از کشور در کشورهای کره، عراق، ژاپن، و … آزاد شود به طور قطع شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود.
 
منبع: ایلنا