تاریخ : 12:58 - 1399/07/22
کد خبر : 211848
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

لزوم ارائه یارانه برای لبنیات

لزوم ارائه یارانه برای لبنیات

زهرا عبدالهی گفت: مصرف لبنیات در کشور بسیار پایین است. و با افزایش قیمت شیر و لبنیات طبیعتا اقشار آسیب پذیر قدرت خرید نخواهند داشت و لازم است برای اقشار آسیب پذیر و دهک های پایین یارانه برای مصرف این گروه غذایی در نظر گرفته شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز جهانی غذا امروز به شکل مجازی برگزار شد. 

برطرف شدن بیش از  20 درصد مشکلات تغذیه مناطق روستایی

عبدالهی در این نشست گفت: تغذیه کودک یک شاخص بین المللی است. کشورها میزان سوء تغذیه را بر اساس تغذیه کودکان بررسی می کنند. در مناطق روستا 20 تا 30 درصد سوء تغذیه برطرف شده است. امروزه مسئله ما چاقی و اضافه وزن است.

او افزود: در شرایط کرونا به دلیل افزایش مصرف تنقلات و بی تحرکی شاهد چاقی در بین کودکان هستیم. 

لزوم کاهش ضایعات غذایی

عبدالهی درباره امنیت غذایی در کشور تصریح کرد: باید میزان ضایعات غذایی کاهش یابد و این مقوله به مصرف کننده بستگی دارد، زیرا دور ریز غذا در خانه فراوان است. 

این مقام مسئول تاکید کرد: کمتر از 5 درصد ناامنی غذایی در کشور وجود دارد. در مناطق کم برخوردار تا 10درصد بیشتر است.

افرادی که کبود ویتامین دارند دچار سوء تغذیه هستند

او ادامه داد: ناامنی غذایی به دو شکل گرسنگی و سوء تغذیه بررسی می شود. برای مثال در ایران گرسنگی همچون کشورهای افریقایی را نداریم البته سو هاضمه ناشی از بد خوری را در بین مردم شاهد هستیم. هم افرادی که بیش از حد خوراکی مصرف می کنند و افرادی که کمبود ویتامین دارند نیز دچار سوء تغذیه هستند.

ارائه یارانه برای لبنیات

او درباره روند مصرف لبنیات در کشور گفت: سرانه مصرف لبنیات در کشور بسیار پایین است. این مقوله فرهنگی است و مردم ما تمایلی به مصرف شیر ندارند. از سوی دیگر وقتی قیمت شیر و لبنیات افزایش می یابد، طبیعتا اقشار آسیب پذیر قدرت خرید نخواهند داشت و لازم است برای اقشار آسیب پذیر و دهک های پایین یارانه برای مصرف لبنیات در نظر گرفته شود. البته این مقوله برای زنان بادار و کودکان دچار مشکلات تغذیه ای و افرادی که تحت پوشش کمیته امداد باید در نظر گرفته شود.

مصرف نوشابه در کشور بیشتر از مصرف لبنیات است

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در حال حاضر برای روغن  و قند و  شکر  یارانه لحاظ می شود. در پی این هستیم که بخشی از یارانه را به پروتئین  و لبنیات اختصاص دهیم. از سوی دیگر مقوله فرهنگی در مصرف شیر نیز صدق می کند، چون در بین افراد مرفه جامعه هم آنقدر که نوشانه مصرف می شود به مصرف شیر بها داده نمی شود. این مقوله فرهنگی است. باید به مقوله فرهنگی نیز در این باره توجه شود.


منبع : برنا