تاریخ : 23:10 - 1399/07/21
کد خبر : 210044
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

پیش‌بینی بلندمدت وضعیت دلار

پیش‌بینی بلندمدت وضعیت دلار

بهاءالدین حسینی‌هاشمی تزریق روزانه ۵۰ میلیون دلاری به بازار ارز را مسکنی برای بازار ارز می‌داند که تا انتخابات آمریکا ادامه خواهد یافت. او معتقد است اکنون برخی چشم به انتخابات دارند و عملا هیچ سیاستی بلندمدتی را به کار نمی‌گیرند تا زمانی که نتیجه انتخابات آمریکا اعلام شود.

کارگر آنلاین |  این روزها که دلار نوسان قابل توجهی را تجربه می‌کند بازارساز تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با هر ابزاری که در دست دارد، از وعده تزریق روزانه 50 میلیون دلار به بازار گرفته تا افزایش سقف خرید صرافی‌ها و اخبار مثبت از ارزهای بلوکه‌ شده ایران کمی گرانی‌های این روزهای بازار ارز را مهار کند.
 
بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس امور بانکی درباره افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر به تجارت‌نیوز می‌گوید: رسیدن دلار به قیمت فعلی خیلی تعجبی ندارد و چند دلیل روشن دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل جو روانی ناشی از اخبار تحریم‌ها است. البته این تحریم‌ها تازه نیستند و تاثیر زیادی در عمل نخواهند داشت. در داخل هم جناح‌ها با هم چندان سازگاری ندارند و گاه تحیلی‌های بدبینانه ارائه می‌دهند.
 
به اعتقاد او، اخیرا اتفاق اقتصادی تازه‌ای نیفتاده است و این قیمت‌ها حاصل جنگ روانی در انتخابات آمریکا است. چرا که کاندیداها برای تبلیغات داخلی خود در حال تلاش هستند و موج آن به کشور ما می‌رسد.
 
البته حسینی ‌هاشمی تاکید می‌کند که همه گرانی دلار نیز به جو روانی باز نمی‌گردد و ما دست‌مایه افزایش قیمت دلار را داشته و داریم.
 
او می‌گوید: اگرچه صادرات نفتی ما ظاهرا بهتر شده اما صادرات غیرنفتی ما هم مثل همیشه است و مولفه‌های اقتصادی مهم تغییری نداشته‌اند که یکباره قیمت‌ها افزایش پیدا کند و بازار بهم بریزد. اما چند نرخی بودن ارز به بازار فشار می‌آورد. از سویی هم تقاضای کاذب در بازار زیاد است. کسری بودجه، افزایش پایه پولی و تورم به خودی خود چاشنی این ماجرا شده است.
 
آن طور که این کارشناس می‌گوید ما اکنون در دورانی خاصی به سر می‌بریم که ارائه تحلیل در آن آسان نیست. اکنون همه سیاستگذاران چشم به انتخابات دارند و عملا هیچ سیاستی را به کار نمی‌گیرند و منتظر هستند تا ببیند بعد از اعلام نتیجه چه سیاست بلندمدتی را می‌توانند به کار بگیرند.
 
ارزپاشی تا انتخابات؟
روز یکشنبه با افزایش نوسانات در بازار، بانک مرکزی سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی را به ۵۰۰ هزار دلار افزایش داد و همچنین اعلام کرد که روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار به صورت اسکناس عرضه خواهد کرد.
 
حسینی ‌هاشمی معتقد است که این عمل در واقع به کار گرفتن یک سیاست کوتاه‌مدت است و با توجه به این که تقریبا مصرف روزانه ما نیز همین اندازه است، اگر بتواند تزریق ادامه‌دار داشته باشد، اثرگذار خواهد بود.
 
البته او هشدار درباره ادامه این سیاست هشدار می‌دهد و باور دارد که بانک‌مرکزی از نظر اسکناس با محدودیت مواجه است و هیچ‌جای دنیا به این شکل اسکناس توزیع نمی‌شود.
 
این کارشناس می‌افزاید: الان هرکاری دولت می‌کند موقتی و به صورت مسکن است. چون تزریق ارز وقتی بازار به صورتی است که هر چه تزریق شود جذب می‌شود و فقط خزانه را خالی می‌کند و منطقی نیست. این سیاستی کوتاه‌مدت است تا انتخابات و بعد از آن قطعا سیاست‌های بلندمدت‌تری خواهد داشت.
 
تاثیر موقت ارزهای بلوکه شده
در کنار این سیاست جدید هفته گذشته هم رئیس جمهور و سخنگوی دولت خبر دادند که دلارهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی به زودی آزاد می‌شود. رییس کل بانک مرکزی هم پیرو دیدار روز دوشنبه‌‌اش با مقامات عراقی خبر داده که بانک مرکزی و بانک تجارت عراق بر سر آزاد کردن منابع مالی کشورمان به توافق رسیده است.
 
اما آزادسازی ارزهای بلوکه شده چه مقدار می‌تواند در مهار گرانی ارز موفق عمل کند؟
 
حسینی‌هاشمی پاسخ می‌دهد: آزاد شدن ارزهای بلوکه ما تاثیری موقتی و کوتاه مدت دارد. اما ادامه پیدا کردن آرامش در بازار بستگی به این دارد که ورود ارز در میان‌مدت هم ادامه یابد که آن هم در گرو این است که تحریم‌ها فروکش کند تا بتوانیم و نفت و کالاهای دیگر صادر کنیم و مهم‌تر از آن بتوانیم گردش نقدینگی داشته باشیم.
 
او ادامه می‌دهد: اکنون بخشی از تورم که روی ارز هم اثر گذاشته ناشی از سختی در واردات است. کمیابی کالا پیش آمده و مشکل فقط کمبود ارز نیست. محدودیت‌های بین‌المللی موجب افزایش قیمت کالای داخلی شده تورم هم می‌تواند ارز را بالا ببرد.
 
ارز ارزان می‌شود؟
با این همه آیا امیدی به کاهش قیمت دلار تا پایان امسال وجود دارد؟
 
آنطور که حسینی‌هاشمی در پاسخ به این سوال می‌گوید مولفه‌های اقتصادی می‌گوید کاهش قیمت ارز بسیار مشکل است. اگرچه ممکن است دلار از 30 هزار تومان کمتر شود اما این که برسد به مقدار 10 هزار تا 15 هزار تومانی که مردم انتظارش را دارند، دور از ذهن است.
 
او تاکید می‌کند: با توجه به حجم نقدینگی بالا و کاهش نرخ سود بانکی به کمتر از تورم بعید است بازارها به ویژه بازار ارز و طلا شاهد کاهش چشمگیر قیمت باشند.

منبع : تجارت نیوز