تاریخ : 00:00 - 1399/07/21
کد خبر : 206327
سرویس خبری : فرهنگی
 

ماجرای تأثیرات خاص سربازان عراقی از امام خمینی(ره)

ماجرای تأثیرات خاص سربازان عراقی از امام خمینی(ره)

مستند «ابوطه» درباره تاثیر انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام خمینی(ره) در ۸ سال دفاع‌مقدس پشت خاکریزهای دشمن است که قرار است یکشنبه‌ها از شبکه مستند سیما به نمایش درآید.

کارگر آنلاین | مستند «ابوطه» درباره تاثیر انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام خمینی(ره) در ۸ سال دفاع‌مقدس پشت خاکریزهای دشمن است که قرار است یکشنبه‌ها از شبکه مستند سیما به نمایش درآید.

 

حسن قهرمانی، کارگردان مستند «ابوطه» درباره سوژه این فیلم مستند گفت: «این مستند 5 قسمتی درباره تاثیر انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی(ره) در ۸ سال دفاع‌مقدس پشت خاکریزهای دشمن است. جالب است بدانید زمانی که عراق با کشورمان وارد جنگ شد، عراقی‌ها خودشان درگیری‌هایی با حزب بعث داشتند که در نوع خود بسیار قابل تامل است. به عبارت دیگر، بسیاری از مردم عراق در جنگ با ایران، رژیم بعث را همراهی نمی‌کردند و مخالف جنگ با ایران بودند، چرا که به امام خمینی ارادت داشتند. مستند «ابوطه» به بررسی تاثیر رهبری امام خمینی در بین سربازان عراقی و در پشت خاکریزهای دشمن می‌پردازد. فیلم را با این فرضیه شروع می‌کنیم که آیا انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی(ره) تاثیری بر مردم عراق داشته است یا خیر، سپس با شخصیتی به نام ابوطه آشنا می‌شویم؛ او از فرماندهان جنگ روانی علیه عراق بوده و به همین دلیل با بسیاری از عراقی‌هایی که اسیر می‌شدند، ارتباط نزدیک داشته است. از آنجا که ابوطه در کمپ اسرا حضور داشته و یکی از بازجویان بوده است، با بسیاری از افسران ارشد عراقی صحبت کرده و از حرف‌های‌شان باخبر است. او حالا پس از سال‌ها وارد خاک عراق شده و به دنبال کسانی می‌رود که روزگاری از آنان بازجویی کرده است. پس از اینکه ابوطه این افسران سابق ارتش عراق را پیدا می‌کند، با آنان وارد گفت‌وگو شده و در لابه‌لای این صحبت‌ها به همان فرضیه اصلی که تاثیر امام خمینی(ره) بر عراقی‌ها بوده است، پاسخ می‌دهیم. این افراد با توجه به چیزهایی که در جنگ دیده و شنیده بودند، به ابعاد جدیدی از این فرضیه می‌پردازند». او درباره مشاهداتی که این افسران داشته‌اند، گفت: «برای مثال با کسی به نام ابوذوالفقار آشنا می‌شویم که هنگام تصویربرداری این فیلم مستند، مشاور وزیر جنگ عراق است. جالب است بدانید وقتی وارد خانه‌اش شدیم عکسی را در منزل او دیدیم که رهبر انقلاب، امام خمینی و امام موسی صدر در کنار هم بودند. او کسی است که در زمان جنگ یک تیپ زرهی را تسلیم ایران کرد. وقتی از خاطرات خودش برای‌مان تعریف می‌کرد، می‌گفت پدرش او را تهدید کرده که اگر در برابر سربازان امام خمینی بایستی عاقت می‌کنم. او تعریف می‌کرد پدرش به ۲ کس اعتقاد ویژه داشت؛ یکی امام خمینی و دیگری امام موسی کاظم علیه‌السلام. نکته قابل توجه صحبت‌های او این بود که می‌گفت بسیاری از مردم عراق حاضر به همراهی با صدام در جنگ با ایران نشدند و ما مطمئن بودیم با این شرایط، صدام نمی‌تواند کاری علیه ایران انجام دهد». این مستند یکشنبه‌ها ساعت 22:30 پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت 10:30 خواهد بود.


منبع : روزنامه وطن‌امروز