تاریخ : 17:12 - 1399/07/22
کد خبر : 213019
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

ارزش دارا سوم امروز سه شنبه 22 مهر 99

ارزش دارا سوم امروز سه شنبه 22 مهر 99

در پایان معاملات امروز ارزش دارا سوم امروز سه شنبه 22 مهر 99 مشخص شد و آنالیزها توسط کارشناسان نشان میدهد که احتمال ضرر خریداران پالایشی یکم بالا است.

کارگر آنلاین |  جدول زیر نوسانات سهام شرکتهای بورس را که در دارا سوم حضور دارند نشان می دهد.

 

نام شرکت سهامی

ارزش هر سهم امروز

(ریال)

میزان تغییرات نسبت به روز قبل بانک ملت (وبملت) 6,140 2.69% بانک صادرات ایران (وبصادر) 4,490 2.39% بانک تجارت (وتجارت) 3,440 1.43%

 

 

جزئیات صندوق دارا سوم چیست ؟

پس از استقبال خوبی که از صندوق های دولتی دارا یکم و دارا دوم توسط سرمایه گذاران در بازار بورس صورت گرفت بار دیگر دولت اقدام به ارائه سومین ETF خود به نام ( ارزش دارا سوم )  نموده است ، هدف از عرضه این صندوق رونق بورس و تشویق مردم به مشارکت حداکثری در این بازار می باشد .

 

سومین صندوق etf سرمایه گذاری دولت با عنوان صندوق سرمایه گذاری دارا سوم است که متشکل از باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات می باشد .

 

عباس معمارنژاد، درپاسخ به  اینکه آیا قرار است باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت ، تجارت و صادرات در قالب ارزش “دارا سوم”به مردم عرضه و وارد بازار سرمایه  شود، گفت: بله همین طور است. باقیمانده سهام دولت در این بانک‌ها در قالب صندوق دارا سوم ارائه می‌شود و  اکنون این طرح در مرحله اخذ مصوبه دولت است که بعد از مصوبه دولت چگونگی ارائه این سهام مشخص می‌شود.

 

دارا سوم چه زمانی عرضه خواهد شد؟

“دارا سوم” آخرین صندوق ETF دولتی است که پس از دارا دوم تأمین می شود. حال باید ببینیم که پذیره نویسی آن مورد استقبال قرار می گیرد یا خیر؟

 

ارزش دارا سوم امروز سه شنبه 22 مهر 99

 

علی رغم مخالفت بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بازار بورس که اکنون زمان مناسبی برای چنین پیشنهادهایی در بازارسرمایه تازه احیا شده نیست ، دولت مصمم بود که صندوق ETF دولتی را ارائه دهد. البته ناگفته نماند که سخنان ضد و نقیض وزیر نفت و اقتصاد زبانه‌های آتش بر این تصمیم اشتباه افزود.

 

سومین صندوق ETF دولتی ( دارا سوم)

دارا سوم شامل صنایع فلزی و خودرویی است و متشکل از سهام فولاد مبارکه ، صنایع مس ، سایپا و ایران خودرو است.

معاون خصوصی سازی زمان عرضه دارا سوم را در سه ماه سوم سال یعنی آذر ماه اعلام کرد.

 

در پایان پاییز سال جاری در دستور کار دولت خواهد بود. مطمئناً ، داشتن اولین بازده و اصلاح اول می تواند تأثیر قابل توجهی در میزان استقبال عمومی از آخرین صندوق ETF دولتی در ماههای آخر دولت داشته باشد.

 

با توجه به سقوط های اخیر بازار بورس و ترس و بی اعتمادی در بین سهامداران ، به ویژه تازه واردان. برای بازار سرمایه و همچنین رقم بالای صندوق بعدی ، با توجه به شرکت های موجود در آن ، به نظر می رسد که دولت برای جلب افراد بیشتر برای مشارکت در صندوق دارا سوم فولادی خودرویی ، باید تخفیف های بیشتری در نظر بگیرد ، گرچه این صندوق فعلی به وضعیت بازار و قیمت سهامی که صندوق “دارا سوم” را تشکیل می دهند نیز بستگی خواهد داشت.

 

هدف دولت از صندوق ETF خودرو چه بود ؟

با آزادسازی سهام دو خودروساز بزرگ کشور از وثیقه بانکی ، دولت می تواند سهام باقی مانده در ایران خودرو و سایپا را از طریق صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله واگذار کند.

