تاریخ : 08:17 - 1399/07/21
کد خبر : 206670
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

سکه در قله تاریخی / آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز 21 مهر 99

سکه در قله تاریخی / آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز 21 مهر 99

قیمت‌های کنونی دلار و اونس جهانی از نرخ سکه حمایت نمی‌کند. بنابراین امکان دارد قیمت با یک اشاره که می‌تواند یک رویداد سیاسی باشد بترکد.

به گزارش کارگر آنلاین، قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد دیروز یکشنبه ۲۰ مهر با 28,400 تومان افزایش، یک میلیون و 448 هزار و 900 تومان معامله شد.

در همین مورد دنیای اقتصاد نوشت: در معاملات هفته گذشته، قیمت جهانی طلا حدود ۲ درصد جهش کرد تا شاخص‌ها دومین هفته پیاپی سود خود را ثبت کنند. قیمت اونس طلا روز جمعه در بازار جهانی با 93/ 1 درصد افزایش به 1930 دلار و 40 سنت رسید. قیمت طلا در پایان معاملات آتی روز جمعه برای تحویل در ماه دسامبر نیز با 64/ 1 درصد رشد به 1926 دلار و 20 سنت رسید.

تحلیلگران بازار طلا که شمارش معکوس برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را آغاز کرده‌اند، می‌گویند اوضاع معاملات در هفته جاری تحت‌تاثیر تصویب یا عدم‌تصویب اقدامات محرک مالی پیش از انتخابات قرار خواهد گرفت. برنامه هر دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا بین 5 تا 6/ 5 تریلیون دلار در یک دهه آینده هزینه دارد که از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد. با این حال پیروزی بایدن باعث خواهد شد احتمالا قیمت طلا افزایش بیشتری پیدا کند.

لمس ۱۶ میلیون در بازار سکه

دیروز در بازار معاملات فردایی قیمت سکه تا آستانه مرز ۱۶ میلیون تومانی رشد کرد. با این حال، با کاهش قیمت دلار، سکه نیز از مرز یاد شده عقب‌نشینی کرد و در حوالی ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار گرفت. این قیمت هم چنان ۴۰۰ هزار تومان بیشتر از روز شنبه بود. در بازار معاملات خرد، برای سکه حتی ارقام بالاتری نیز به ثبت رسید، به‌طوری‌که کمتر معامله‌گری حاضر بود سکه خود را زیر مرز ۱۶ میلیون تومانی به فروش برساند.

گروهی از فعالان عنوان می‌کردند، حتی سکه نقدی بالاتر از ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم در بازار معامله شده است.

قیمت‌های کنونی دلار و اونس جهانی از نرخ سکه حمایت نمی‌کند. بنابراین امکان دارد قیمت با یک اشاره که می‌تواند یک رویداد سیاسی یا خبری علیه وضعیت کنونی بازار باشد بترکد. از دید این تحلیلگران بازار ارز و سکه از حالت عادی خارج شده‌اند و در زمانی که شرایط بازار طبیعی نیست، احتمال افزایش حباب بیشتر می‌شود.

محاسبات نشان می‌دهد درحال‌حاضر حباب قیمت سکه به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. رشد حبابی به معنای افزایش ارتفاع یک هواپیما با سوخت بسیار کم است. اما پرسش این است که این هواپیما باز هم امکان افزایش ارتفاع دارد؟ برخی تحلیلگران بازار سکه پاسخ مثبت می‌دهند.

به گفته این گروه قیمت سکه بدون پشتوانه بنیادی باز هم می‌تواند به روند افزایشی خود ادامه دهد و قیمت‌های بالاتری را تجربه کند. اما مساله اینجاست که تمام معامله‌گران می‌دانند، روزی بازار باید از شرایط حبابی خارج شود. این موضوع موجب می‌شود که همزمان با افزایش شدید قیمت‌ها، هراس از ریزش هم در دل معامله‌گران جاری باشد. آنها همزمان با خرید، آماده خروج از بازار در وقت مقتضی هم هستند. زیرا در بازار حبابی هر آن باید آماده سقوط قیمت بود.

 


منبع : تجارت نیوز