تاریخ : 12:43 - 1399/07/21
کد خبر : 208054
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

با بالا رفتن سن، بدن نیاز به آب بیشتری دارد

با بالا رفتن سن، بدن نیاز به آب بیشتری دارد

محققان می‌گویند: «با افزایش سن، افراد باید آب بیشتری بنوشند تا تغییرات و تنظیم دمای بدن به خوبی انجام شود». کم آبی بدن می‌تواند باعث بیماری از جمله درد عضلانی، خستگی و گرمازدگی شود.

به گزارش کارگر آنلابن، محققان از بزرگسالان مسن ‌می‌خواهند که حتی زمانی که تشنه نیستند آب بنوشند و نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه و قهوه را محدود کنند؛ زیرا باعث کم آبی بدن می‌شود.

۱. با بالا رفتن سن، باید آب بیشتری بنوشید

این توصیه یک مطالعه جدید است که در مجله فیزیولوژی منتشر شده است. محققان دانشگاه اتاوا اشاره می‌کنند که هیدراتاسیون (وجود آب در بدن) به تنظیم دمای بدن و مبارزه با عوامل بیگانه در بدن کمک می‌کند. کم آبی بدن موجب افزایش دمای بدن در بزرگسالان مسن‌ می‌شود . در افراد جوان‌تر موجب مفید واقع نشدن حرکات ورزشی می‌شود. اما این بدان معناست که وقتی افراد مسن‌تر ورزش می‌کنند، بدن آن ها میزان تعرق را تنظیم نمی‌کند تا از کم آبی بیش از حد جلوگیری کند. این نتیجه، فشار بیشتر بر روی قلب را به همراه دارد. این اثر بر مردان مسن‌تر بیشتر از زنان است. دکتر اسکات ای قیصر، متخصص سالمندان در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا مونیکا، به هلث‌لاین گفت: «این یک مطالعه جالب است، چرا که بینش‌های جدیدی را در مورد تغییرات اساسی مربوط به سن فیزیولوژی ما ارائه می‌دهد.» در حالی که تغییرات در تنظیم گرمای بدن، عرق کردن، هیدراتاسیون و تشنگی که در ارتباط مستقیم با سن است، عمیقاً بر تغییرات خاص مکانیسم‌های بدنی اثر دارد». ما هنوز در حال یادگیری چنین چیزهای اساسی در مورد نحوه تغییر بدن‌مان با سن هستیم. محققان گفتند که کاهش حساسیت در افراد مسن‌تر به بالا رفتن اسمولیته خون (غلظت نمک) می‌تواند اثر بی پرده کم آبی بدن را بر کاهش شنوایی و تنظیم دمای بدن در بزرگسالان مسن‌تر در طول ورزش و در گرما توضیح دهد.

۲. چرا دمای بدن اهمیت دارد

محققان دریافتند که در مقابل بزرگسالان جوان، تنظیم دمای بدن در افراد مسن‌تر تحت تأثیر افزایش نمک در خون قرار ندارد. عدم تنظیم دمای بدن به افزایش خطر گرمازدگی، فرسودگی بر سلول‌ها بر اثر گرما، سکته مغزی و مشکلات نامطلوب قلبی منجر می‌شود. دکتر نودار جاناس، مدیر پزشکی مرکز توانبخشی و پرستاری آپر ایست ساید، در نیویورک به هلث‌لاین گفت: «وقتی صحبت از سالمندان می‌شود، چند چیز وجود دارد که باید به یاد داشته باشیم. مرکز تشنگی ما (که در هیپوتالاموس واقع شده است) به عنوان عضو فعال در سن بالا نیست؛ بنابراین مغز همیشه سیگنال نیاز بدن به نوشیدن آب را نمی‌دهد. ما باید تلاش بیشتری بکنیم تا افراد مسن مقادیر مناسبی مایعات مصرف کنند، چه تشنه باشند و چه نباشند». اگر فرد مسن کم آب شود، یکی از اولین اندام‌هایی که آسیب می‌بینند کلیه‌ها هستند که این موضوع می‌تواند باعث نارسایی حاد کلیه شود. کم آبی، عدم تعادل الکترولیتی ایجاد می‌کند که می‌تواند کشنده نیز باشد.


 


منبع : سلامت نیوز