 

ارزش دارا سوم امروز سه شنبه 22 مهر 99

 

از این گذشته ، قصد دولت برای انتقال سهام خود در ایران خودرو و سایپا از طریق صندوق ETF دولتی ، اگرچه روی سطح و روی کاغذ است ، اما نوعی خصوصی سازی است ، با این حال ، برخی از کارشناسان معتقدند اتفاق خاصی در راه ایران خودرو و سایپا رخ نخواهد داد, بعد از این انتقال مدیریت می شوند و تحت تأثیر سیاست های دولت ادامه خواهند یافت.

 

آیا دارا سوم سود آور خواهد بود ؟

هیجان در بازار ارز و خودرو نیز منابع مالی را از بازار سرمایه فراری داد، افزود: همه این عوامل دست به دست هم داد تا سرمایه گذاران واقعی و قانونی بی اعتماد به بازار سرمایه شوند و اقدامات احتیاطی بیشتر از قبل رعایت کنید و حتی در بعضی موارد معاملات خود را به تعویق بیندازید.

 

چند ماه پیش کارشناسان بازار سرمایه شاهد ورود صندوقی با نام دارایکم به بورس بودند که به گفته کارشناسان استقبال زیاد سهامداران از این صندوق اثرات مثبتی را برای شاخص به همراه داشت و همین مبلغ باید در نظر گرفته شود ، اما متأسفانه دومین صندوق ETF دولتی که شامل شرکت های پتروشیمی نیز بود ، استقبال چندانی نداشت.

 

ارزش دارا سوم امروز سه شنبه 22 مهر 99

 

کارشناسان پیش بینی کرده اند که دارا دوم با گذشت زمان سودآور خواهد بود و در این صورت اعتماد آنها جلب می شود و به سراغ پذیره نویسی دارا سوم می روند که طبیعتاً سود آن از دارا یکم نیز بیشتر خواهد بود.

 

معاملات الگوریتمی در بورس ممنوع شد

مدیریت نظارت بر بورس های سازمان بورس طی اطلاعیه ای استفاده از معاملات الگوریتمی و تقسیم سفارشات توسط کلیه مشتریان برخط در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران را ممنوع کرد

 

جزئیات عرضه و ارزش روز صندوق دارا سوم در بازار سرمایه

معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باقی‌ سهام دولت که در سه بانک ملت ، تجارت و صادرات وجود دارد در قالب صندوق دارا سوم به بازار سرمایه عرضه می شود.

 

عباس معمارنژاد، درپاسخ به اینکه آیا قرار است باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت ، تجارت و صادرات در قالب صندوق دارا سوم به مردم عرضه و وارد بازار سرمایه شود، گفت: بله همین طور است. باقیمانده سهام دولت در این بانک‌ها در قالب صندوق دارا سوم ارائه می‌شود و اکنون این طرح در مرحله اخذ مصوبه دولت است که بعد از مصوبه دولت چگونگی ارائه این سهام مشخص می‌شود.

 

ارزش دارا سوم امروز سه شنبه 22 مهر 99

 

معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد اینکه ارزش باقیمانده سهام دولت در سه بانک چقدر است، گفت: به قیمت امروز بورس ارزش این سهام 24 هزار میلیارد تومان است که قرار است در قالب دارا سوم و از طریق بورس اوراق بهادار تهران به مردم ارائه شود.

 

در راستای واگذاری تصدی‌های دولت به مردم و قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 سهام سه بانک ملت، تجارت و صادرات از طریق سهام عدالت به مردم واگذار شده بود و هنوز سهم دولت در هر یک از این بانک‌ها حدود 20 درصد باقی‌مانده بود که مقرر شده بود دولت باقیمانده این سهام را به مردم ارائه کند، اما با وجود اینکه باقیمانده این سهام در قالب صندوق قابل معامله بورسی (ETF) یا همان دارا یکم در سال جاری ارائه شد، اما همه این سهام دولت به فروش نرسید و از حدود 20 هزار میلیارد تومان ارزش سهام دولت حدود 6700 میلیارد تومان به مردم ارائه شد و باقیمانده سهام دولت ماند.

 

 

 

اکنون دولت می‌خواهد باقیمانده سهام خود را در این بانک به حدود 24 هزار میلیارد رسیده را در قالب صندوق دارا سوم و از طریق بورس به مردم ارائه کند.


منبع : راهبرد معاصر